Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-21, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccy
Okej. Nåväl det är definitivt inte mitt område. Kan ingenting om teknologi, teknik och annat. Ser det väl mest som något folk som brukade hålla på med datorer och högskolestudier skulle kunnat gjort. Jag vet inte, känns likvärdigt genus-program, förskolelärare etc för mig
På vilket sätt är programmering likvärdigt med förskolelärare? Ganska korkad jämförelse.

En viktig skillnad är att programmerare kan få jobb på en fri marknad, medan genusarbetare (är det ett ord?) och förskolelärare får sina löner betalda med tvång dvs av skattebetalarna.

Anyway...
Citera
2022-05-21, 21:26
Medlem
Hussefars avatar
Har en polare som är programmerare. Han ser sig själv som överklass i alla fall. Var en mer down-to-earth-människa i våran ungdom. Men vill alla förändras väl på ett eller annat sätt.
Citera
2022-05-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrollStrategen
På vilket sätt är programmering likvärdigt med förskolelärare? Ganska korkad jämförelse.

En viktig skillnad är att programmerare kan få jobb på en fri marknad, medan genusarbetare (är det ett ord?) och förskolelärare får sina löner betalda med tvång dvs av skattebetalarna.

Anyway...
Äh, alla skulle plugga data o it förr, känns inte jätteorginellt. Som en hype på nittiotalet och början av tvåtusentalet. Ja lite som männens motsvarighet till "Jag vill arbeta med barn." Du kanske inte ser det, men jag uppfattar det inte särskilt fel. Har svårt att se någon status i att arbeta med datorer. Den kanske finns, jag är bara omedveten om det. Ser det mest som medelklassjobb.
Citera
2022-05-21, 21:31
Medlem
dummy1s avatar
Finns väl inga som anses vara värre slavar än kodapor trots hygglig lön?
Citera
2022-05-21, 21:34
Medlem
Citat:
Äh, alla skulle plugga data o it förr, känns inte jätteorginellt. Som en hype på nittiotalet och början av tvåtusentalet. Ja lite som männens motsvarighet till "Jag vill arbeta med barn." Du kanske inte ser det, men jag uppfattar det inte särskilt fel. Har svårt att se någon status i att arbeta med datorer. Den kanske finns, jag är bara omedveten om det. Ser det mest som medelklassjobb.
Du bytte position från "programmerare är likvärdiga förskolelärare/genusarbetare" till "programmerare är inget statusyrke".

Jag har aldrig påstått att det är ett statusyrke.
Citera
2022-05-21, 22:09
Medlem
cerns avatar
Nej fan, de tjocka och lata programmerarna ska få spark i rumpan och en kaffepeng för skit-jobbet medans entreprenören drar in de riktiga stålarna.
Citera
2022-05-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Nej fan, de tjocka och lata programmerarna ska få spark i rumpan och en kaffepeng för skit-jobbet medans entreprenören drar in de riktiga stålarna.
Jag motsäger dig inte eftersom du har helt rätt. Men att bli entreprenör beror helt på vad du väljer att starta för företag, och det är stor skillnad mellan olika typer av entreprenörer.

Alltså har det du skriver inget actionable advice. 😅
Citera
2022-05-21, 23:03
Medlem
Enblandandras avatar
De påverkar helt säkert vår kultur i bakgrunden, det i det gänget appar föds och hela vår moderna infrastruktur snickras ihop (tillsammans med systemarkitekter som kanske ingår i TS programmerar-grupp?) Så om den typen av makt över samhället är det som avses med "överklass" är svaret ja.

För övrigt är programmerare som grupp är varken tjockare, latare eller mer socialt inkompetenta än någon annan yrkesgrupp. Ni har gått på den populärkulturella bilden som har målats upp av rädda föredettingar.
Citera
2022-05-21, 23:42
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ojämställdhet beror mer på att kvinnors arbeten och insatser värdesätts lågt
Nope. Beror på att kvinnor generellt är sämre på att lösa problem.
Senast redigerad av jnilsson 2022-05-21 kl. 23:46.
Citera
2022-05-21, 23:45
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Programmerare har ju funnits sedan urminnes tider eller åtminstone sedan mitten på 1960-talet. Varför skulle det helt plötsligt betraktas som ett överklassyrke? Det är och har varit som vilket yrke som helst.
Efterfrågan gör att töntar förvandlas till kungar.
Citera
2022-05-22, 00:14
Medlem
stankerspaces avatar
Nej det skulle jag inte påstå. Såklart har många programmerare en medelhög lön - min man drar in 70' utan chefsposition eller liknande - men det gör honom knappast till överklass. Om du får tjänst i en framgångsrik startup med andel aktier som förmån, och ditt företag tar fart, så kan du såklart öka ditt eget kapital. Men överklass, nej, fortfarande inte.

Tech är en lukrativ bransch men det är snarare entreprenörer som drar in pengar än grovjobbarna (alltså programmerarna). Däremot kan man ju efter några år såklart röra sig mot seniora tjänster, ex CTO, men det finns betydligt färre sådana tjänster än vad det finns programmerare.
Citera
2022-05-22, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Efterfrågan gör att töntar förvandlas till kungar.
Du blir inte kung för att du drar in 25-40 efter skatt.
Du blir kung om har eget större företag eller är chef på ett.

Folk tror att de har blivit överklass för att de flyttat in till någon större stad fått jobb, bostad och bill samt har råd att äta på restaurang med skjorta och rock..

Meanwhile så är det någon norrlänningar som jobbar i gruvor och kör som snöskoter och tjänar mera eller någon ''white trash'' snubbe på bruksort som har åkeri, verkstad som tjänar flera gånger mer än vad utvecklaren i Stockholm gör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in