Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-08, 17:30
  #3985
Medlem
iptrixs avatar
Jag gillar dagens videocoverage av Axiom-1 -- men främst var det första gången jag sett landningen både från falcon-9 och droneskeppet oavbrutet!

Så snyggt med landningen när man verkligen får se hela. Nå, lycka till med resten av flighten, Axiom-1.
Citera
2022-04-08, 17:38
  #3986
Medlem
Galet att följa " live " om man ska tro YT. Nån som vet vad uppgraderingen av tekniken där uppe innebär för ETH?
Citera
2022-04-14, 20:53
  #3987
Medlem
wwrs avatar
Crew-4 blev fördröjd igen. Som jag tolkar detta beror det på att Musk skickar upp miljardärer istället för utbildade astronauter.
Citat:
NASA said that the extra time was added following the April 8 launch of the all-private Ax-1 mission to the International Space Station, which was carried out by SpaceX from the same pad that Crew-4 will use — 39A, at NASA's Kennedy Space Center (KSC) in Florida.
En av Crew-4 astronauterna heter Kjell Lindgren men han är taiwanes-amerikan.

https://www.space.com/spacex-crew-4-...layed-april-23
Citera
2022-04-18, 18:45
  #3988
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
En av Crew-4 astronauterna heter Kjell Lindgren men han är taiwanes-amerikan.

:> Undrar tammef*n om inte en av mina grannar härute på landet heter det.

Måste fråga om han har Taiwan-kopplingar .. fast han e ju här nu, så
Citera
2022-04-21, 20:01
  #3989
Medlem
wwrs avatar
SpaceX konkurrent/kontrollerade opposition kommer nu att försöka återanvända sin booster genom att fånga den med helikopter när den faller i fallskärm! Underhållning är nog given. Skall visst ske den 22.

https://twitter.com/RocketLab/status...1ImPJdzXmgmn8g
Citera
2022-04-25, 12:56
  #3990
Medlem
wwrs avatar
Rocket lab kommer visst att göra sin uppskjutning den 28-29. Så här ser det ut när de övar

https://youtu.be/HOnNYWu6onU?t=120

Storbritannien långt framme som vanligt. De planerar låta SpaceX skjuta upp en kraftstation i solsynkron bana som skall lagra solenergi 24 timmar om dygnet, garanterat molnfritt och skicka ned den till jorden via en högenergetisk, högfrekvent elektromagnetisk stråle. Kineserna har reda prövat från ballonger.

Kanske mänskligheten kan ta ett steg mot att bli en typ-1-civilisation?

Men det ligger nog några år fram i tiden.
Citat:
The UK wants SpaceX to help it launch a $20 billion orbital solar power station
The first demonstrator could reach orbit by 2030.
https://interestingengineering.com/u...-power-station

Fast vad är det när vi har Annika Strandhäll och EU som satsar på propellrar.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-25 kl. 13:22.
Citera
2022-04-25, 19:20
  #3991
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Storbritannien långt framme som vanligt. De planerar låta SpaceX skjuta upp en kraftstation i solsynkron bana som skall lagra solenergi 24 timmar om dygnet, garanterat molnfritt och skicka ned den till jorden via en högenergetisk, högfrekvent elektromagnetisk stråle. Kineserna har reda prövat från ballonger.

Utan att orka gå igenom folks youtuubs, vad är en solsynkron bana? Om man ska länka ner energi till en mottagarstation, borde inte en traditionell geostationär funka?

Eller föredrar man sol 24/7, för att sedan få lite siktproblem mot en rörlig mottagarpunkt som ska ta emot det du laddat?

Öppnar det inte för att valfri bonde plötsligt får energi i nacken, där han går på sitt fält och .. vafan dom nu gör? När du måste rikta en energisändning mot ett rörligt mål då DU inte har en geostationär bana?
Citera
2022-04-25, 20:25
  #3992
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Utan att orka gå igenom folks youtuubs, vad är en solsynkron bana? Om man ska länka ner energi till en mottagarstation, borde inte en traditionell geostationär funka?

Eller föredrar man sol 24/7, för att sedan få lite siktproblem mot en rörlig mottagarpunkt som ska ta emot det du laddat?

Öppnar det inte för att valfri bonde plötsligt får energi i nacken, där han går på sitt fält och .. vafan dom nu gör? När du måste rikta en energisändning mot ett rörligt mål då DU inte har en geostationär bana?
Jo du har ofta intressanta kommentarer. En geostationär bana borde inte ligga i skuggan den heller. Man kommer lätt att tänka på LEO när rymdfarten diskuteras. Avståndet är kanske inte ett problem i rymden, utom för fokuseringen av strålen. Kan man verkligen skjuta en elektromagnetisk stråle så exakt på 36.000 km avstånd? Det stod väl inget om höjden. Det är ju längre än trådlös mobilladdning.

Även om vi inte blir zappade i skallen måste nog systemet kollas upp nogggrant. Jag vet inte heller vilka begränsningar i energiöverföring som gäller. Kanske ett framtida militärt vapen? Stjärnornas krig redux. Intressant i alla fall. Låter lite utspacat men man vet aldrig. Klimatbudgeten är outtömlig.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-25 kl. 20:31.
Citera
2022-04-25, 20:31
  #3993
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Fast kan man kommunicera med laser mellan satelliter i LEO som flyger med 7 km i sek så är det väl bara fantasin (som flödar hos vissa) som begränsar.

Nej, inte direkt. Det är chansen att det går fel. Se det som att skicka ner en uttjänt farkost - man försöker minimera risken att den träffar nån australiensare i skallen, trots allt.

Om du nu ska skicka ner användbart energi via mikrovågor, så kommer "målet" av det självklart uppleva en mycket, mycket stark strålning. Annars har vi ju dagsljus om ca 800W per kvadratmeter. Nu anser vi ju att det inte räcker, så vi samlar energi uppe i bana, och skickar ned det.

I konceptet ligger "koncentrerat" som en kärnfunktion, annars vore det inte en idé.

Om den strålen börjar svepa lite, hade inte även du funderat på att skydda dig? Jag inser båda problemen här - att skicka från geostationär bana, vilket är väldigt, väldigt långt bort men ett stationärt mål. Men 3.600 mil ger ett bra klent mål, dock stationärt.

Eller från LEO-farkoster, kanske bara 36 mil upp: Mycket större sikte på området - men det är inte stationärt, så vad händer om du missar?
Citera
2022-04-25, 20:51
  #3994
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nej, inte direkt. Det är chansen att det går fel. Se det som att skicka ner en uttjänt farkost - man försöker minimera risken att den träffar nån australiensare i skallen, trots allt.

Om du nu ska skicka ner användbart energi via mikrovågor, så kommer "målet" av det självklart uppleva en mycket, mycket stark strålning. Annars har vi ju dagsljus om ca 800W per kvadratmeter. Nu anser vi ju att det inte räcker, så vi samlar energi uppe i bana, och skickar ned det.

I konceptet ligger "koncentrerat" som en kärnfunktion, annars vore det inte en idé.

Om den strålen börjar svepa lite, hade inte även du funderat på att skydda dig? Jag inser båda problemen här - att skicka från geostationär bana, vilket är väldigt, väldigt långt bort men ett stationärt mål. Men 3.600 mil ger ett bra klent mål, dock stationärt.

Eller från LEO-farkoster, kanske bara 36 mil upp: Mycket större sikte på området - men det är inte stationärt, så vad händer om du missar?
Man har undersökt båda. GEO verkar mer troligt än LEO. De skall visst räcka med en 10 km stor antenn (rectenna). Men sex länder forskar på det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Space-based_solar_power

Stråldoserna är inte farliga för människor, påstås det.

Det låter som det ännu ligger lite utanför våra möjligheter.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-25 kl. 20:55.
Citera
2022-04-25, 21:02
  #3995
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Stråldoserna är inte farliga för människor, påstås det.

Du kan ha rätt. Men jag ser inte omedelbart hur det kan vara så. Normalt solljus vid ekvatorn är farligt för en stor del av oss - iaf efter 10 minuter eller så. Nu ska man samla sol ute i rymden, koncentrera det och skicka ner det, för att öka effektiviteten. Men det är inte farligt för oss?

Självklart erkänner jag att jag saknar en del kunskap om hur dom tänkt göra detta, men logik e min grej. Detta funkar inte. Enbart om du har stora mottagarcentraler där, likt ett spegel-sol-fält, man inte går i vägen för strålen som når centraltornet ..
Citera
2022-04-25, 21:07
  #3996
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Du kan ha rätt. Men jag ser inte omedelbart hur det kan vara så. Normalt solljus vid ekvatorn är farligt för en stor del av oss - iaf efter 10 minuter eller så. Nu ska man samla sol ute i rymden, koncentrera det och skicka ner det, för att öka effektiviteten. Men det är inte farligt för oss?

Självklart erkänner jag att jag saknar en del kunskap om hur dom tänkt göra detta, men logik e min grej. Detta funkar inte. Enbart om du har stora mottagarcentraler där, likt ett spegel-sol-fält, man inte går i vägen för strålen som når centraltornet ..
Jag har inte kollat detaljerna. Det kanske låg reklam i det påståendet. Jag tänkte bara att om apparaten felfungerar så blir man inte zappad direkt om man passerar strålen. Men jag har inte sett några siffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in