Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-22, 07:42
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnish-Gypsy
Nej, i alla fall inte i Sverige.

Bara ekonomer (och jurister) tjänar pengar i Sverige.

Nja, ekonomer och jurister tjänar inte så bra per automatik.
Citera
2022-05-22, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Nja, ekonomer och jurister tjänar inte så bra per automatik.
Tror argumentet är mer:

Alla ekonomer/jurister tjänar inte mycket pengar, men alla som tjänar mycket pengar är ekonomer/jurister.
Citera
2022-05-22, 08:20
Medlem
Rodrigos avatar
De som är programmerare och delägare i företaget med en bra ide som går hem hos massorna -absolut. I ett större företag är du dock allt som oftast bara en byggkloss eller ett verktyg i någon annans verktygslåda som lätt kan bytas ut hur som helst. Fördelen att jobba var som helst är ju dock en förmån som du kan ha oavsett. Drar du till Vietnam eller dylikt och jobbar fjärr mot valfritt i-land så kan du i alla fall titulera dig övre medelklass
Citera
2022-05-22, 08:24
Medlem
I vilken värld lever man och vilka vanföreställningar har man om man betraktar programmeraryrket som något extra kompetenskrävande eller exklusivt? För 40 år sedan krävdes det lite mer av logiskt tänkande för att utveckla väl fungerande program till de processorer och annan hårdvara som hade olika form av begränsningar. Idag kan man nog jämföra de flesta "kodapor" som tillhörande vilken massproducerande yrkeskategori som helst.
Citera
2022-05-22, 08:48
Medlem
Jag har jobbat i 3 år snart som programmare känner inte jag är överklass
Citera
2022-05-22, 08:51
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
I vilken värld lever man och vilka vanföreställningar har man om man betraktar programmeraryrket som något extra kompetenskrävande eller exklusivt? För 40 år sedan krävdes det lite mer av logiskt tänkande för att utveckla väl fungerande program till de processorer och annan hårdvara som hade olika form av begränsningar. Idag kan man nog jämföra de flesta "kodapor" som tillhörande vilken massproducerande yrkeskategori som helst.

Håller med. Jag jobbar som programmerare i Norge och till skillnad från svenska programmerare har jag relativt bra lön, ca 80k per månad, men jag är bara en resurs, hårt hålld av scrum stand ups, jiras, och när det behövs skyfflas jag runt till att sitta och sätta färger på saker med css. Det är de otekniska cheferna som styr showen och bestämmer allt. Alla programmerare är utbytbara "resurser" som förväntas jobba där de behövs för dagen. Min enda makt är den jag har via relationer till produktchefer som även de har lite makt. 100% kodapa. Mitt intryck är att cheferna är chefer för att de är extroverta, socialt bekväma och graden av inkompetens i chefsskapet är hög.
Citera
2022-05-22, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccy
Förövrigt är det knappast svårt att lista ut hur det funkar.
Du beskriver ju typ datorhygien? Har inte så mycket att göra med själva jobbet, är mest den dryga knappen man måste trycka på någon gång i veckan? Att programmera är väl dels kunna språket, dels känna till de bibliotek som redan finns och dels att lösa problem utan att söla.
Citera
2022-05-22, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
Du beskriver ju typ datorhygien? Har inte så mycket att göra med själva jobbet, är mest den dryga knappen man måste trycka på någon gång i veckan? Att programmera är väl dels kunna språket, dels känna till de bibliotek som redan finns och dels att lösa problem utan att söla.
Jag menade att jag fastnar på de dummaste frågor. Jag dubbelkollar mer än vad jag borde göra gällande allt och har omedicinerad adhd, prokrastinerar och tvångsmässigt perfektionist (vilket jag släppt i det mesta), det var exempel på at köra fast. Inte att förstå binära tal osv Att begripa annat var inte svårt. Kanske skulle jag behöva repetera men det om än en enkel kurs, var iallafall datorteknik. Med mig som hade noll kunskaper innan var det simpelt. Jag tvivlar över att det är mandarin att plugga vidare på. Särskilt inte för de med intresset. Och jag må vara medelålders. Jämför det mot att killar börjar i låg och mellanstadiet med att pyssla med datorer. Du hinner faktiskt träna för att bli fotbollsproffs på samma tid. Om vi ska värdera tiden realistiskt

Det du beskriver är bara att fortsätta läsa in. Jag tycker annars att det är otroligt intressant att väldigt många datorkunniga inte ens kan lösa enklare problem man presenterar som okunnig.
Senast redigerad av Fibonaccy 2022-05-22 kl. 09:47.
Citera
2022-05-22, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Som det ser ut med efterfrågan så kommer din s.k. "kung" behöva ligga på knä och be "tönten" göra saker.

På ett vanligt företag kan 90% av personerna bara få något gjort genom att be övriga 10% att göra det.
Det är fortfarande kungen som bestämmer och drar in pengarna.

Spelar ingen roll om det är som du säger där man har en stor påverkan.

En läkare blir ju inte kung bara för att denne avgör om folk får leva eller inte.

Åter igen det är bara pinsamt om man tror att man är någon kung för att man känner sig viktig på jobbet och tjänar lika mycket som någon gruvarbetare.
I så fall kan man säga samma sak om alla jobb där det råder brist
Citera
2022-05-22, 10:16
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortkastatkonto
Hej,

Såsom citattecknen i rubriken varnar om kommer detta vara en luddig trådstart eftersom jag inte riktigt kan sätta ord på vad jag åsyftar, men jag tänker ge det ett försök.

Min bild av de senaste tio årens arbetsmarknad är att IT-sektorn är den industri som växer absolut mest och att programmerare (som jag i denna tråd väljer att kalla personer som besitter kompetens som är nödvändig om än inte tillräcklig för att skapa en IT-produkt) har en särskilt god arbetsmarknad med hög lön, möjligheter till att byta arbetsgivare och goda förmåner samt möjlighet till hemarbete. Därtill är mitt intryck att programmerare är väldigt många till antalet (enligt SCB det vanligaste yrket bland män).

På grund av deras antal förefaller det rimligt att låta kalla dem för "klass" eller "grupp", och på grund av deras ekonomiska makt undrar jag också om inte de liksom tagit över ledartröjan från de ekonomer eller jurister man kanske sedan 70/80-talet förknippat med överklass. Jag tänker mig därför också att det i allt större utsträckning är programmerare som kommer sätta prägel på kulturen i det svenska samhället.

Vad tror vi detta kan få för effekter? Mitt intryck är ändå att programmerare skiljer sig från ekonomer i personlighet och "sätt".

Som sagt en luddig trådstart, men jag hoppas att det finns tillräckligt mycket av substans för att lägga an en riktning för en diskussion.

Knappast, som svensk programmera har du inte mycket att hämta. Räcker med att anställa nån med högre kompetens för 1/3 av den lönen du vill ha i Baltikum. Annars finns flertalet indier och andra nationer i Sverige som är redo att jobba för en lägre lön och är 10 gånger bättre än dig.

Ingångslönen knappt 30k och ganska svårt att få en sund löneutveckling över tid. Nä, ingen överklass där inte.
Citera
2022-05-22, 10:18
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Dessa töntar kommer att köras över av asiater. Om tönten begär 100 000 för en hemsida och någon från Filippinerna gör det för 5000 föreprr ju du vem som förlorar här.
Du menar när globaliseringen påbörjas om ett par år, typ 1997...
Citera
2022-05-22, 10:36
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det är fortfarande kungen som bestämmer och drar in pengarna.

Spelar ingen roll om det är som du säger där man har en stor påverkan.

En läkare blir ju inte kung bara för att denne avgör om folk får leva eller inte.

Åter igen det är bara pinsamt om man tror att man är någon kung för att man känner sig viktig på jobbet och tjänar lika mycket som någon gruvarbetare.
I så fall kan man säga samma sak om alla jobb där det råder brist
Gäsp. Det som avgör status är hur mycket man tjänar. Medianlönen för "entreprenörer" i Sverige är mycket låg, inte minst beroende på invandring från delar av världen där små, ineffektiva familjeföretag är normen.

Citat:
Var fjärde företagare (25 procent) har en lön under 15 000 kronor i månaden. Över 71 procent av företagarna har en lön under medellönen i Sverige. Endast var femte företagande kvinna (21 procent) har en lön över 35 000 kronor i månaden. Bland företagande män har 29 procent en lön över 35 000 kronor i månaden.

Företagets storlek påverkar givetvis löneuttaget. Totalt har var fjärde företagare (26 procent) har en lön över 35 000 kronor i månaden. Bland företagare med 1–4 anställda har endast var femte företagare (19 procent) en lön över 35 000 kronor i månaden. Bland företagare med 5–9 anställda har 42 procent en lön över 35 000 kronor. Högst lön har företagare med över 10 anställda. Bland dem har 60 procent en lön över 35 000 kronor i månaden.

Företagare med enskild firma har en klart lägre genomsnittlig lön. Endast nio procent har en lön som överstiger 35 000 kronor i månaden. Motsvarande siffra bland företagare med aktiebolag är 33 procent.

https://www.foretagarna.se/politik-p...nd-foretagare/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in