2022-05-13, 21:00
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Minns inte men tror att Joakim Ruist menade att i genomsnitt s blir nettokostnaden 74 000 kronor per invandrare och r.
Med invandrare hr d frmst flyktingar frn typ Somalia, Irak, Syrien, Afghanistan och liknande lnder.
Sg att Sverige tagit emot i alla fall 1 miljon av dessa kostsamma invandrare. D blir kostnaden 74 miljarder per r. Med andra ord hade vi, om siffrorna stmmer, kunnat lgga 74 miljarder p helt andra saker varje r t.ex. sjukvrd, skola, polis, domstol, frvar, infrastruktur, milj...
Hade vi istllet ftt in en miljon judar, japaner, kineser, sydkoreaner, hgutbildade, tekniskt begvade ja d...

D hade vad hnt? Jag ser inget positivt med aggressiv konkurrens.
Citera
2022-05-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBStoffel
Lser du rapporten som detta baseras p s hade 2015 (med frgestllningen du har i TS) varit ca 2.1% "rikare", vilket endast gller de individer som kommit som flyktingar och inte invandringen som sdan eller intkterna frn dom som barn kom som flyktingar som idag har jobb eller startat fretag eller konsumerat.

https://link.springer.com/article/10...9-09585-2#Sec7
Mrk inte det wa?
Citera
2022-05-13, 21:03
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Citat:
Ja det r komplex, speciellt nr det inte finns ngot tydligt sammband.

Antal invandrare som jobbar + antal invandrare som driver fretag + antal invandrare som konsumerar - kostnad fr bidrag - samhllskostnader (kopplat till invandringen)

Ganska orimligt att tnka sig att det kostar mer n vad det smakar om man inte vljer att rkna selektivt vilket mnga invadrarkritiska gr fr att f ngot argument fr det.

Tror du att de invandrare (efter 2010) som jobbar och driver fretag bidrar mer till staten n va de minst 700.000 invandrare kostar staten?
Citera
2022-05-13, 21:11
Medlem
ceyifam2s avatar
Den strsta konsekvensen r dock inte direkt ekonomiskt utan psykologiskt; detta kan f inverkan p ekonomisk utveckling p sikt. Och inte minst p politisk utveckling. (Jag tror S grvt sin grav) Det r ett oerhrt komplext omrde som jag nskar att det forskades mer p. Och d helst inte 30 r eftert.

Jag har demonstrerat fr ett humant flyktingmottagande, r fr invandring av gifta partners, etc, men det r mycket farlig utveckling som vi har, och har haft lnge, dr det i huvudsak r arbetarklassen och fattiga som fr bra de strsta brdorna av en misslyckad integrationspolitik. Vinsterna hamnar i huvudsak hos de bttre stllda.
Citera
2022-05-13, 21:19
Medlem
Citat:
Ja det r komplex, speciellt nr det inte finns ngot tydligt sammband.

Antal invandrare som jobbar + antal invandrare som driver fretag + antal invandrare som konsumerar - kostnad fr bidrag - samhllskostnader (kopplat till invandringen)

Ganska orimligt att tnka sig att det kostar mer n vad det smakar om man inte vljer att rkna selektivt vilket mnga invadrarkritiska gr fr att f ngot argument fr det.
Invandrare som jobbar inom den offentliga sektorn frbrukar offentliga resurser(fr sin ln frn skattekollektivet,jobbar i byggnader betalade av skattekollektivet och anvnder arbetsmaterial betalade av skattekollektivet), invandrare som jobbar men p.g.a dliga sprkkunskaper har svrt med kommunikationen minskar produktiviteten(r i vrsta fall rent skadligt) och invandrare(och ven svenskar) som kper produkter producerade utomlands strker inte handelsbalansen.
Nr jag var ung brukade ledordet vara att exportindustrin skulle vara lneledande d exportinkomsterna, enligt den tidens kunskap, var det som strkte Sveriges ekonomi.
Invandringen producerar mnga tjnstetimmar och hjer Sveriges BNP men ger inga exportinkomster utan snurrar runt offentliga medel i systemet varav en del offentliga medel drneras ut genom konsumtion av utlndska produkter och penningverfringar till slkten utomlands.
Plus att om man med bidrag till lner subventionerar arbeten fr lgproducerande arbetskraft fr fretagen smre incitament fr att utveckla och effektivisera sin produktion.
S p sikt frlorar Sverige mot konkurrerande lnder som inte satsar p manuell produktion av tjnster/produkter med lgproduktiva arbetskraft.
Sedan finns det ju ven kriminella som missbrukar de sociala frskringssystemen och dr r invandrarna verrepresenterade i frhllande till sin andel av folkmngden.
S invandring vinst....jag betvivlar det.
Citera
2022-05-13, 21:46
Medlem
henrikos avatar
Vi hade nog haft rd att bo, vilket vi inte har nu!
Citera
2022-05-13, 22:28
Medlem
qups avatar
Vi hade varit lite rikare men ocks fattigare p kulturella verraskningar och mindre spnnande mat att (aldrig) utforska. Jag kkar grna cevap chi chi och hummus men dadlar r inget fr mig.
Citera
2022-05-14, 00:53
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Haha. Alla miljoner som ftt bidrag sen 90-talet? Det blir rtt mycket pengar.

Dremot hade vi nog nd lagt pengar p annat. Vra politiker senaste ren har ju inte varit de mest ljusa.

Vi hade varit ett tryggare land dock, tror jag. ven i storstderna

Rapporten har en genomgng frn 80talet och framt.
Citera
2022-05-14, 00:55
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Jas? Det r orimligt? Vad kostar EN tolk? Vad kostar EN brandutryckning? Vad kostar EN rttegng? Vad kostar EN utredning kring bombsprngning? Vad kostar ETT frstrt liv pga en blatte som vldtagit en tjej/kvinna?

Vad kostar ALL grov kriminalitet de hller p med? Vad kostar det VARJE gng nn apa skjutit en annan eller satt eld p massa bilar?

Vad kostar allt bidragsfusk samt migrationsverket som kostar MER n hela jvla frsvaret, med ubtar och allt shit de har?

Tnk lite fr fan!

r ju det jag gr, men fr att man inte ska tnka allt fr tokigt s behver man kunskap. Testa det.
Citera
2022-05-14, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xile
Jag har lnge tnkt p detta. Sverige bara faller mer och mer knns det som. Enda sen Sverige har brjat tagit in invandrare till landet s har landet totalt rasat. Inom i stort sett alla omrden i samhllet.

Ekonomin hller nu ocks p att stupa genom extremt hg inflation. (Den hgsta p 30 r).

S jag funderar lite p egentligen hur rika vi hade varit som land helt utan invandring? Hade vi haft den inflationen som nu strvar ver landet och hade vi alla generellt sett redan haft hgre lner?
Du har fel. Reallnekningar har varit bra i Sverige under lng tid, mycket bttre n EUs. Invandrare har oftare en lgre utbildning, och de r smre p sprket i brjan. Det gr att nr de fr jobb blir lnen lgre. En lgre ln fr samma jobb medfr att ngon annan kan f en hgre ln - eller mer vinst i fretaget. Det hr har medfrt att den rikaste halvan av befolkningen har blivit rikare och ftt mer kpkraft, ven p.g.a lg eller ingen inflation under ca 20 r. Den svenska medelklassen fick rd med stdhjlp, strre TV, nyare bil, fler krogbesk osv. Mnga har blivit rikare, p.g.a. importen av billigare arbetskraft. Vi har ven ftt mnga skattesnkningar under 15 r. Dremot riskerar lnerna att stagnera fr lginkomsttagare om de finns fler i den gruppen som konkurrerar om samma jobb. Det kan vi delvis lsa genom att begrnsa arbetskraftsinvandringen tills den faktiskt behvs.
Citera
2022-05-14, 00:57
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
150-250 miljarder kronor gr vi back p invandringen per r rknat p de som jobbar, de som om inte jobbar och fram bott i landet frst r plus alla nya som kommer anhriginvandring, ekonomiska migranter och flyktingar m.m.
Vi har frlorat enorma summor sedan r 2000. En enorm transferering av pengar frn medelklassen till invandrare samtidigt som samhllet blir betydligt smre och barnen blir mer utsatta i ett samhlle med minskande trygghet r fr r.
Ett enormt snke och utan det kan 40+ spela innebandy skada sig och f hjlp trots att skatteniverna r fullt rimliga.
Svensk folket offras s att eliten kan leka godhetsapostlar.

Att kra massinvandring som Sverige gjort i 20 r med en nordisk vlfrdsmodell gr aldrig att upprtthlla ver tid, kollapsen vntar runt hrnet. D blir det inte mycket av vlfrden fr ngon plus ett mer vldsamt samhlle.
Den politik som frts r egentligen designad fr att krossa det svenska systemet och lta medelklassen betala tills det rasar. Frgan r varfr vra politiker phejade av media ville gra detta?
De skyldiga skulle givetvis hngas i trd om ngon rttvisa fanns.

Nu har ju pengarna flyttats till dom allra rikaste och inte till dom fattigaste.

Men spnnande siffror, vart hittar man dom?
Citera
2022-05-14, 00:59
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Men snlla mnniska, har du levt under en sten?? Som nn skrev ovan kostar varje invandrare Sverige minst 70 000 per R denne befinner sig i landet, och majoriteten blir ALDRIG sjlvfrsrjande.

Nej frmedlade bara svar p TS utefter kllor TS sjlv framhvde. r det ntt konstigt tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in