2022-05-27, 12:07
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om en 18+ årig man flyr från Ukraina till väst eller Ryssland så antar jag att de kan betraktas som politiska flyktingar, eller? Och därmed kan de söka asyl? Min son hade vänner från Eritrea vars familj flydde för att de inte ville göra (tvingad) värnplikt i det skitlandet.

Värnpliktsvägran är inget skäl för politisk asyl.Din sons vänner måste angett ett annat skäl ifall de beviljats politisk asyl.
Citera
2022-05-27, 12:09
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Värnpliktsvägran är inget skäl för politisk asyl.Din sons vänner måste angett ett annat skäl ifall de beviljats politisk asyl.

De ljög kanske för oss. När jag tänker efter så sa de faktiskt att anledningen till att de flydde/flyttade var att de inte ville göra värnplikt, men kanske var asylskälen något annat.
Citera
2022-05-27, 12:14
Avstängd
Citat:
I praktiken kör både Sverige och EU:s regelverk ofta på att personer som kommer in från länder utanför EU och inte vill behöva strida för sitt gamla hemland ska behandlas som giltiga asylfall. Mycket få sådana personer deporteras tillbaka hem, särskilt inte om hemlandet har hårda straff för desertörer.
Citera
2022-05-27, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebyebyeman
Dom är stolta över sitt land och är villiga att stanna kvar att dö, bara vi svennar som är fittor som flyr. Finns ingen patriotism i detta landet vilket inte är konstigt när landet är som det är. Samt att halva militären är LGBQT eller va den skiten heter.

Vilket krig flyr Sverige och svenskarna ifrån?
Vi har ju fred...
Citera
2022-05-27, 12:22
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Jag ser att sedan kriget startat har 30,000 ukrainier sökt asyl. Troligen är det män som inte vill slåss till allra största delen. Ändå anmärkningsvärt få. Man kan tänka sig att EU håller gränsen hårt för att hjälpa Ukraina att få in så många män som möjligt i sina väpnade styrkor.

Enligt migrationsverket är den allra största gruppen kvinnor, av de 33 238 som kommit från Ukraina under massflykts direktivet var det 22 491 kvinnor och 10 747 män. 12 840 av dessa flyktingar var under 18 år.

Statistiken finns tydlig på migverkets hemsida så att du hävdar att det mest är män som inte vill försvara sitt land stämmer inte.
Citera
2022-05-27, 12:28
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Enligt migrationsverket är den allra största gruppen kvinnor, av de 33 238 som kommit från Ukraina under massflykts direktivet var det 22 491 kvinnor och 10 747 män. 12 840 av dessa flyktingar var under 18 år.

Statistiken finns tydlig på migverkets hemsida så att du hävdar att det mest är män som inte vill försvara sitt land stämmer inte.

jo. Mina siffror är UNHCRs. Dvs det är bara ett litet antal som söker asyl, 30K. Jag gissar att det är huvudsakligen män, men kan ha fel.

https://data2.unhcr.org/en/documents/details/92974
Citera
2022-05-27, 12:30
Medlem
thebyebyemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Vilket krig flyr Sverige och svenskarna ifrån?
Vi har ju fred...

Vad jag utgår ifrån är vad jag hört och läst från olika människor. Hade jag fått göra en uppskattning av hur många människor som skulle stanna kvar och kriga för Sverige ifall det hade blivit krig är cirka 5% men det är såklart bara min uppfattning.
Citera
2022-05-27, 12:33
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
jo. Mina siffror är UNHCRs. Dvs det är bara ett litet antal som söker asyl, 30K. Jag gissar att det är huvudsakligen män, men kan ha fel.

https://data2.unhcr.org/en/documents/details/92974

https://www.migrationsverket.se/Om-M...n-Ukraina.html

Migverkets siffror är mer relevanta för sverige och i båda grupperna män och kvinnor ingår det barn av båda könen men att någon man som jobbade utanför Ukraina har valt att återförenas med sin familj i Sverige är väl inte så konstigt?
Citera
2022-05-27, 12:43
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
https://www.migrationsverket.se/Om-M...n-Ukraina.html

Migverkets siffror är mer relevanta för sverige och i båda grupperna män och kvinnor ingår det barn av båda könen men att någon man som jobbade utanför Ukraina har valt att återförenas med sin familj i Sverige är väl inte så konstigt?

Det som diskuterades är: "Om en 18+ årig man flyr från Ukraina till väst eller Ryssland så antar jag att de kan betraktas som politiska flyktingar, eller? Och därmed kan de söka asyl? "

Vad lär jag mig av din statistik?
Citera
2022-05-27, 12:54
Avstängd
Citat:
Det som diskuterades är: "Om en 18+ årig man flyr från Ukraina till väst eller Ryssland så antar jag att de kan betraktas som politiska flyktingar, eller? Och därmed kan de söka asyl? "

Vad lär jag mig av din statistik?
Instämmer.

EU-ländernas policies för återsändande och repatriering av icke-EU-medborgare som har fått avslag är dessutom en enda soppa. För en del länder (t ex Iran) säger man "vi FÅR inte skicka dit dem om inte landet självt vill ha dem tillbaka" (Iran har den formella regeln att ingen får tvingas till att resa tillbaka dit, såvida inte Teheran själva har begärt en utlämning) - för andra (t ex Afghanistan) är det istället "vi KAN inte skicka tillbaka dem dit även om de har både avslag och domar för grov kriminalitet här i vårt land, eftersom de också är efterspanade som brottslingar i hemlandet och då kan de komma att utsättas för tortyr, eller de kanske inte får vård för sin sjukdom".

Jävla miffon. Summan av det här blir att en massa avskum samlas i Europa och inte kan skickas ut igen.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-05-27 kl. 12:56.
Citera
2022-05-27, 12:59
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Instämmer.

EU-ländernas policies för återsändande och repatriering av icke-EU-medborgare som har fått avslag är dessutom en enda soppa. För en del länder (t ex Iran) säger man "vi FÅR inte skicka dit dem om inte landet självt vill ha dem tillbaka" (Iran har den formella regeln att ingen får tvingas till att resa tillbaka dit, såvida inte Teheran själva har begärt en utlämning) - för andra (t ex Afghanistan) är det istället "vi KAN inte skicka tillbaka dem dit även om de har både avslag och domar för grov kriminalitet här i vårt land, eftersom de också är efterspanade som brottslingar i hemlandet och då kan de komma att utsättas för tortyr, eller de kanske inte får vård för sin sjukdom".

Jävla miffon. Summan av det här blir att en massa avskum samlas i Europa och inte kan skickas ut igen.

För övrigt är 90% kvinnor och barn av de flyende. Låt mig gissa att där finns en del "skäggbarn" även i denna barnaskara. Jag tror inte muslimer har patent på denna idé, särskilt inte när landet är så korrupt att vad som står i ens pass nog bara är en fråga om hur mycket man betalat kommunalgubben.

Edit: Och det tycker jag de gör helt rätt i. Vem hade velat slåss för Zelensky om du är 18 år och har livet framför dig?
Citera
2022-05-27, 13:01
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Vad EU vägrar erkänna, eller ens kännas vid, är att "internationell rätt" (som reglerar förbindelser mellan stater, statsgränser, regelverk osv) inte existerar i ett abstrakt rum. Vilka dessa rätter är, vilka gränser man har lyckats få in på världskartan osv är ofta ihopknutet med gamla maktrelationer, gamla krig och annat som har flyttat på gränser osv. Om dagens regler för internationell rätt (som i stort sett inte är äldre än 1945) hade gällt de senaste femhundra åren så hade i stort sett inga europeiska länder lagligen haft de gränser de har numera. För att inte tala om USA; deras expansion västerut kryllar av klara brott mot det som idag ses som internationell rätt och folkrätt. Ändå anser EU att alla måste fajtas in i kaklet för t ex Ukrainas "rätt" till Krim.

EU försöker överkompensera sin egen brist på militära muskler med att snacka en massa moral och folkrätt, utan att inse att för många andra - och även många människor inom EU - framstår denna retorik helt enkelt som "just a load of self-serving talk". Tragiskt nog leder detta till att Europa självt får betala och blir behandlad som en tjänstekvinna av dem som har verklig makt här i världen, t ex USA och Kina (men också av t ex WEF).
Skulle vi alla börja kriga om gränsdragningar som har varit tidigare så skulle hela världen stå i brand. Efter Sovjetunionens kollaps så erkände ryssland Ukraina inom dess nuvarande gränser ( dvs utan Putins annekterade områden) mot att Ukraina överlämnade sina kärnvapen. Det var inte ens värt pappret det var skrivit på för Putin. Ukraina är jävligt trötta på att få lida och att hållas tillbaka i utvecklingen av det efterblivna herresvolket i ryssland, vilket dom har helt rätt i. Vilket är USA´s expansion västerut? Förutom Alaska, Hawaii, det autonoma Puerto Rico och några kobbar i still havet ( Guam och någon till) har dom inte tillskansat sig några områden på hundrataltals år. Vad snackar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in