Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-04, 16:26
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Starten verkar framflyttad till i mitten av augusti.
Mm, det kan nog ta lite tid. Dom ska in i huset med joxet igen fr att plocka ner och kontrollera brnslesystemet vad jag frstr.

Vad jag inte frstr r hur lika Starliner och Crew Dragon r. USAs skattebetalare betalade fr bda. Man frgar sig varfr, egentligen.
Citera
2021-08-09, 22:30
Medlem
BernieFlashs avatar
Sg att Boeing publicerat en statusrapport om Starliner, och problemet med racklande ventiler i brnslesystemet lter inte frtroendeingivande:
"Test teams are now applying mechanical, electrical and thermal techniques to prompt the valves open. "

13 av 24 ventiler till brnslesystemet fr AOC hade fastnat.. 7 r nu loss med hjlp av hammare och vrmepistol lter det som. Lr behvas en del tester som demonstrerar funktionen innan det blir ngon uppskjutning.

https://starlinerupdates.com/boeing-...tion-facility/
Citera
2021-08-10, 07:17
Medlem
wwrs avatar
Boeing missade att stta i en sprint fr en fallskrm vid obemannad test. Sedan hade de den mrkliga buggen i klockan. Nu r det brnslesystemet.

SLS kan inte ens reparera kraftaggregatet utan Orion kr nd.

Blue Origin skickade upp rymdturister. Men Bezos ges en negativ vinkling i media. Han sgs vilja uppn vrldsherravlde. P resan tar han med en miljardr-son som heter Daemen, som ven till utseendet liknar roll-figuren Damien som i knda skrckfilmer frsker uppn vrldsherravlde.

En testpilot sgs ha avlidit tidigare i Bransons projekt fr rymdturism.

Nr Bezos och Branson gjort sina resor ndrar amerikanska myndigheter reglerna fr vem som fr kalla sig astronaut och de r kanske inte lngre kvalificerade.

Men nr Musk snart skickar upp rymdturister s gr man Netflixfilm om hndelsen.

SpaceX vinner alla upphandlingar och anses alltid bst ven nr deras Starship exploderar vid ett flertal tillfllen och nr Musks planer frsenas.

Man fr ett intryck att hela systemet r riggat frdel Musk. Det r precis som i Europa med EU. Bde vad gller SpaceX och EU s ger vi bort skattepengar och kontroll till organisationer vi inte har kontroll ver. EU har extremt dlig redovisning.

Det kommer naturligtvis att bli mycket skadligt fr utvecklingen nr konkurrensen tas bort ur systemet och icke demokratiska organisationer som SpaceX och EU tillts dominera.
Senast redigerad av wwr 2021-08-10 kl. 07:22.
Citera
2022-05-17, 11:47
Medlem
trickydicks avatar
19 Maj skall en Atlas V gra ett nytt frsk med StarLiner. Orbital Flight Test-2 (OFT-2.
Misslyckas det r det stor risk att hela skiten lggs ner och en stor prestigefrlust fr Boeing.
Citera
2022-05-17, 12:00
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
19 Maj skall en Atlas V gra ett nytt frsk med StarLiner. Orbital Flight Test-2 (OFT-2.
Misslyckas det r det stor risk att hela skiten lggs ner och en stor prestigefrlust fr Boeing.
Hela mnprogrammet har havererat. Musk skulle skuta upp Starship i maj. Men han verkar mest kra twitter. F se om det blir ngot.

Boeing och flintskallen p Blue Origin verkade nstan utrknade p frhand. Boeing med fallskrmen som hade problem p testen och framfrallt uppskjutningen i totalt fel bana som missade rymdstationen.

Man mste nog slipa lite p det amerikanska mnprogrammet
Senast redigerad av wwr 2022-05-17 kl. 12:06.
Citera
2022-05-17, 12:09
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hela mnprogrammet har havererat. Musk skulle skuta upp Starship i maj. Men han verkar mest kra twitter. F se om det blir ngot.

Boeing och flintskallen p Blue Origin verkade nstan utrknade p frhand. Boeing med fallskrmen som hade problem p testen och framfrallt uppskjutningen i totalt fel bana som missade rymdstationen.

Man mste nog slipa lite p det amerikanska mnprogrammet

Musk har problem med flygtillstnd av myndigheterna. Frst var det ruvande fglar, varfr myndigheterna krnglar nu vet jag inte.
Citera
2022-05-17, 12:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Musk har problem med flygtillstnd av myndigheterna. Frst var det ruvande fglar, varfr myndigheterna krnglar nu vet jag inte.
Han skyller ju alltid p myndigheter. Tesla Berlin-frseningarna berodde p "ruvande" hasselsnokar. Hela mnprogrammet har kraschat fr amerikanerna nr det blev privat. nd frsker de bara upprepa vad som gjordes 1969, 10 r innan Sony Walkman uppfanns.

Artemis 1 fick ju fel p ett kraftaggregat. Den skulle vl upp i november. De skjuter vl upp den med defekt kraftaggregat, kanske i augusti.
Citera
2022-05-17, 20:10
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Nu r det ju rimligt att det r ett problem fr spacex. Dom placerade starbase i och/eller runt ett skyddat omrde. Jag tror inte myndigheterna 'fr att jvlas' saboterar fr spacex, trots allt.

Eller finns det indikationer p att boeingkomplexet medvetet saboterar?
Citera
2022-05-17, 20:55
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nu r det ju rimligt att det r ett problem fr spacex. Dom placerade starbase i och/eller runt ett skyddat omrde. Jag tror inte myndigheterna 'fr att jvlas' saboterar fr spacex, trots allt.

Eller finns det indikationer p att boeingkomplexet medvetet saboterar?

Nej sdana indikationer finns inte(min feting), Sedan att Elon brjade bygga en raketbas i ett naturskyddsomrde? Han borde d ftt nej frn myndigheterna frn brjan. Nu hotar han med att flytta hela skiten till Cape Caneveral. Det skulle skert vara ett Naturskyddsomrde idag. Men nu har man skjutit upp sen 60-talet dr och d var Greta inte fdd.
Citera
2022-05-17, 21:08
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Nu hotar han med att flytta hela skiten till Cape Caneveral.

? Det r inte ett litet projekt .. speciellt som dom byggt stora delar av starbase.

Du har kanske rtt att det finns nn/nnting som motarbetar spacex. Nu har dom ju inte skjutit upp nt annat n test frn starbase - allt till ISS eller starlink e vl nna frn canaveral eller liknande?
Citera
2022-05-20, 00:52
Medlem
trickydicks avatar
T-3 min nu. Skall det funka?
Citera
2022-05-21, 03:27
Medlem
wwrs avatar
Har just dockat fint
https://spaceflightnow.com/2022/05/2...status-center/
Citera