2022-05-10, 22:27
Avstängd
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om nu Ryssland skulle ha sådana planer varför har de då ödslat kraft på ett förstörelsekrig i Ukraina?
Det var väl inte dig jag svarade men ok..

Planerna finns såklart om världsläget blir sämre, vi snackar ju inte denna veckan.
Citera
2022-05-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Förstår du inte Sveriges utsatta position och östersjöns betydelse är du bra korkad faktiskt.

Men varför skulle han vilja ha Gotland? Mot vilka? Kriget i Ukraina är ju för att han inte vill ha väst kärnvapen i gamla Sovjet. Han har ingen anledning att ta Gotland. Då hade han redan erövrat det.
Citera
2022-05-10, 22:30
Medlem
Allt måste väl vara en kostnadsfråga . Ock hur man får synenergieffekter mellan Danmark Polen Sverige Tyskland Finland Estland Lettland Litauen i Östersjön . Efter det klagats från USA att NATO kostar . Bla av Trump . Utan NATO måste ju vi ju ha minst 5 % BNP till försvaret . Lägg därtill alla nya NATO trupper i Finland . Blir väldigt mycket militär i Östersjön hur vi än vrider å vänder på det
Citera
2022-05-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasboll
Vi har både gett vår kunskap och industri. Är du helt dum i huvudet som inte ser invandringen de senaste 15 åren som en följd av krig som USA skapat?

Jugoslaver var väl en rätt okej invandring jämfört med afghaner, irakier och somalier? Kriget i Jugoslavien var väl både Ryssland och USA inblandade i vad jag kan minnas.

Då hade han tagit Gotland för länge sedan. Men att gå med i NATO ger Putin anledning att ta Gotland. Lycka till i det krig du med din inställning kommer skapa. Tror du Kina kommer ställa sig på vår sida om USA börjar kriga med Ryssland? Eller Sydamerika? Eller Afrika? Eller hela arabvärlden? Läs historia

Jag vet fan inte vad du babblar om. Frågan är om Sverige och Finland bör gå med i Nato och svaret är givetvis JA. Det borde de gjort för 70 år sen för att hålla kommunisterna korta. Men du verkar var ryssvänlig.

Din inställning är alltså att Sverige ska lägga sig platt för att Ryssland hotar med krig. Bra inställning där ditt äckliga kommunistluder. Då tillochmed sossarna verkar ha fattat att vi ska vara med i Nato så är det ett sundhetstecken.
Citera
2022-05-10, 22:32
Medlem
FriaLandetTibets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om nu Ryssland skulle ha sådana planer varför har de då ödslat kraft på ett förstörelsekrig i Ukraina?

Jämför: "Om nu Ryssland hade planer på ett krig i Ukraina, varför ödslade de då kraft på sina förstörelsekrig i Georgien och Syrien?"
Citera
2022-05-10, 22:35
Medlem
[quote=Kalasboll|80195173]Men varför skulle han vilja ha Gotland? Mot vilka? Kriget i Ukraina är ju för att han inte vill ha väst kärnvapen i gamla Sovjet. Han har ingen anledning att ta Gotland. Då hade han redan erövrat det.[/QUOTE

Ryssen vill ta Gotland vid ev invasion av baltikum för att skärma av NATO trupper . . Kan tänka mig att dom kan vilja hindra olje och gas transporter till Finland Baltikum. Ev sänka gasbåtarna
Senast redigerad av Grusisnus 2022-05-10 kl. 22:39.
Citera
2022-05-10, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Jag vet fan inte vad du babblar om. Frågan är om Sverige och Finland bör gå med i Nato och svaret är givetvis JA. Det borde de gjort för 70 år sen för att hålla kommunisterna korta. Men du verkar var ryssvänlig.

Din inställning är alltså att Sverige ska lägga sig platt för att Ryssland hotar med krig. Bra inställning där ditt äckliga kommunistluder. Då tillochmed sossarna verkar ha fattat att vi ska vara med i Nato så är det ett sundhetstecken.

Jaha så jag är ryssvänlig för att jag inte vill ha krig i Sverige. Den enda anledning till krig är just att vi går med i NATO. Du är ju så jävla dum så det knappt värt att lägga tid på dig. Men förklara gärna för dina barn hur du var med och skapade ett krig mot Sverige, om inte eventuellt ett världskrig med kärnvapen på menyn.
Citera
2022-05-10, 22:37
Medlem
Citat:
Jaha så jag är ryssvänlig för att jag inte vill ha krig i Sverige. Den enda anledning till krig är just att vi går med i NATO. Du är ju så jävla dum så det knappt värt att lägga tid på dig. Men förklara gärna för dina barn hur du var med och skapade ett krig mot Sverige, om inte eventuellt ett världskrig med kärnvapen på menyn.

Du måste vara en kvinna som skriver som du gör. En vänsterkvinna går inte att resonera med så hejdå.
Citera
2022-05-10, 22:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Det var väl inte dig jag svarade men ok..

Planerna finns såklart om världsläget blir sämre, vi snackar ju inte denna veckan.

Fast just detta argument att Östersjön är så viktig borde ju ha gjort Gotland som ett prioriterat mål långt före Ukraina, om Putins strategi hade varit expansionistisk. Det är bara så att den inte är det och alla som påstår det har/vill inte tänkt igenom hela problematiken.

Putin avsikt med att invadera i Ukraina är att försäkra sig om att Ukraina inte går med i NATO.
Citera
2022-05-10, 22:38
Medlem
[quote=Grusisnus|80195261]
Citat:
Men varför skulle han vilja ha Gotland? Mot vilka? Kriget i Ukraina är ju för att han inte vill ha väst kärnvapen i gamla Sovjet. Han har ingen anledning att ta Gotland. Då hade han redan erövrat det.[/QUOTE
Ryssen vill ta Gotland vid ev invasion av baltikum för att skärma av NATO trupper . . Kan tänka mig att dom kan vilja hindra olje och gas transporter till Finland Baltikum. Ev sänka gasbåtarna

Ja det är möjligt. Men han kommer inte vara intresserad av Gotland om inte Finland eller Sverige går med i NATO.
Citera
2022-05-10, 22:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriaLandetTibet
Jämför: "Om nu Ryssland hade planer på ett krig i Ukraina, varför ödslade de då kraft på sina förstörelsekrig i Georgien och Syrien?"

Ryssland angrep Georgien på samma grunder som de nu angripit Ukraina. I Syrien angrep de som motpol till USA. Finns ingenting som kan användas som argument för att de skulle angripa Gotland.

Dock bör ju betonas just detta med angreppet i Georgien att den 24 februari inte var någon speciell händelse som förändrade världen. Det hade redan hänt 2008.
Citera
2022-05-10, 22:41
Medlem
kexapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag vill även rikta ett tack till Putler som skyndade på processen!

Ja lite komiskt är det nog ändå. Som en följd av Rysslands ingrepp i Ukraina skrämmer han övriga omkringliggande länder in i NATO med blixtfart varmed Rysslands gräns mot NATO ökar flera gånger om Vad hade Putin räknat med ? Sverige och Finland är med i NATO innan förmiddagskaffet på fredag typ om SD/S/M får som dom vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in