Citat:
Ursprungligen postat av
MrLevaLivet
Ja, sitter och kliar mig i huvudet kring denna börsyra. Så, US Retail sales blev högre än väntat, hmm. Jag ser det som föga märkligt när konsumenter jagar inflation på över 8%, och köttar detta på kreditkorten. Snart är US-konsumenter på ATH i kreditkortsskulder. Detta i en miljö där räntan för att bära dessa skulder kommer att bli högre (från en redan hög nivå). Hållbart? Njae.
Usch, nu är jag sådär björnig igen.
För den intresserade:
https://www.cnbc.com/2022/05/10/cons...time-high.html
Så svårt att veta dessa dagar. Börsen är fruktansvärt labil nu, som en borderlinebrud. Har en gnagande känsla att det snart kan bli ett litet rally igen.
Marknaden har varit fokuserad på framtiden, vad som kommer ske pga räntehöjningar, i ett antal veckor nu men snart misstänker jag att marknaden kommer vakna till och säga: Oj vilka vinster bolagen gör! De har lyckats höja sina priser och vinsterna är upp 8% eller mer precis som inflationen.
Då kan det bli ett kort rally till innan Feds räntehöjningar till slut faktiskt börjar ge avtryck i ekonomin med arbetslöshet, folk som slutar spendera, företag som går i konkurs osv. Men det kanske kan ta något år innan räntan verkligen klämmer åt ekonomin.
Men jag kan så klart ha helt fel. Funderar dock på att doppa tårna i marknaden igen. Kanske köpa massa value stocks och sitta och trycka på ett tag. Ligger typ 75% i cash nu sedan några veckor tillbaka och det är segt sådana dagar som idag när börsen går upp.