2022-05-19, 16:07
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Av själva förklaringen så låter det som "Ronny Jönnsson". Den gubben äger ju en radda av långrandiga och ingående ursäkter om hur det kunde bli på detta viset.
Men att han är bra lite väl mycket dock när han kommer till sina bekännelser.

Om du menar att det skulle vara Claes Malmberg som kjolat räkor så går det inte någon nöd på honom. Han har många miljoner på banken den kommunisten.
Citera
2022-05-19, 16:21
Medlem
Hänt.se skriver till och med ”välkänd skådespelare”. Det hände i Liljeholmen och han var tillsammans med sin flickvän.

Jag gissar att det trots allt handlar om ett strafföreläggande och ingen ordningsbot. Om fängelse finns på straffskalan ska ordningsbot inte kunna utfärdas. Ringa stöld leder sällan till fängelse, men det finns på skalan.

Han har ju erkänt på plats och kanske velat betala direkt, men det har han nog inte gjort. Om det bara var en ordningsbot så hade risken för att tidningarna snappat upp det dessutom varit mindre.

Men vem är nu denna skådespelare som för alltid kommer att förknippas med ”räkstöld”?
Citera
2022-05-19, 17:03
Medlem
underbart att han hänvisade till corona nu med höjds matpriser så har han ändå mer rätt..bra där
Citera
2022-05-19, 17:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Hänt.se skriver till och med ”välkänd skådespelare”. Det hände i Liljeholmen och han var tillsammans med sin flickvän.

Jag gissar att det trots allt handlar om ett strafföreläggande och ingen ordningsbot. Om fängelse finns på straffskalan ska ordningsbot inte kunna utfärdas. Ringa stöld leder sällan till fängelse, men det finns på skalan.

Han har ju erkänt på plats och kanske velat betala direkt, men det har han nog inte gjort. Om det bara var en ordningsbot så hade risken för att tidningarna snappat upp det dessutom varit mindre.

Men vem är nu denna skådespelare som för alltid kommer att förknippas med ”räkstöld”?
Är det FORTFARANDE inget namn som frankommit?
Citera
2022-05-19, 17:52
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Ordningsbot kan iofs utfärdas direkt av polis på plats.

https://www.aklagare.se/ordlista/o/ordningsbot/

. PS Detta är ett diskussionsforum och meningen är inte att alla först skall sitta hemma och doktorera i ett ämne för att sedan briljera med sina otroligt omfattande kunskaper. Man skriver kanske något utan att ha kollat femitelva källor och sedan rättar andra om något blivit fel.
Ordningsbot kan inte skrivas ut för en person som är misstänkt för stöld/ringa stöld.
Citera
2022-05-19, 19:14
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
Ordningsbot kan inte skrivas ut för en person som är misstänkt för stöld/ringa stöld.

Det har jag inte heller påstått. Jag svarade på ditt kategoriska påstående som var "Svensk polis får inte skriva böter på plats".

Kanske tänkte du i ditt huvud att du menade "Svensk polis får inte skriva böter på plats för ringa stöld" men jag är tyvärr inte tankeläsare.
Citera
2022-05-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Är det FORTFARANDE inget namn som frankommit?

Det var länge sedan jag var så intresserad… Uppdaterar tråden varje timme.
Citera
2022-05-19, 19:30
Citat:
Tingsrätten är inte samarbetsvillig.. de måste ha målnummer eller namn, personnummer. De kan inte "frisöka"...

Konstigt, då sånt här är en snackis och uppgifterna är offentliga handlingar.
Jag har många gånger blivit hjälpt efter att kommit med vag information.
Det är lite olika beroende på vem som sitter och besvarar förfrågningar...
Citera
2022-05-19, 19:56
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:

Samma här, detta är en spännande tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Tingsrätten är inte samarbetsvillig.. de måste ha målnummer eller namn, personnummer. De kan inte "frisöka"...

Konstigt, då sånt här är en snackis och uppgifterna är offentliga handlingar.
Jag har många gånger blivit hjälpt efter att kommit med vag information.
Det är lite olika beroende på vem som sitter och besvarar förfrågningar...

Att det ska vara så svårt att få fram ett namn.
Är FUP sekretessbelagt eller vad är det frågan om?
Senast redigerad av Mongoprofeten 2022-05-19 kl. 19:59.
Citera
2022-05-19, 21:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Samma här, detta är en spännande tråd.

Att det ska vara så svårt att få fram ett namn.
Är FUP sekretessbelagt eller vad är det frågan om?
Flashbacksanningen som någon har läst, men inte länkat, är numera att räktjuven erkände på plats och snällt betalade böter. I så fall blir det ingen FUP och ingen domstol inblandad.
Citera
2022-05-19, 21:44
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Flashbacksanningen som någon har läst, men inte länkat, är numera att räktjuven erkände på plats och snällt betalade böter. I så fall blir det ingen FUP och ingen domstol inblandad.

Jasså? Så hur blev den här räkstölden känd offentligt? Var det någon från butiken som kontaktade skvallerpressen?
Citera
2022-05-19, 21:46
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Jasså? Så hur blev den här räkstölden känd offentligt? Var det någon från butiken som kontaktade skvallerpressen?
Inte omöjligt, Eller polisen. Eller kändisen själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in