Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-04-26, 11:40
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Så varför köper han Twitter? För att han vill använda det för egna syften - för att bli rikare, alltså.
Det känns inte logiskt. Dels driver han inte Tesla m.m. för att tjäna pengar, han är både entreprenör och intresserad av produkten och uppfinnare. Dels tjänar inte twitter några pengar. Här är siffrorna för 2021:
omsättning 45 miljarder, en ökning med 37%
förlust 4.5 miljarder dvs 10%.
De har inte ens en fungerande affärsmodell för att tjäna pengar. Musk kan säkert tillföra något här, men twitter har ändå funnits så länge utan att någonsin ge vinst.

Notera att räntorna/inflationen är på väg upp och får den enorma köpeskillingen kunde Musk snart fått in 10-20 miljarder per år bara i räntor.

Jag tror han gjorde det med ett klassiskt argument. Varför köpte du twitter? För att jag kunde.
Citera
2022-04-26, 11:41
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag är inget fan av Elon Musk, men vänsterns brölande om ” skapa ett eget twitter” ” twitter är ett privaaaat företag och gör som det vill” har plötsligt blivit det omvända.
Nu är minsann twitter jääääätteviktigt för yttrandefriheten och alla vänstertomtar skall lämna twitter pga dumma dumma Musk.

Hela Wokevänstern är en intellektuell lekstuga.
Det blir ju så när Person går före Innehåll, man måste hela tiden ta redan på Vem som har åsikten för att veta om den är korrekt. Verkar jobbigt.
Citera
2022-04-26, 11:42
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Vilka lagbrott har han gjort?

Marknadsmanipulation framförallt. Insiderhandel osv. Listan kan fortsättas men han har bara blivit bötfälld för det, jag anser att han borde sitta inne. Men jag köper att alla kanske inte håller med mig där, men Musk har helt klart megaloman och detta köp av twitter är för att stärka hans inflytande, allt annat är bara en fasad.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Nej, han är ingen skurk. Och ingen frälsare. Men han är en fri finansman och företagare, och han är _inte_ kommunist, vilket väl retar upp somliga som tycker att alla som inte är woke samt tjänar mer pengar än biträdet på McDonald's, ska fängslas på oklara grunder.

Men visst, finns säkert nån federal eller delstatsdomare med woke-åsikter som kommer kunna trakassera Musk över petitesser, precis som de kan trakassera Trump. Domare i USA är relativt fria att missbruka ämbetet för att driva personliga vendettor mot personer de inte gillar.

Jag tycker inte att det är petitesser, han borde sitta inne som många andra skurkar på wall-street, jag är en kapitalist men jag tycker att regler bör finnas och följas av alla.
Senast redigerad av IgnoranceIsBliss 2022-04-26 kl. 11:49.
Citera
2022-04-26, 11:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det känns inte logiskt. Dels startar han inte Tesla m.m. för att tjäna pengar, han är både entreprenör och intresserad av prudktebn och uppfinnare. Dels tjänar inte twitter några pengar. Här är siffrorna för 2021:
omsättning 45 miljarder, en ökning med 37%
förlust 4.5 miljarder dvs 10%.
De har inte ens en fungerande affärsmodell för att tjäna pengar. Musk kan sälert tillföra något här, men twitter har ändå funits så länge utan att någonsin ge vinst.

Notera att räntorna/inflationen är på väg upp och får den enorma köpeskillingen kunde Musk snart fått in 10-20 miljarder per år bara i räntor.

Jag tror han gjorde det med ett klassiskt argument. Varför köpte du twitter? För att jag kunde.
Han köper med aktier och inte kassa, så han kan inte få någon ränteavkastning på pengarna. Avkastningen han kan få är vinsten kontra kapitalet i Tesla.
Värderingen av Tesla är kraftigt uppblåst den med, så Musk byter en ballong mot en annan ballong.
Citera
2022-04-26, 11:44
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Marknadsmanipulation framförallt. Insiderhandel osv. Listan kan fortsättas men han har bara blivit bötfälld för det, jag anser att han borde sitta inne. Men jag köper att alla kanske inte håller med mig där, men Musk har helt klart megaloman och detta köp av twitter är för att stärka hans inflytande, allt annat är bara en fasad.
Fast realiteten är ju att twitter bara har relevans, och kan tjäna pengar, om mångas åsikter och synpunkter syns. Musk har nu gjort sig totalt beroende av content som andra skriver in gratis åt honom. Inte uppenbart att Carl Bildt vill fortsätta med det. Trump vill det inte som det verkar.
Citera
2022-04-26, 11:46
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Han köper med aktier och inte kassa, så han kan inte få någon ränteavkastning på pengarna. Avkastningen han kan få är vinsten kontra kapitalet i Tesla.
Värderingen av Tesla är kraftigt uppblåst den med, så Musk byter en ballong mot en annan ballong.
Jo om han kan skapa Tesla-hype kring twitter så får han företaget gratis. Och det hade jag kunnat tro på, om han från noll skapat en ny plattform. Men twitter har redan funnits länge och provat det mesta, Musk är smart men att vända detta ser svårt ut.
Citera
2022-04-26, 11:56
Medlem
mendokses avatar
Yttrandefriheten på Twitter är redan större.

Nu verkar man kunna skriva att Biden vann presidentvalet på grund av valfusk och man kan skriva att det är dumt att vaccinera sig o.s.v. utan att bli bannad eller få sina inlägg gömda bakom varningstexter.

Tommy Robinson är redan tillbaka.
Förhoppningsvis kommer resten också tillbaka, Trump, Alex Jones, Milo, Gavin, Bronze Age Pervert o.s.v.

Jag funderade länge på vad Elon skulle göra med alla crypto-pump n dumps och försäljning av Teslaaktier.

Att införskaffa sig större kapital trots att man redan är snor-rik och bli världens rikaste gör ju att man har ännu större makt att påverka världen i den riktning man vill.
Citera
2022-04-26, 11:57
Medlem
Wabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Han blir ägare, han kommer göra vad han vill med företaget inom amerikanska lagarnas tyglar. Han kan byta ut CEO, sparka folk, byta ut policys osv. i princip helt fritt. Kapitalism.

Gäller att tygla företaget rätt så inte folket börja fly från plattformen
Citera
2022-04-26, 12:04
Medlem
Lofns avatar
Varför dessa farhågor om att Twitter kommer tillåta att man skriver vad som helst? Musk har ju varit glaskors med att det som är olagligt att skriva / säga enligt amerikansk lag kommer vara förbjudet även på Twitter.

Att hata måste ju vara tillåtet. Men inte hota. Att det ska vara tillåtet att hata tycker ju även "mainstream" folk. Tror inte många tycker man ska bli avstängd för att man skrev något hatiskt om Putin.

Vad man måste förstå är för att ha ett bra samhälle behövs en fri debatt. Det kommer alltid finnas "idioter". Men dom måste också få säga sitt för ibland har även oliktänkare en poäng. De första som ville avskaffa slaveriet var "idioter". De första som ville avskaffa barnaga var "idioter". Etc.

Om någon kommer med en idiotisk idé skjuts denna lätt i sank med bättre argument.
Citera
2022-04-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Varför dessa farhågor om att Twitter kommer tillåta att man skriver vad som helst? Musk har ju varit glaskors med att det som är olagligt att skriva / säga enligt amerikansk lag kommer vara förbjudet även på Twitter.

Att hata måste ju vara tillåtet. Men inte hota. Att det ska vara tillåtet att hata tycker ju även "mainstream" folk. Tror inte många tycker man ska bli avstängd för att man skrev något hatiskt om Putin.

Vad man måste förstå är för att ha ett bra samhälle behövs en fri debatt. Det kommer alltid finnas "idioter". Men dom måste också få säga sitt för ibland har även oliktänkare en poäng. De första som ville avskaffa slaveriet var "idioter". De första som ville avskaffa barnaga var "idioter". Etc.

Om någon kommer med en idiotisk idé skjuts denna lätt i sank med bättre argument.
Bra inlägg.

Jag tycker förövrigt att all form av ”hate speech” ska vara fritt.
Citera
2022-04-26, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
Bra inlägg.

Jag tycker förövrigt att all form av ”hate speech” ska vara fritt.

Ja, hat är en känsla som man många gånger inte kan kontrollera.
Jag hatar när jag tappar strykjärn på tårna.
Släpp allt fritt.
Reglera det som är olagligt via specifik lagstiftning.
Citera
2022-04-26, 12:23
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wabas
Gäller att tygla företaget rätt så inte folket börja fly från plattformen

Öppna upp för yttrandefrihet och samtidigt motverka spambots är ju vad Musk själv uppger vara målet. Ser inga skäl att misstro honom om det...framtiden får visa på om han lever upp till det eller ej, de som tvärsäkert avfärdar Musks ägande som utstuderat dåligt är ju inte ärliga med att de helt enkelt bara ogillar det för att de vill att meningsmotståndare ska tystas socialt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in