Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-05-21, 17:33
Medlem
Hej,

Såsom citattecknen i rubriken varnar om kommer detta vara en luddig trådstart eftersom jag inte riktigt kan sätta ord på vad jag åsyftar, men jag tänker ge det ett försök.

Min bild av de senaste tio årens arbetsmarknad är att IT-sektorn är den industri som växer absolut mest och att programmerare (som jag i denna tråd väljer att kalla personer som besitter kompetens som är nödvändig om än inte tillräcklig för att skapa en IT-produkt) har en särskilt god arbetsmarknad med hög lön, möjligheter till att byta arbetsgivare och goda förmåner samt möjlighet till hemarbete. Därtill är mitt intryck att programmerare är väldigt många till antalet (enligt SCB det vanligaste yrket bland män).

På grund av deras antal förefaller det rimligt att låta kalla dem för "klass" eller "grupp", och på grund av deras ekonomiska makt undrar jag också om inte de liksom tagit över ledartröjan från de ekonomer eller jurister man kanske sedan 70/80-talet förknippat med överklass. Jag tänker mig därför också att det i allt större utsträckning är programmerare som kommer sätta prägel på kulturen i det svenska samhället.

Vad tror vi detta kan få för effekter? Mitt intryck är ändå att programmerare skiljer sig från ekonomer i personlighet och "sätt".

Som sagt en luddig trådstart, men jag hoppas att det finns tillräckligt mycket av substans för att lägga an en riktning för en diskussion.
Citera
2022-05-21, 18:10
Medlem
Nej, i alla fall inte i Sverige.

Bara ekonomer (och jurister) tjänar pengar i Sverige.
Citera
2022-05-21, 18:12
Medlem
Programmerare tjänar bra i Schweiz och USA, men verkligen inte i Sverige.
Citera
2022-05-21, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnish-Gypsy
Nej, i alla fall inte i Sverige.

Bara ekonomer (och jurister) tjänar pengar i Sverige.

dummaste jag hört, ekonomer är en utraderad yrkestitel snart-

De som tjänar riktiga pengar är entreprenörer

För att svara på TS tes:

alla som läser 3 åriga kandidat utbildningar på högskola tillhör medelklassen per definition.
Citera
2022-05-21, 18:37
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Programmerare är vanligtvis nyutexaminerade fjunisar.

Om du vill ha överklass inom IT branchen är det egenföretagare, product managers, arkitekter, CTO:s, CEO:s, med flera. Inte programmerare
Citera
2022-05-21, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
dummaste jag hört, ekonomer är en utraderad yrkestitel snart-

De som tjänar riktiga pengar är entreprenörer

För att svara på TS tes:

alla som läser 3 åriga kandidat utbildningar på högskola tillhör medelklassen per definition.
Skriver under på detta. Det är en klar minoritet av alla jurister och civilekonomer som tjänar några pengar värda att tala om, men det är ju den klicken som både jobbat häcken av sig, och prickat rätt i tid för att kunna ta tillfället i akt som sedermera gett utdelning, som man hör om.

Alla handläggare och mellanchefer på myndigheter och kommuner som kan vänta sig en lön knappt över genomsnittet, och en relativt knaper pension därefter, är mångdubbelt fler än de delägare till advokatfirmor och kapitalförvaltare med miljoner i årslön innan 50 fyllda som många ser framför sig.

Inflationen i utbildning och examina har gjort att det är långt ifrån det självklara valet som det en gång var att läsa en prestigeutbildning. Entreprenörskap och hänsynslöst affärssinne är några av de få egenskaper som idag talar för framgång, och utbildningen är förhållandevis sekundär.
Citera
2022-05-21, 19:33
Medlem
BigFatCones avatar
Njae, kanske. Och garanterat inte länge till. Programmering kommer att bli det nya knegarjobbet tror jag.
Citera
2022-05-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Njae, kanske. Och garanterat inte länge till. Programmering kommer att bli det nya knegarjobbet tror jag.
Det känns redan som om det är ett vanligt knegarjobb. Inte som att man ser yrket som något annat direkt
Citera
2022-05-21, 19:51
Medlem
Programmerare har ju funnits sedan urminnes tider eller åtminstone sedan mitten på 1960-talet. Varför skulle det helt plötsligt betraktas som ett överklassyrke? Det är och har varit som vilket yrke som helst.
Citera
2022-05-21, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccy
Det känns redan som om det är ett vanligt knegarjobb. Inte som att man ser yrket som något annat direkt
Finns ju många olika programmerare. Men om ens primära syssla är att programmera och inte lösa ett "riktigt" problem med programmering som verktyg, då är man vanlig knegare år 2022.

Det går att komma upp i bra löner även som app/webbutvecklare (alltså bara programmerare) men som tidigare nämnts i tråden: inte i Sverige.
Citera
2022-05-21, 19:57
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortkastatkonto
Hej,

Såsom citattecknen i rubriken varnar om kommer detta vara en luddig trådstart eftersom jag inte riktigt kan sätta ord på vad jag åsyftar, men jag tänker ge det ett försök.

Min bild av de senaste tio årens arbetsmarknad är att IT-sektorn är den industri som växer absolut mest och att programmerare (som jag i denna tråd väljer att kalla personer som besitter kompetens som är nödvändig om än inte tillräcklig för att skapa en IT-produkt) har en särskilt god arbetsmarknad med hög lön, möjligheter till att byta arbetsgivare och goda förmåner samt möjlighet till hemarbete. Därtill är mitt intryck att programmerare är väldigt många till antalet (enligt SCB det vanligaste yrket bland män).

På grund av deras antal förefaller det rimligt att låta kalla dem för "klass" eller "grupp", och på grund av deras ekonomiska makt undrar jag också om inte de liksom tagit över ledartröjan från de ekonomer eller jurister man kanske sedan 70/80-talet förknippat med överklass. Jag tänker mig därför också att det i allt större utsträckning är programmerare som kommer sätta prägel på kulturen i det svenska samhället.

Vad tror vi detta kan få för effekter? Mitt intryck är ändå att programmerare skiljer sig från ekonomer i personlighet och "sätt".

Som sagt en luddig trådstart, men jag hoppas att det finns tillräckligt mycket av substans för att lägga an en riktning för en diskussion.

Programmerare är IT-världens byggjobbare, utan dem står utveckling och förvaltning av mjukvara still. Det går att tjäna bra som programmerare men de flesta har medianlöner.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2022-05-21 kl. 20:02.
Citera
2022-05-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrollStrategen
Finns ju många olika programmerare. Men om ens primära syssla är att programmera och inte lösa ett "riktigt" problem med programmering som verktyg, då är man vanlig knegare år 2022.

Det går att komma upp i bra löner även som app/webbutvecklare (alltså bara programmerare) men som tidigare nämnts i tråden: inte i Sverige.
Okej. Nåväl det är definitivt inte mitt område. Kan ingenting om teknologi, teknik och annat. Ser det väl mest som något folk som brukade hålla på med datorer och högskolestudier skulle kunnat gjort. Jag vet inte, känns likvärdigt genus-program, förskolelärare etc för mig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in