Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-23, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Chansen är liten. Men vem vet. De som är engagerade i olösta fall här hade kanske kunnat vara till hjälp. Ska kolla med moderatorn

Men vänta lite nu...

Jag tänkte först att "såklart måste 'vi' hitta vem han är, och så får han sin identitet på gravstenen åtminstone!"

Men varför? Han verkar ha velat dölja sin identitet under alla år, åtminstone 40 års tid. Det kan vi tro eftersom han har sagt olika saker om sig själv och sitt ursprung/identitet. Jag tror inte den här mannen, George/Q, vill ha sitt fotografi i en dagstidning eller sin identitet ute för allmän beskådan.

Visst kan man argumentera för att han var en av de som fick ett hårt liv när mentalsjukhusen stängdes ner, och ingen annan boendeform med sysselsättning och vård, gavs till dessa patienter. Men han levde i så fall sjuk under många år och ville inte skylta med sin identitet. Vi kanske ska nöja oss med George/Q på gravstenen?
Citera
2022-05-23, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Men vänta lite nu...

Jag tänkte först att "såklart måste 'vi' hitta vem han är, och så får han sin identitet på gravstenen åtminstone!"

Men varför? Han verkar ha velat dölja sin identitet under alla år, åtminstone 40 års tid. Det kan vi tro eftersom han har sagt olika saker om sig själv och sitt ursprung/identitet. Jag tror inte den här mannen, George/Q, vill ha sitt fotografi i en dagstidning eller sin identitet ute för allmän beskådan.

Visst kan man argumentera för att han var en av de som fick ett hårt liv när mentalsjukhusen stängdes ner, och ingen annan boendeform med sysselsättning och vård, gavs till dessa patienter. Men han levde i så fall sjuk under många år och ville inte skylta med sin identitet. Vi kanske ska nöja oss med George/Q på gravstenen?

Han kanske gick och väntade på att någon som kände honom ville ha kontakt med honom mm. Konstigt att Alla dessa välgörare från frälsningsarmen, stadsmissionen, röda korset osv. inte visste namnen på denne mannen. De verkar inte bry sig. Om mannen var från t.ex norra så kan han lätt försvinna när han flyttar till södra Sverige. Då Svenska myndigheterna inte bryr sig om svenskar utan enbart om utlänningar i Sverige. Om denne man är svensk medborgare kommer han bli mycket gammal i de svenska personregistren, då han inte blir borttagen som avliden.
Citera
2022-05-23, 18:37
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Men vänta lite nu...

Allt kan diskuteras såklart. Jag anser att samhället, och då syftar jag i första hand på myndigheter, har missat att fånga upp en person med pretexten - och nu inför allmänheten en efterkonstruktionen att det var frivilligt för det låter vackert nästintill poetiskt för att förlika sig med ett misslyckande.
Någon någonstans saknar svar på vad som hände honom. Inte minst borde väl myndigheterna önska dra lärdom av att de inte visste vem han var. Hur kunde detta ske?

Tror du att han nu bryr sig om att fotot delas? Jag ser ingen respektlöst med att efter hans död söka svar publikt. Tvärtom. Gott att någon faktiskt bryr sig. DET är att hedra honom på riktigt!
Senast redigerad av madeinflen 2022-05-23 kl. 18:48.
Citera
2022-05-23, 18:51
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Allt kan diskuteras såklart. Jag anser att samhället, och då syftar jag i första hand på myndigheter, har missat att fånga upp en person med pretexten - och nu inför allmänheten en efterkonstruktionen att det var frivilligt för det låter vackert nästintill poetiskt för att förlika sig med ett misslyckande.
Någon någonstans saknar svar på vad som hände honom. Inte minst borde väl myndigheterna önska dra lärdom av att de inte visste vem han var. Hur kunde detta ske?

Tror du att han nu bryr sig om att fotot delas? Jag ser ingen respektlöst med att efter hans död söka svar publikt. Tvärtom. Gott att någon faktiskt bryr sig. DET är att hedra honom på riktigt!

ja av respekt för familjen borde hans identitet finnas och graven få ett namn...
Citera
2022-05-23, 19:19
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogell
Jag har pratat med honom. Han kunde prata, men pratade inte så mkt, korta svar. Hans namn var George,
Uttalades namnet "svenskt"?
Citera
2022-05-23, 21:27
Medlem
Citat:

Ja socialen har verkligen misslyckats att få hans förtroende och att hjälpa honom. Främst soc men det finns flera aktörer som säkert kunnat gjort mer.

Ingen av er tänker på att han kan ha haft goda skäl att INTE vilja bli hittad av gamla bekanta och släktingar. Allt från familjetragedier, till att man varit utsatt eller varit i dåligt umgänge och man behöver bryta sig loss och börja om utan dem för att kunna överleva, både mentalt men också fysiskt (tex bryta med farligt eller destruktivt umgänge).

Alla vuxna har rätt att hålla sig undan i Sverige. Därför polisens jurister inte tyckte att polisen skulle publicera hans fotografi och efterlysa vem han var. För det var tydligt att han självmant hållit sig undan tidigare.

Du bryr dig inte för att bry dig om honom och hans vilja isåfall, för han ville ju inte identifieras. Projicera inte dina egna känslor och livsåsikter på honom
Citera
2022-05-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
ja av respekt för familjen borde hans identitet finnas och graven få ett namn...

Alla vuxna i Sverige har rätt att hålla sig undan. Trots att man kanske har barn (nej det är inte bra eller normalt i mitt tycke men sticker en förälder är det tyvärr inte brottsligt). Nu vet vi inte om han ens hade barn (eller haft. Om det stämde att hans fru och barn var döda).

Även avlidna har rätt till sekretess och skydd av personuppgifter med mera. Alltså rent lagligt. Är han inte anmäld försvunnen (och det kan han inte vara i Sverige eller grannländerna om polisen inte funnit honom på 5 månader) höll han sig borta frivilligt och kanske inte någon ens saknade honom. Då hade de ju anmält honom försvunnen.
Citera
2022-05-23, 21:39
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Alla vuxna i Sverige har rätt att hålla sig undan. Trots att man kanske har barn (nej det är inte bra eller normalt i mitt tycke men sticker en förälder är det tyvärr inte brottsligt). Nu vet vi inte om han ens hade barn (eller haft. Om det stämde att hans fru och barn var döda).

Även avlidna har rätt till sekretess och skydd av personuppgifter med mera. Alltså rent lagligt. Är han inte anmäld försvunnen (och det kan han inte vara i Sverige eller grannländerna om polisen inte funnit honom på 5 månader) höll han sig borta frivilligt och kanske inte någon ens saknade honom. Då hade de ju anmält honom försvunnen.

nu skriver du som om du vet att han ville leva i hemlighet för släktingar, hur vet du i så fall det?
att han levde som han gjorde, det kan finnas många anledningar och det är långt ifrån säkert att han levde som han gjorde för att familjen inte skulle veta var han var...
det finns personer som av olika anledningar inte har anmälts försvunna men som också tappat kontakten med familj och vänner och saknas av vissa...
Senast redigerad av Notteliten 2022-05-23 kl. 21:47.
Citera
2022-05-23, 21:54
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ja socialen har verkligen misslyckats att få hans förtroende och att hjälpa honom. Främst soc men det finns flera aktörer som säkert kunnat gjort mer.

Ingen av er tänker på att han kan ha haft goda skäl att INTE vilja bli hittad av gamla bekanta och släktingar. Allt från familjetragedier, till att man varit utsatt eller varit i dåligt umgänge och man behöver bryta sig loss och börja om utan dem för att kunna överleva, både mentalt men också fysiskt (tex bryta med farligt eller destruktivt umgänge).

Alla vuxna har rätt att hålla sig undan i Sverige. Därför polisens jurister inte tyckte att polisen skulle publicera hans fotografi och efterlysa vem han var. För det var tydligt att han självmant hållit sig undan tidigare.

Du bryr dig inte för att bry dig om honom och hans vilja isåfall, för han ville ju inte identifieras. Projicera inte dina egna känslor och livsåsikter på honom

Du tycker dig ha rätten att gå in på antagande om mig istället för att hålla dig till ämnet.
En man befann sig på våra gator i kanske 40 år. Går bort och inget vet något! Baserat på vad som framkommit finns inget som tyder på ett aktivt val om att hålla sig undan då han rimligen bytt geografiskt område om så vore fallet. En del pekar på sjukdom så kanske var det orsakat av tex avsaknad av medicinering?

Projicerar gör vi väl alla något omedvetet i moraliska ställningstaganden. Du vittnar också gott om just det! Försök att hålla dig till ämnet dock.
Senast redigerad av madeinflen 2022-05-23 kl. 22:04.
Citera
2022-05-24, 10:41
Medlem
Citat:
Du tycker dig ha rätten att gå in på antagande om mig istället för att hålla dig till ämnet.
En man befann sig på våra gator i kanske 40 år. Går bort och inget vet något! Baserat på vad som framkommit finns inget som tyder på ett aktivt val om att hålla sig undan då han rimligen bytt geografiskt område om så vore fallet. En del pekar på sjukdom så kanske var det orsakat av tex avsaknad av medicinering?

Projicerar gör vi väl alla något omedvetet i moraliska ställningstaganden. Du vittnar också gott om just det! Försök att hålla dig till ämnet dock.

Jag håller mig till ämnet genom att påpeka att alla inte vill bli "avslöjade" eller "uppsökta" och att han valt detta i 40 års tid trots att han haft kontakt med sociala myndigheter och sjukvården. Hade han varit alldeles borta hade de reagerat men han nekade all hjälp och det har man rätt att göra, så länge man inte behöver tvångsvård. Polisens jurister har bedömt att han valde detta själv och inte ska utsättas för uthängning.

Vad pekar på sjukdom? Inget pekar på någon uppenbar svår psykisk sjukdom. Hemlöshet är hemskt, men en hel del hemlösa vill inte in i systemet igen och långt ifrån alla har psykisk sjukdom. Man skulle ha brytt sig om honom när han levde, och många gjorde uppenbarligen det också, men han berättade ändå lite om sig själv.

Nej det är inte vanligt att människor försvinner i Sverige utan att anmälas försvunna av anhöriga eller vänner. Kolla listorna med försvunna personer från 70-80 talet, men akta er för att väcka anhörigas hopp bara för att den försvunna är mörkblond och blåögd.
Citera
2022-05-25, 13:07
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
nu skriver du som om du vet att han ville leva i hemlighet för släktingar, hur vet du i så fall det?
att han levde som han gjorde, det kan finnas många anledningar och det är långt ifrån säkert att han levde som han gjorde för att familjen inte skulle veta var han var...
det finns personer som av olika anledningar inte har anmälts försvunna men som också tappat kontakten med familj och vänner och saknas av vissa...

Exakt. Det är mycket paradoxalt att hävda någon önskade leva utan identitet på gatan men ingen myndighet ens haft dokumenterad försök till insats. Varför har han angivet olika namn och olika födelsedatum. Det pekar snarare på kognitiv-psykisk sjukdom (absolut inget pekar på missbruk)
Givetvis finns heller ingen sekretes kring identiteten.
Ett rykte är att han är Malmöbo och levde med en anhörig till dennes bortgång. Det kan väl inte stämma då någon i Malmö rimligen isf vetat vem han var såvida han inte i princip blivit gömd från samhälle som skola etc.
Citera
2022-05-26, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thegn
Alright, det verkar som du har rätt, kudos till dig.

Enligt Marcus Knutagårds dikt till George, kallades han även "Q" av vissa. Tycker det skulle vara märkligt att George/Q inte skulle ha berättat något om sin bakgrund som skulle kunna hinta om hans identitet. Någon borde sitta med mer information om var han kommer ifrån, hans bakgrund, vad som föranledde att han hamnade på gatan m m?

Ja, väldigt märkligt att han aldrig skulle ha behövt avslöja sin riktiga identitet. Om det är som du påstår, att okända människor brukar förvaras i flera år, är det extra uppseendeväckande att man redan begravt honom och inte forskat vidare i hans ursprung och identitet.

En hypotes skulle kunna vara att George/Q hade en eller flera anledningar till att inte avslöja vem han var (med lite fantasti kan det finnas en hop av anledningar varför människor vill leva inkognito). Men detta eventuella skäl visste isåfall endast George/Q själv.

Helt omöjligt att han skulle vara född på 30-talet. Jag tippar att det där med 60+ stämmer ganska väl.

Ja men alltså det är inget snack om saken. I Sverige så förvarar man okända kroppar i åratal innan dem begravs. Det är standard !!!
Tänk själv att du skulle bli begraven efter månader om du hittas ute. Alla står inte nära sina anhöriga med daglig kontakt. Din bror skulle sen efter 4,5 månader få reda på att du redan blivit begraven och dessutom som oidentifierad. Detta har inte hänt i Sverige en ända gång på över 100 år !

Denna historien väcker bara frågor om vem den såkallade George egentligen var..
varför höll sig "gömd" i 40 år?

Myndigheter och media..

Varför begravs han efter ringa 4 månader ?
Varför försöker man inte identifiera honom ?

Aja då får vi väl göra jobbet själva.

Någon i Malmö bör ha tagit en bild på honom under alla dessa år. JAg såg när jag bodde vid triangeln denna mannen nästan dagligen. Jag har för mig att han hade lite ärrad hud, mustache , svart mössa, svart dunjacka, cigg i truten, mumlade ofta för sig själv. Har ingen en bild på honom att dela så att vi kan sprida den på nätet?
Detta mannen George och myndighters agerande borde vara årets hittills största snackis. Men dem ända intressrade kan fylla 5 sidor på flashback. Detta är patetiskt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in