2022-05-14, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D45K
Lockprisgnäll var långt före låga räntor.
Var det verkligen det? Ja, jag kan faktiskt inte säga emot dig, för jag minns inte hur det var själv.
2022-05-14, 16:33
Medlem
Så länge det inte blir massarbetslöshet så blir det inte djupt fall, man skär ner på kostnader och byter bostad mindre frekvent.

Början 90-tal var min boendekostnad ca 60% av lönen, räntor på 12-15% men överlevde och arbetet kvar (många som blev av med arbetet fick det svårt) och har sedan dess värdeökning på ca 10 tusen/m efter alla boendekostnader mellan 5-6 tusen.
2022-05-14, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettokizz
När läget är som det är just nu med den högsta inflationen på 30år samt kriget i Ukraina som med är en bidragande faktor, så undrar man om vi kommer se en sjunkande prissättning på bostadsmarknaden?

Om jag inte missminner mig så har bostadsmarknaden gått rakt uppåt från 2012 och en liten svacka som var runt 2017 och vet ej vad som hände där men någon kanske kan förklara vad som hände där?😊

Man kan väl inte säga att pga denna ökning på bostäder är efterfrågan på bostadsrätter för det har väl långt tillbaks varit brist på boende?

Så min analys av priser uppåt är då pga den låga räntan som tog vid runt 2013 sen fortsatt sjunkande till alldeles nyligen då vi gick till plussidan.

För ca halvår sedan så hade dom nästan ristat i Sten att räntan kommer vara oförändrad ända fram till slutet av 2023 eller början av 2024 så skulle räntan öka successivt.

Nu har vi precis haft en höjning på 0.25 som inte ens skulle hända på ett bra tag samt att i juni som kommer nu kommer dom troligtvis höja räntan med hela 0.50.

Så nu kommande till min fråga hur tror ni bostadsmarknaden kommer se ut om ca halvår säg efter sommaren och framåt?

Märker också att mäklarna börjar köra fulingar nu och ha acceptpris på bostadsrätter då det lockar mer i köparnas ögon då det kan anses som rödprislapp, men det fula i det hela att dom sätter acceptpris över det normala.

Du köper givetvis när du behöver och har råd. Att spekulera på bostadsmarknaden har sällan lönat sig.
2022-05-14, 19:23
Medlem
idiamindadas avatar
Tänk inte så mycket. För att kunna trivas med livet måste man bo som folk. Köp för att bo. Rycks inte med i hetsen.
2022-05-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Den kommer att kylas ner.
Hur vet du att acceptpriset är över det normala?
VET alltså.

Brukar kolla och jämföra aktuella kvmpriset👌🏻
2022-05-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Mm, säkert. Men det gör inte jag, så köp din jävla lägenhet och var nöjd!!

Har satt mig i en hyresrätt för tillfället bara undran hur länge man blir kvar tills köpläget kommer😂
2022-05-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Du köper givetvis när du behöver och har råd. Att spekulera på bostadsmarknaden har sällan lönat sig.

Det har du väl rätt i, hittills har bostadsmarknaden varit väldigt lönsam för mig men vet inte om man vågar ge sig in igen då i mina ögon är en bostadsrätt en investering men vill inte punga ut så som marknaden är nu🤪
2022-05-14, 20:50
Medlem
Vem köper en BR i en blivande muslimsk stat?
2022-05-14, 21:27
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Har satt mig i en hyresrätt för tillfället bara undran hur länge man blir kvar tills köpläget kommer😂
Har du pengar ska du köpa. När dippen kommer lär folk bli arbetslösa och frågan är om du kan köpa då? Risken finns ju även att du har förlorat jobbet.

Finns väl inte mycket att vänta på. Köp din lägenhet i en stabil förening bara.
2022-05-14, 21:28
Medlem
Priserna är på väg utför nu, ingen tvekan om det.

Det blir då viktigare att inte köpa fel objekt till fel pris, så behöver du en bostad så se till att kolla upp det ordentligt och så du inte köper något uppbudat sunk.

När/om priserna rasat ordentligt är det inte säkert att du ändå hittar en bostad du verkligen vill ha. Köp för att bo, inte för att försöka tajma marknaden och hitta någon botten där du kan köpa drömbostaden till vrakpris.
2022-05-14, 22:01
Medlem
Citat:

Det handlar ju inte om veckor, utan år.

Du behöver inte oroa dig om att du kommer missa det, för det är ingenting som kommer hända i morgon, om en månad eller ett halvår. Vi snackar minst 2 år, för någon större nedgång (15+%)
2022-05-15, 14:44
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Brukar kolla och jämföra aktuella kvmpriset👌🏻
Det går inte att dra den slutsatsen med den metoden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in