Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-01, 12:48
Medlem
wwrs avatar
De runda brd ICA sljer kostar 35 kronor.

Frra ret beskte jag bl.a Serbien, Ukraina, Georgien och Uzbekistan. Jag kommer inte ihg exakta priser. T.ex en burk tonfisk kan i "dessa lnder" ibland nstan kosta mer n i Sverige.

Men hur f-n kan en limpa brd kosta 35 kronor? I de lnder jag nmnde fr man en motsvarande bit frskt brd fr 5-10 kronor, kanske utan valntter dock.

r EU (CAP) t.ex inblandade? 1/3 av EU-budgeten (!) gr till att betala stora landgare fr att lgga marken i trda. Organisationen grundades fr att skydda franska bnder sger ryktena. Men det r skert fler faktorer inblandade.

Gr man lngre tillbaka i tiden var brdpriserna rimligare ven i Sverige. Det var inte s lnge sedan frallor kunde kosta 1 krona.

Hur kan brdet ha blivit s dyrt?
Senast redigerad av wwr 2022-05-01 kl. 13:35.
Citera
2022-05-01, 12:52
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Frra ret beskte jag bl.a Serbien, Ukraina och Uzbekistan. Jag kommer inte ihg exakta priser. En burk tonfisk kan i "dessa lnder" nstan kosta mer n i Sverige.

Men hur f-n kan en limpa brd kosta 35 kronor? I de lnder jag nmnde fr man en motsvarande bit frskt brd fr 5-10 kronor, kanske utan valntter dock.

r EU (CAP) t.ex inblandade? 1/3 av budgeten gr till att betala stora landgsre fr att lgga marken i trda. Organisationen grundades fr att skydda franska bnder sger ryktena. Men det r skert fler faktorer inblandade.

Gr man lngre tillbaka i tiden var brdpriserna rimligare ven i Sverige. Hur kan brdet ha blivit s dyrt?
kande drivmedelspriser fr bnder och transporter, vnta tills mitt i sommaren s kan du lgga p 10 kr till p det priset. Till vintern kan du lgga p 10 kr till d det r brist p spannml som brdet r gjort av. Sedan kostar limpan 100 kr vren nsta r. Bara gilla lget eller sluta ta brd
Citera
2022-05-01, 12:56
Medlem
Insyn5s avatar
Mnga affrer ockrar snder och utnyttjar situationen i Ukraina p ett syniskt stt, vi lr se fortsatt kning p matvaror fast det egentligen saknar skl, man kommer skylla p kriget osv och passa p, s det gller att vara uppmrksam. Notera tex att en pse chips som frut kosta ca 20 kr, nu kostar 30kr. Priset p smret kostar ca 10 kr mer ocks.
Citera
2022-05-01, 13:00
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Mnga affrer ockrar snder och utnyttjar situationen i Ukraina p ett syniskt stt, vi lr se fortsatt kning p matvaror fast det egentligen saknar skl, man kommer skylla p kriget osv och passa p, s det gller att vara uppmrksam. Notera tex att en pse chips som frut kosta ca 20 kr, nu kostar 30kr. Priset p smret kostar ca 10 kr mer ocks.
Jag tror ocks att det spelar in. EU gynnar storfretagen. Dr jag handlar r ICA dominerande. De stter vilka priser de vill.

Men brd r vrre drabbat n annat. Och jag tror inte hela denna prishjning kommit under kriget. Vi gr fortfarande p frra rets skrd.
Senast redigerad av wwr 2022-05-01 kl. 13:05.
Citera
2022-05-01, 13:08
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Men kr inte trollstilen om andra skribenter, den bara frstr trdarna. Den r mot reglerna i forumet.

Varfr har brdet blivit s dyrt?
Just priset p brd beror p kraftigt kade kostnader fr bde el, drivmedel men framfrallt vete, vilket pressar Sveriges brdproducenter

Bde Ryssland och Ukraina r storexportrer av vete och nu r det ju lite krvt dr som bekant.

Det r mycket som har kat i pris p sistone. Ett paket smr 500g kostar nu 71,95 kr.

Inte s billigt att leva p mackor lngre.
Citera
2022-05-01, 13:10
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Just priset p brd beror p kraftigt kade kostnader fr bde el, drivmedel men framfrallt vete, vilket pressar Sveriges brdproducenter

Bde Ryssland och Ukraina r storexportrer av vete och nu r det ju lite krvt dr som bekant.

Det r mycket som har kat i pris p sistone. Ett paket smr 500g kostar nu 71,95 kr.

Inte s billigt att leva p mackor lngre.
Men vi gr fortfarande p frra rets skrd av vete.

Ryskt vete sanktioneras inte.
Citera
2022-05-01, 13:15
Medlem
wwrs avatar
91% av vetet kommer frn Sverige!

Utan att rkna vill jag pst att det r omjligt att de iofs hga dieselpriserna som EU tvingat p oss kan ge s hga priser.

Citat:
Svenskodlad rvara. SVENSKT MJL 91% mjl frn svenskodlat spannml malt i egen kvarn.
https://handlaforetag.ica.se/stores/...526635/details
Citera
2022-05-01, 13:20
Medlem
Laureths avatar
En frga som frbryllat mig lnge . Helautomatiserad produktion och man har hyllorna fr frsljning i hela landet.
Vad r det som kostar? Brd borde vara det billigaste som finns.

Sen har butikerna nybakat som r billigare.
Citera
2022-05-01, 13:28
Medlem
Skatten r fr hg, drfr blir priserna dyra fastn kvalitn r jttedlig.
Citera
2022-05-01, 13:29
Medlem
MyJustices avatar
Citat:

Frra ret beskte jag bl.a Serbien, Ukraina och Uzbekistan. Jag kommer inte ihg exakta priser. T.ex en burk tonfisk kan i "dessa lnder" ibland nstan kosta mer n i Sverige.

r EU (CAP) t.ex inblandade? 1/3 av EU-budgeten (!) gr till att betala stora landgare fr att lgga marken i trda. Organisationen grundades fr att skydda franska bnder sger ryktena. Men det r skert fler faktorer inblandade.

Gr man lngre tillbaka i tiden var brdpriserna rimligare ven i Sverige. Det var inte s lnge sedan frallor kunde kosta 1 krona.

F gare p tillverkning och odling
marken gs mestedels av f stora bolag
kriget i Ukraina r inte en tillfllighet
och vra politiker inom stat och EU r tillsatta . ej valda
ett bra exempal p detta r EU president .. ej vald
De som vann valet eller bara stllde upp i det blev bortsllad efter valet
EU r en privat gd diktatur ..
prova att byta butik till och brja med
sluta upp med att handla p ICA och willies ..
visste du att bill Gates r vrldens strsta enskilda gare av lantbruks mark
och han r involverat i Covid vaccin ..
kan du dra en slutsats ut ur det ?
https://rumble.com/vmyx1n-monopoly-w...im-gielen.html
https://rumble.com/vmyx1n-monopoly-w...im-gielen.html
Senast redigerad av MyJustice 2022-05-01 kl. 13:32.
Citera
2022-05-01, 13:30
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Frra ret beskte jag bl.a Serbien, Ukraina och Uzbekistan. Jag kommer inte ihg exakta priser. T.ex en burk tonfisk kan i "dessa lnder" ibland nstan kosta mer n i Sverige.

I Sverige kostade en Big Mac 5.81 US Dollar i januari. I Ukraina 2.50 ca. S r det ju i hela vrlden att det varierar kraftigt mellan olika lnder.
Jag kan kpa frallor jttebilligt i vissa butiker om jag vill - Pulsen - eller ta en tripp ner till Salt kvarn och kpa en barsja.
Men kningen i priserna p mjl, energi och arbetskraft stter press p slutpriset och mnga bagerifretag ser sina vinstmarginaler sjunka i kampen mellan kundnjdhet och lnsamhet.
Citera
2022-05-01, 13:31
Medlem
Citat:

P Island kostar en limpa ungefr 100 kronor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in