Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-04-27, 17:25
Medlem
Rupert Murdoch och Robert Maxwell påverkade politiska val och gjorde journalistiken mer cynisk genom att de hade råd att köpa media för att göra denna världen till sin avbild. Nu har vi en till vid namn, Elon Musk, men med en mer outgrundlig vision om vad han kommer att göra med Twitter
Citera
2022-04-27, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Förstår vad du menar, men det fetade är en märklig formulering. En demokrati "klarar" inte fri diskussion. En demokrati "kräver" fri diskussion. Ingår liksom i begreppet demokrati.
En korrekt frågeställning blir istället ifall EU-diktaturen klarar av att ta steget mot en fri diskussion. Korrupta huvuden kommer säkert att rulla.

Fast det jag menar är att ett samhälle måste hålla ihop och det måste kunna styras någorlunda effektivt. Jag tror nog att någon typ av gemensam vision krävs för att ett samhälle skall kunna hålla ihop och fungera. Helt fri opinonsbildning kan ju leda till insikten att mycket inte bör skötas gemensamt (av samhälle och politker) utan var och en sköter det självt. Helt enkelt därför att det finns olika uppfattnjingar om hur saker skall organiseras. Det i sin tur kan leda till fragmentering och att samhället faktiskt blir så rörigt att folk hellre ser att demokratin ersätts med någon som helt enkelt bestämmer...

Är ett samhälle splittrat redan så kan fri debatt leda till ytterligare fragmentering och att demokratin slutar fungera. Det var väl det som hände i Tyskland innan Nazisterna tog över? Övergången från demokrati till diktatur var ju gradvis i vilket fall...

Helt riktigt så behövs fri opinionsbildning för att man skall kunna kalla sig demokrati men den behöver inte vara helt fri. I Sverige har ju politiker och media ljugit friskt och blockerat olik-tänkare. Exempelvis så stängde ju (S)-regeringen ner Sverigedemokraternas hemsida för inte så långe sedan. Kanske det inte är den bäst fungerande demokratin men demokrati var vi åtminstone.

Rent krasst tror jag också att det blir svårare med många högutbildade i ett samhälle. Högutbildade tenderar att tro att de kan, och förstår, själva och vill göra som de själva vill. Säkert fårstår de bättre än politikerna. Det är ingen grupp som kan bilda bas för ett stabilt styre direkt...

Så jag menade verkligen att en demokrati bör klara, och kanske rent av stärkas, av fri diskussion. Men det gäller bara en välfungerande demokrati. En dåligt fungerande, som den svenska numera, och i ännu större grad den på EU-nivå, behöver nog censur för att inte haverera...
Citera
2022-04-27, 17:53
Medlem
Det verkar som om varje miljardär med självrespekt vill ha kopplingar till medievärlden, Twitter verkar vara Musks val. Till skillnad från Bezos och Powell Jobs försöker Musk ändå nu komma över en plattform som egentligen inte behöver hans hjälp på samma sätt som traditionella tidningshus.

https://svenska.yle.fi/a/7-10015782
Citera
2022-04-27, 19:03
Medlem
Skrämmande läsning: https://www.friatider.se/twitter-kan...udas-i-hela-eu

EU=Kommunistiska gamla Sovjetunionen
Citera
2022-04-27, 19:26
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det sistnämnda håller jag med om. Men Musk är en av världens smartaste personer. Så då blir frågan, känner Musk inte till detta? Har han själv fastnat i sin twitter-bubbla så djupt att han inte förstår det? Det vore i så fall den kostbaraste internet-bubblan i historien, 400 miljarder för ett förlustföretag.

Någon som ens kan förklara varför värdet är 400 miljarder? Känns som 40 miljarder är omotiverat högt.

Smarta personer har tidigare missbedömt hur mediaföretag fungerar. Köpet av Metro är ett svenskt exempel.

Musk lär möta armer av aktivister på sitt nyförvärv som antagligen hellre ser ett nedlagt Twitter än en plattform som tillåter Donald Trump få komma tillbaka.

Elon är ju van att anställda lever o älskar de projekt/företag de är delaktiga i. Här kan det bli annorlunda.

På det så kommer politiker o regeringar som kallar sig demokratiska men inte vill ha en öppen debatt om en rad frågor.
Citera
2022-04-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo

För egen de så struntar jag i Twitter och Facebook.
Citera
2022-04-27, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
För egen de så struntar jag i Twitter och Facebook.

Det gör jag också men man kan alltid hoppas på att åtminstone en av dessa censurerande amöbor skjuts i sank av Elon Musk likt det ryska flaggskeppet Moskow. Kanske inför han någon form av yttrandefrihet på Twitter vilket jag i så fall varmt skulle applådera.
Citera
2022-04-27, 21:19
Medlem
FLManInTheNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo

100%

Man blir sa besviken. EU ar def narmre Kina an USA vad det kommer till yttrandefrihet.
Citera
2022-04-27, 21:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLManInTheNews
100%

Man blir sa besviken. EU ar def narmre Kina an USA vad det kommer till yttrandefrihet.
USA har som bekant outsourcat yttrandefriheten till tech-miljardärer.
Citera
2022-04-27, 21:27
Medlem
FLManInTheNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
USA har som bekant outsourcat yttrandefriheten till tech-miljardärer.
Precis. Men trots det ar det hogre i tak i USA an EU

En stor kulturell skillnad.
Citera
2022-04-27, 21:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLManInTheNews
Precis. Men trots det ar det hogre i tak i USA an EU

En stor kulturell skillnad.
Jepp. Vi får se vad som först blir förbjudet. 4chan eller Flashback.
Citera
2022-04-27, 21:41
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det fungerar dock bara i en alternativ värld. Här på jorden gäller vanliga ekonomiska lagar som att när pengarna är slut lägger man ner. Avvikelser från detta kallas Bubbla och spricker alltid.

Nej det är den riktiga världen. Producerade varor folk är villiga att på ett eller annat sätt byta till sig.

Pengar i dess nuvarande form som trycks upp utan ett reellt värde och kontrolleras av banker är per definition en alternativ värld oavsett vad lagen säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in