Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-30, 11:17
  #13
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Vi får inget betalt alls. Jag tar ledigt från jobbet och förlorar pengar när vi kör aktioner.
Och för er info, de flesta har jobb.

Vi samlar in pengar för att betala de böter vi får.

hur skulle det kännas om du fick reda på att en person dog i ambulansen eftersom ni låg i vägen?

vore det värt det? Kanske en kvinna och hennes barn dör om hon föder i ambulansen och ni ligger i vägen.
Citera
2022-04-30, 11:21
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Vi får inget betalt alls. Jag tar ledigt från jobbet och förlorar pengar när vi kör aktioner.
Och för er info, de flesta har jobb.

Vi samlar in pengar för att betala de böter vi får.
”Samlar in pengar”? Du menar att Putin och ryska oligarker ger er bidrag via bulvaner?
Citera
2022-04-30, 11:22
  #15
Medlem
Hussefars avatar
Förstår tanken.

Skeptisk till att diverse utryckningsfordon blir drabbade dock så därför känns det korkat. Som nämnt tidigare hade det varit intressant att få en kommentar på den frågan?
Citera
2022-04-30, 11:24
  #16
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.

Jag är ganska insatt och svarar gärna på era frågor.

Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.
Hur mycket tid lägger den genomsnittliga medlemmen på XR och vad brukar ni göra vanligtvis?
Citera
2022-04-30, 11:24
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaraxacumVulgare
Varför gör ni så fjantiga aktioner? Att ligga på marken och ”vägra” är åldersadekvat för treåringar.
En period näckade (miljö)aktivister för sin sak, det var lika obegripligt men intressantare och ibland estetiskt tilltalande.
För att visa att ni menar allvar borde ni t.ex. låta folk ladda sina mobiler genom ert cykeltrampande. Det skulle inge en viss respekt.


Nja forskning på sociala rörelser visar att demonstrationer och påtryckningar på politiker osv har liten om ingen effekt. Det som fungerar är att störa status quo. Rubba vardagen. Det vi gör är essentiellt att skapa en liten kris i våran annars inrutade lyxiga västerländska vardag. Men vi måste bli tusentals. Och våran agenda måste vara en sån som majoriteten tyst samtycker med. Den bilden fick jag faktiskt när jag pratade med förbipasserande. De flesta var positiva. Några få aggressiva höger troll gjorde bort sig men annars bra stämning.

En mycket viktig bakgrund är ansvaret för den kris vi nu är i. De historiska utsläppen har ju byggt vårat välstånd. EU och USA står för 75% av världens C02 utsläpp. Medans Asien, alltså Kina Indien osv står för 8%. Det perspektivet ligger till grund för att vi måste ställa om här. Vi är rika och vi kan göra det. Men vi lever gulliga netflix indränkta liv som får oss att inte se den kris vi skapat. (trots att vi redan nu ser extremväder som årligen lamslår delar av Sverige). Därför behövs XR, för att få folk att vakna ur sina bubblor och kräva ansvar av politiker och storföretag. Att skuldbelägga individer är helt emot det vi står för.
Citera
2022-04-30, 11:25
  #18
Medlem
Glömmer aldrig första gången jag kom i kontakt med miljöaktivister för första gången i slutet av 80- talet.
De demonstrerade mot den dåliga luften i stan och hade satt sej ca 50 st i en rondell med plakat.
De blev köer och helt plötsligt stod en man vid min bil utanför dörren och visade med all tydlighet sitt hat emot bilister..
Men vad jag inte förstod var den pipa han rökte på mellan sin ilska...
Citera
2022-04-30, 11:26
  #19
Medlem
Black-butts-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.

Jag är ganska insatt och svarar gärna på era frågor.

Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.

När kan vi räkna med att du blir extinct? Jag tror ni kommer att vara en rödlistad art 2024.
Citera
2022-04-30, 11:28
  #20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.

Jag är ganska insatt och svarar gärna på era frågor.

Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.
1 när ni limmar era arslen fast i asfalten och brofästen, hur gör ni när ni måste släppa fram utryckningsfordon (brandkår ambulans osv)? OOPS, blöt fläck, so sorry! Var i en volvo kombi med frugan på väg till BB, BABY ON BOARD.

2 Var äter, sover, skiter och pissar ni i Stockholm? Och är ägaren av platsen medveten om att ni är där?

3 När ni stagear en "Die-in" på NK, Nordiska Kompaniet, genom att lägga er ner, så att säga döende, på golvet, vad är det ni tror att ni åstadkommer? Annat än att bli fullständigt utskrattade som de clowner ni är.

4 hur tänker ni angående fattiga svenskar som måste kunna ta sig till sitt arbete genom att tanka sin gamla bil?
En bil så pass gammal att det inte är datoriserad och de fortfarande kan laga den vid behov, utan att skicka den till dyr verkstad? Hur ska den göra? Ska den säga upp sig från sitt jobb när denne inte längre har råd att tanka bilen? Ska den svälta ihjäl? Detta är den råa, kalla VERKLIGHETEN för väldigt många svenskar. Dessvärre.

5 ska ni köpa elbilar till alla som bara har råd med 50 000 för en gammal bil? Elbilar kostar 200 000.

Önskar svar på samtliga frågor.
__________________
Senast redigerad av LuluBrooksie 2022-04-30 kl. 11:39. Anledning: Stavfel
Citera
2022-04-30, 11:29
  #21
Medlem
Sladdarens avatar
1.Varför börjar man inte i rätt enda att behålla kärnkraften ?

2. Varför anser man att miljöarbete måste vara så dyrt och belastande för de med tex lägre inkomst

3. Varför börjar man inte i rätt världsdelar ang miljöarbete som släpper ut mest utsläpp pr capita, dvs 1000 ggr mer än en medelsvensson, så vitt jag vet rörluften på sig emellan olika länder och vattnet ?

4. Tar an hänsyn till att överbefolkning är en gigantisk miljöförstöring?
__________________
Senast redigerad av Sladdaren 2022-04-30 kl. 11:32.
Citera
2022-04-30, 11:30
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jatahudar
Är all typ av "Extinction Rebellion" ok? Dvs, kan jag gå med i er organisation och hålla upp en skylt med "massinvandring är folkmord på vita"? Eller är det specifikt att klimatet förändras som är problemet? Borde det i så fall kanske framgå av organisationens namn?

Alla som följer våra principer och krav kan göra aktioner och kalla sig XR. Men det du just föreslog går tyvärr fetbort.
Citera
2022-04-30, 11:32
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Nja forskning på sociala rörelser visar att demonstrationer och påtryckningar på politiker osv har liten om ingen effekt. Det som fungerar är att störa status quo. Rubba vardagen. Det vi gör är essentiellt att skapa en liten kris i våran annars inrutade lyxiga västerländska vardag. Men vi måste bli tusentals. Och våran agenda måste vara en sån som majoriteten tyst samtycker med. Den bilden fick jag faktiskt när jag pratade med förbipasserande. De flesta var positiva. Några få aggressiva höger troll gjorde bort sig men annars bra stämning.

En mycket viktig bakgrund är ansvaret för den kris vi nu är i. De historiska utsläppen har ju byggt vårat välstånd. EU och USA står för 75% av världens C02 utsläpp. Medans Asien, alltså Kina Indien osv står för 8%. Det perspektivet ligger till grund för att vi måste ställa om här. Vi är rika och vi kan göra det. Men vi lever gulliga netflix indränkta liv som får oss att inte se den kris vi skapat. (trots att vi redan nu ser extremväder som årligen lamslår delar av Sverige). Därför behövs XR, för att få folk att vakna ur sina bubblor och kräva ansvar av politiker och storföretag. Att skuldbelägga individer är helt emot det vi står för.
Kan du lägga upp lite källfakta på ditt påstående att Asien (Indien och Kina mm) endast står för 8% av världens
utsläpp?
Och btw.. Hur hafe du agerat om vi levde här för 11000 år sedan när vi hade istid?
Skulle vi elda på med fossila bränslen då för att få bort den extrema kylan?
Citera
2022-04-30, 11:35
  #24
Medlem
Har ni någon kritik mot frihandel? Eller ni ser inget problem med transporter från alla världens hörn? Är det statsbilismen som är det största problemet? Om inte, varför jävlas med den vanlige Svensson. Vore det inte bra med självförsörjning i högre grad tex när det gäller livsmedel? Det verkar som ni inte ser skogen för att alla träd står i vägen. Varför ta hit en massa immigranter till väst som bara leder till ökad förbrukning av resurser och ökade utsläpp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in