Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasboll
Ja det är möjligt. Men han kommer inte vara intresserad av Gotland om inte Finland eller Sverige går med i NATO.
Men Finland kommer att gå med i Nato oavsett vad S i Sverige säger.
Senast redigerad av N.Armstark 2022-05-10 kl. 22:44.
Citera
2022-05-10, 22:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kexapa
Ja lite komiskt är det nog ändå. Som en följd av Rysslands ingrepp i Ukraina skrämmer han övriga omkringliggande länder in i NATO med blixtfart varmed Rysslands gräns mot NATO ökar flera gånger om Vad hade Putin räknat med ? Sverige och Finland är med i NATO innan förmiddagskaffet på fredag typ om SD/S/M får som dom vill.

Ingen gjorde något när Ryssland angrep Georgien 2008 så han hade nog inte någon tanke på att världen skulle reagera annorlunda denna gång.
Citera
2022-05-10, 22:46
Medlem
SacredTerrors avatar
Citat:
Jaha så vi har fått hit folk från Irak, Afghanistan, Sydamerika och Afrika för att det inte varit krig där.... Vad dum jag är.

Du får det att låta som att stater inte har något annat val än att ta emot dessa. Det är i högsta grad politikernas fel inte NATO's.
Citera
2022-05-10, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Men Finland kommer att gå med i Nato oavsett vad S i Sverige säger.

Jag vet. Det känns så tragiskt och jag verkligen ber om att det inte får några konsekvenser.
Citera
2022-05-10, 22:48
Medlem
Citat:
Jaha så jag är ryssvänlig för att jag inte vill ha krig i Sverige. Den enda anledning till krig är just att vi går med i NATO. Du är ju så jävla dum så det knappt värt att lägga tid på dig. Men förklara gärna för dina barn hur du var med och skapade ett krig mot Sverige, om inte eventuellt ett världskrig med kärnvapen på menyn.

Känns ju mest som det är ordet NATO som är problemet . Vi är ju mer eller mindre med i NATO . Nato måste nog förändras om Ryssland förändras ..
Känns ju onödigt att Östersjön svämmas över militär om vi inte går med. Det är väl högst troligt. Danmark vill ju ha hjälp med Bornholm . Vi med Gotland . Baltikum vill ha mer trupper hos sig också
Citera
2022-05-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SacredTerror
Du får det att låta som att stater inte har något annat val än att ta emot dessa. Det är i högsta grad politikernas fel inte NATO's.

Det är såklart politikernas fel, säger absolut inget annat. Där håller jag med dig att vi skulle varit betydligt mer återhållsamma med invandringen och förutsett konsekvenserna av denna.
Citera
2022-05-10, 22:51
Medlem
Citat:
Jag vet. Det känns så tragiskt och jag verkligen ber om att det inte får några konsekvenser.
Du skriver lite osammanhängande, å ena sidan har Ryssland inget intresse av oss och å andra sidan så kommer de att starta ett krig så fort vi går med i Nato.

Plötsligt när vi tillhör världens starkaste försvarsallians så blir vi intressanta att anfalla, men inte om vi i stort sett saknar ett eget försvar.

Det känns inte som att Putin är fullt lika ologisk som du.
Citera
2022-05-10, 22:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grusisnus
Allt måste väl vara en kostnadsfråga . Ock hur man får synenergieffekter mellan Danmark Polen Sverige Tyskland Finland Estland Lettland Litauen i Östersjön . Efter det klagats från USA att NATO kostar . Bla av Trump . Utan NATO måste ju vi ju ha minst 5 % BNP till försvaret . Lägg därtill alla nya NATO trupper i Finland . Blir väldigt mycket militär i Östersjön hur vi än vrider å vänder på det
Jag tror mera på påtryckningar under bordet från USA, regeringen har ju deklarerat att en del av beslutsunderlaget är themligt och endast får ventileras i förtrolighet inom nån särskild grupp i riksdagen.

Som många har sagt här i tråden, det är svårt att se att enbart Rysslands intrång i Ukraina skulle motivera en sådan våldsam politisk omsvängning i en för Sverige så central fråga. Dessutom vet vi att en del näringslivstoppar var med när de svenska och finska statsministrarna mötte Stoltenberg och nadra från NATO uppe i Finland nyligen.

Jag tippar att USA t ex kan ha hotat med stopp för viktiga komponenter till t ex Gripen och/eller exporttariffer på vissa varor (stål?) om inte Sverige gick med. Den typen av direkta påtryckningar brukar naturligtvis sällan ske offentligt. När Trump för tre år sedan ville köpa Grönland talades det om att han underförstått hade hotat Danmark med att dra ner på USA:s strategiska stöd till Danmark och Norge om han inte fick igenom det här köpet, det är isåfall en parallell.
Citera
2022-05-10, 22:55
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ryssland angrep Georgien på samma grunder som de nu angripit Ukraina. I Syrien angrep de som motpol till USA. Finns ingenting som kan användas som argument för att de skulle angripa Gotland.

Dock bör ju betonas just detta med angreppet i Georgien att den 24 februari inte var någon speciell händelse som förändrade världen. Det hade redan hänt 2008.

Ryssland har redan börjat med förberedande krigspropaganda mot Sverige. De kallar Sverige nazistiskt. De kan mycket väl få för sig att "avnazifiera Gotland" = ockupera.

Mot detta är ett NATO-medlemskap vårt bästa försvar, så jag tackar dig för att du gjort detta möjligt genom att rösta som du gjorde 2018.
Citera
2022-05-10, 22:56
Medlem
Citat:
Känns ju mest som det är ordet NATO som är problemet . Vi är ju mer eller mindre med i NATO . Nato måste nog förändras om Ryssland förändras ..
Känns ju onödigt att Östersjön svämmas över militär om vi inte går med. Det är väl högst troligt. Danmark vill ju ha hjälp med Bornholm . Vi med Gotland . Baltikum vill ha mer trupper hos sig också

Jag tycker det är onödigt att gå med. Bara det att det kommer kosta pengar. Vi skulle hållt oss neutrala, som vi alltid varit men bistå om Ryssland skulle göra något. Jag kan inte se varför Ryssland skulle anfalla oss eller något annat land inom Europa. Det finns ingen anledning.
Citera
2022-05-10, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du skriver lite osammanhängande, å ena sidan har Ryssland inget intresse av oss och å andra sidan så kommer de att starta ett krig så fort vi går med i Nato.

Plötsligt när vi tillhör världens starkaste försvarsallians så blir vi intressanta att anfalla, men inte om vi i stort sett saknar ett eget försvar.

Det känns inte som att Putin är fullt lika ologisk som du.

Ja det kanske jag gör, ber om ursäkt om det blir rörigt. Men Ryssland skulle aldrig anfalla oss, förutom om vi går med i NATO. Det är så jag menar.
Citera
2022-05-10, 22:58
Medlem
[quote=Kalasboll|80195305]
Citat:

Ja det är möjligt. Men han kommer inte vara intresserad av Gotland om inte Finland eller Sverige går med i NATO.
He he Han kanske behöver murbruk från slite för att bygga upp mariupol ..
Varför inte ..om vi inte köper hans olja så kan bomba externa leverantörer . . Han vill ju ockupera Baltikum det vet vi ju .tror nog vi ska gå med innan Trump kommer tillbaka. Blir nog svårt att gå med då ..
Senast redigerad av Grusisnus 2022-05-10 kl. 23:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in