Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-17, 14:33
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Kul att containerfynden levererar. Plockade upp Nolato B också. Den har gått tillräckligt dåligt för att platsa i portföljen.. Ny väntar jag bara på att First Majestic Silver ska ta fart.

Bra timing, Sandvik & Co letar sig uppåt igen. Jag var för björnig, och missar tyvärr denna Risk On - uppstuds. Har inga trades öppna alls nu. Dagen back 0,60%. Telekom och björnar get me wrecked Övriga portföljen orkar inte täcka upp.
Citera
2022-05-17, 17:14
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Bra timing, Sandvik & Co letar sig uppåt igen. Jag var för björnig, och missar tyvärr denna Risk On - uppstuds. Har inga trades öppna alls nu. Dagen back 0,60%. Telekom och björnar get me wrecked Övriga portföljen orkar inte täcka upp.

Haha, vips så är man plus istället. Shout out olja och gas. Det är för övrigt ett litet tramsrace igen, Playboy upp nästan 10%.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-05-17 kl. 17:15. Anledning: Korrigering
Citera
2022-05-17, 19:03
Medlem
wwrs avatar
Vetet backade en halv procent men det får man ta sådana här dagar.

Dead cat bounce?
Citera
2022-05-17, 21:38
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vetet backade en halv procent men det får man ta sådana här dagar.

Dead cat bounce?

Ja, sitter och kliar mig i huvudet kring denna börsyra. Så, US Retail sales blev högre än väntat, hmm. Jag ser det som föga märkligt när konsumenter jagar inflation på över 8%, och köttar detta på kreditkorten. Snart är US-konsumenter på ATH i kreditkortsskulder. Detta i en miljö där räntan för att bära dessa skulder kommer att bli högre (från en redan hög nivå). Hållbart? Njae.
Usch, nu är jag sådär björnig igen.

För den intresserade:
https://www.cnbc.com/2022/05/10/cons...time-high.html
Citera
2022-05-18, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja, sitter och kliar mig i huvudet kring denna börsyra. Så, US Retail sales blev högre än väntat, hmm. Jag ser det som föga märkligt när konsumenter jagar inflation på över 8%, och köttar detta på kreditkorten. Snart är US-konsumenter på ATH i kreditkortsskulder. Detta i en miljö där räntan för att bära dessa skulder kommer att bli högre (från en redan hög nivå). Hållbart? Njae.
Usch, nu är jag sådär björnig igen.

För den intresserade:
https://www.cnbc.com/2022/05/10/cons...time-high.html

Så svårt att veta dessa dagar. Börsen är fruktansvärt labil nu, som en borderlinebrud. Har en gnagande känsla att det snart kan bli ett litet rally igen.

Marknaden har varit fokuserad på framtiden, vad som kommer ske pga räntehöjningar, i ett antal veckor nu men snart misstänker jag att marknaden kommer vakna till och säga: Oj vilka vinster bolagen gör! De har lyckats höja sina priser och vinsterna är upp 8% eller mer precis som inflationen.

Då kan det bli ett kort rally till innan Feds räntehöjningar till slut faktiskt börjar ge avtryck i ekonomin med arbetslöshet, folk som slutar spendera, företag som går i konkurs osv. Men det kanske kan ta något år innan räntan verkligen klämmer åt ekonomin.

Men jag kan så klart ha helt fel. Funderar dock på att doppa tårna i marknaden igen. Kanske köpa massa value stocks och sitta och trycka på ett tag. Ligger typ 75% i cash nu sedan några veckor tillbaka och det är segt sådana dagar som idag när börsen går upp.
Citera
2022-05-18, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Så svårt att veta dessa dagar. Börsen är fruktansvärt labil nu, som en borderlinebrud. Har en gnagande känsla att det snart kan bli ett litet rally igen.

Marknaden har varit fokuserad på framtiden, vad som kommer ske pga räntehöjningar, i ett antal veckor nu men snart misstänker jag att marknaden kommer vakna till och säga: Oj vilka vinster bolagen gör! De har lyckats höja sina priser och vinsterna är upp 8% eller mer precis som inflationen.

Då kan det bli ett kort rally till innan Feds räntehöjningar till slut faktiskt börjar ge avtryck i ekonomin med arbetslöshet, folk som slutar spendera, företag som går i konkurs osv. Men det kanske kan ta något år innan räntan verkligen klämmer åt ekonomin.

Men jag kan så klart ha helt fel. Funderar dock på att doppa tårna i marknaden igen. Kanske köpa massa value stocks och sitta och trycka på ett tag. Ligger typ 75% i cash nu sedan några veckor tillbaka och det är segt sådana dagar som idag när börsen går upp.

Stock Picking kan man ägna sig åt, men jag räknar med högre räntor och att de får svårt att kväsa inflationen.

Mycket talar för en bred nedgång, kanske t o m stabila elefanter som Telia sjunker när man kan få avkastning även på ränta?
Citera
2022-05-18, 10:12
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Stock Picking kan man ägna sig åt, men jag räknar med högre räntor och att de får svårt att kväsa inflationen.

Mycket talar för en bred nedgång, kanske t o m stabila elefanter som Telia sjunker när man kan få avkastning även på ränta?
Frågan är ju vid vilken räntenivå folk byter aktierna mot obligationer. Var skulle du själv byta utdelningsaktier mot obligationer?
Citera
2022-05-18, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Frågan är ju vid vilken räntenivå folk byter aktierna mot obligationer. Var skulle du själv byta utdelningsaktier mot obligationer?

Jo, jag vet inte, helt ärligt. Frågan blandfondsmäklarna hur de viktar om?

Men inflationen och räntan gröper även värdet ur framtida vinster, vilket leder till att PE inte kan räknas hem ens på nuvarande nivåer, när det fallit en hel del.

Nollräntan har hållit börsen under armarna, när det stödet försvinner bör vi hamna på nya nivåer.
Citera
2022-05-18, 11:43
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, jag vet inte, helt ärligt. Frågan blandfondsmäklarna hur de viktar om?

Men inflationen och räntan gröper även värdet ur framtida vinster, vilket leder till att PE inte kan räknas hem ens på nuvarande nivåer, när det fallit en hel del.

Nollräntan har hållit börsen under armarna, när det stödet försvinner bör vi hamna på nya nivåer.
Många som börjar fundera iaf skulle jag tro. Kommer vi upp i räntenivåer där vi har högre utdelning på obligationer än de klassiska utdelningsaktierna (~5%) skulle jag tro att vi kommer se stora fall i dom aktierna, trots att dom ses som stabila. Vem vill hålla nåt som kan gå ner 50% i värde när du kan få en säkrare avkastning som är i princip 100% säker (så länge du inte säljer obligationen i förtid).
Citera
2022-05-18, 11:51
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Många som börjar fundera iaf skulle jag tro. Kommer vi upp i räntenivåer där vi har högre utdelning på obligationer än de klassiska utdelningsaktierna (~5%) skulle jag tro att vi kommer se stora fall i dom aktierna, trots att dom ses som stabila. Vem vill hålla nåt som kan gå ner 50% i värde när du kan få en säkrare avkastning som är i princip 100% säker (så länge du inte säljer obligationen i förtid).

Utdelningsaktier är inte heller något att satsa på. Säg ett Svenskt börsbolag där kursen inte fallit mer än utdelningen på x-day i år? Jag kommer inte på ett enda..
Citera
2022-05-18, 12:36
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Utdelningsaktier är inte heller något att satsa på. Säg ett Svenskt börsbolag där kursen inte fallit mer än utdelningen på x-day i år? Jag kommer inte på ett enda..
T.ex. Handelsbanken, Lundin Energy, SSAB, Tele2, Telia. Värdebolag, som ju utdelningsaktier ofta är, har väl gått bättre än börsen generellt i år. Men visst, det är ett fåtal. Men du bevisar ju lite min poäng, risken är bra mycket mindre i obligationer.
Citera
2022-05-18, 15:18
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Watch out för FOMO! Hoppas på ett race så jag kan aktivera batch nr 2 av björnar, men det ser klent ut. Vi skall väl ha ett ordentligt race tekniskt, men makro enligt moi är inte med i matchen, så borderlinebrud är en bra beskrivning
Ligger också hel del likvid, och övernattar svenska biten till stor del i Telia och Tele2 sedan slutet av förra året. Lycka till!
Edit: Dippköp har jag roddat i commodities.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in