2022-05-05, 21:41
Medlem
PommesFritzonTrumps avatar
Citat:
Att USA och Storbritannien inte vågar ställa upp med krigsgarantier har sin förklaring. I utlandet räknar många nämligen med att Sverige hamnar i krig med Ryssland om regeringen lämnar in en ansökan om Nato-medlemskap kort efter provokationen med pansarskott, skriver Financial Times.

Fria Tider: Omvärlden spår krig vid svensk Nato-ansökan

Stämmer detta att många länder räknar med att Sverige hamnar i krig med Ryssland om regeringen lämnar in en ansökan om NATO-medlemskap? Är det därför NATO inte vill ge några säkerhetsgarantier?
Citera
2022-05-05, 21:45
Medlem
oresundsbroens avatar
Det räcker att ryssarna bara slår sönder våra banker. Kolla bara kaoset som pågår nu.
Citera
2022-05-05, 21:45
Medlem
Loxuss avatar
Eftersom Fria Tider inte anger nån läsbar källa så tror jag inte ett dugg på det.
Citera
2022-05-05, 21:58
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Eftersom Fria Tider inte anger nån läsbar källa så tror jag inte ett dugg på det.
Det är väl lite därför NATO säger att sverige skyddas redan under ansökningstiden.

Så länge ryssland krigar mot ukraina så har vi inte mycket att oroa sig för. Ryssland har ingen gräns mot sverige så alla trupper måste åka båt eller flyg får att ta sig hit. Och Sverige har väldigt bra ubåtar och ett helt okej flygvapen.
Senast redigerad av Sook 2022-05-05 kl. 22:17.
Citera
2022-05-05, 22:59
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det är väl lite därför NATO säger att sverige skyddas redan under ansökningstiden.

Så länge ryssland krigar mot ukraina så har vi inte mycket att oroa sig för. Ryssland har ingen gräns mot sverige så alla trupper måste åka båt eller flyg får att ta sig hit. Och Sverige har väldigt bra ubåtar och ett helt okej flygvapen.

Kostar mer än det smakar att invadera Sverige. Låter rimligt.

Plus det faktum att Sverige inte utgör någon aktivt hot mot Ryssland. (Om man bortser från att vi börjat ge bort raketgevär av tvivelaktig kvalité till Ukraina. Och tydligen en massa ammo också enligt vissa rapporter.)
https://english.almayadeen.net/artic...weapons-of-war

Så påminn mig igen om varför vi vill gå med i NATO.
Citera
2022-05-06, 00:11
Medlem
Christopher.s avatar
Risk för att Ryssland kärnvapenbombar Sverige och Finland?

Om Sverige och Finland ansöker till nato så får man vara beredd på att det värsta kan hända, att städer som helsingfors och stockholm blir nukleära härdsmältor. Ukraina och Georgien blev invaderade som en konsekvens av närmande till Nato, risken är naturligtvis att Ryssland känner sig trängd vid ett svenskt närmande till nato och inga garantier gäller före en anslutning går igenom. Om Ryssland i detta läge känner sig trängda så kan inte kärnvapenkrig uteslutas, men det blir ensidigt dvs Sverige och Finland blir måltavlan. Vad chansen är i procent kan jag inte spekulera i men risken finns, jag hoppas att våra politiker är medvetna om det.
Citera
2022-05-06, 00:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Om Sverige och Finland ansöker till nato så får man vara beredd på att det värsta kan hända, att städer som helsingfors och stockholm blir nukleära härdsmältor. Ukraina och Georgien blev invaderade som en konsekvens av närmande till Nato, risken är naturligtvis att Ryssland känner sig trängd vid ett svenskt närmande till nato och inga garantier gäller före en anslutning går igenom. Om Ryssland i detta läge känner sig trängda så kan inte kärnvapenkrig uteslutas, men det blir ensidigt dvs Sverige och Finland blir måltavlan. Vad chansen är i procent kan jag inte spekulera i men risken finns, jag hoppas att våra politiker är medvetna om det.

Det är därför vi bör utplåna Ryssland först. Ryssland saknar existensberättigande.
Citera
2022-05-06, 00:17
Medlem
Att invadera Georgien och avfyra kärnvapen mot Sverige är två vitt skilda saker.

Nej, jag tror inte Ryssland skriver på sin undergång för Gotlands skull.
Citera
2022-05-06, 00:24
Medlem
När det gäller att stå upp för demokratin och värdegrunden är inget pris för högt!
Citera
2022-05-06, 00:24
Medlem
Ryska kärnvapen har antagligen rostat sönder. Och personalen har för låg IQ för att kunna varken reparera eller bygga nya. Rysk brain drain till väst har varit gigantisk de senaste decennierna.

Finns inget att oroa sig för alls med andra ord.
Citera
2022-05-06, 00:26
Medlem
bomhulls avatar
Tror inte att ryssland kärnbombar oss då vill ligger alldeles för nära ryssland.
Vi kan nog räkna med annat dock om vi blir medlemmar. Det blir en följetång
Citera
2022-05-06, 00:28
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Ryska kärnvapen har antagligen rostat sönder. Och personalen har för låg IQ för att kunna varken reparera eller bygga nya. Rysk brain drain till väst har varit gigantisk de senaste decennierna.

Finns inget att oroa sig för alls med andra ord.

Intressant för det räcker bara att 1 ska fungera av 5000 bomber för att göra massivs skada men det förstår du väl inte. Folk underskattar Rysslands nukleära kapacitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in