Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-27, 10:20
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neutral2020
Finns det viss ålder som gör att personen absolut måste flytta? Hade ni tillåtit era barn att bo hemma ända in till 30-årsåldern? Längre? Eller när anser ni det är dags att en vuxen person ska flytta hemifrån?

1. Ingen specifik ålder, men när man börjar få svårt att ta hand om sig själv kan det vara dags för ett äldreboende om familjen inte är beredd att ta hand om en.
2. Mina barn ska såklart alltid bo hemma, det vore olyckligt om de hamnade på gatan. (varför skulle det vara önskvärt med hemlösa 30-åringar?)
3. Det finns många anledningar att flytta hemifrån, men vid vilken tidpunkt och anledning man gör det av är upp till en själv.
Citera
2022-05-27, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Alltså som sagt vad är fel med det?

Bor de nära arbetet ?
Gör de saker o ting tillsammans mycket på fritiden?
Är familjen rik?
Är bröderna rik?

Vem vet de kan studerade till läkare som är minst 12 års utbildning de lär kosta skjortan.

Ne jag ska inte säga något som jag inte vet någonting om alls.

Samtidigt tänker man ju på fattig Sverige förr i tiden då en bondgård hade typ , eller ja kanske låter fel formulerat. Men tänk alla vi barn i bullerbyn. Eller Emil I Lönneberga då allt o alla i familjen hjälpte till . Men som sagt va väl andra förutsättningar

När man flyttar beror naturligtvis på omständigheterna.
Har en kompis som bor med sin mor forfarande han är 53, men sen är väl frågan om han bor hos henne eller tvärt om.
Hans föräldrar råkade ut för en olycka när han var 20 och bodde "Hemma" pappan dog och mamman blev handikappad så hon behöver hjälp.
De har ett företag i närheten som han driver så de bor kvar i "Ursprungshemmet".
Annars så är det väl dags att flytta när man är självförsörjande eller när man börjar studera på annan ort.
Själv flyttade jag när jag fylde 18( Köpte min lägenhet samma dag men bodde hemma en dryg vecka när jag reparerade upp lägenheten).
Min dotter flyttade från sin mor innan hon fyllt 16 för att plugga på det gymnasium hon ville gå på.
Men har bekanta som bott hemma hela studieperioden(Incuive högskola) om det varit lämpligt.
Men bor man hemma och blir omhändertagen efter man kan försörja sig själv är det nog nåt som är fel.
Citera
2022-05-27, 11:09
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Nej, säkert beror det på det också. Men skillnaden är ändå stor mellan en sextonåring och en nittonåring tycker jag. Jag klarade mig ju, både arbetade och gick gymnasiet, men det var väldigt stressigt att alltid behöva fixa allt själv, och lite ensamt ibland.

Ska man klara sig helt själv utan något som helst stöd hemifrån är det antagligen enklare att göra det i samband med att man börjar studera på universitet eller har ett arbete.

Jäkligt sant, jag flyttade till en annan del av landet men gjorde det tillsammans men en riktigt bra polare, och vi delade lägenhet. Givetvis enklare då.
Citera
2022-05-27, 11:22
Medlem
Beror väl lite på. Har man t.ex jobb? Ska man plugga? Flytta ihop? Var ska man bo och hur ser det ut med bostäder där?

Mognadsmässigt är kanske de flesta redo i 19årsåldern. Själv var jag 21. Det var svårt i början men sen gick det bra.
Citera
2022-05-28, 16:21
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Beror väl lite på. Har man t.ex jobb? Ska man plugga? Flytta ihop? Var ska man bo och hur ser det ut med bostäder där?

Mognadsmässigt är kanske de flesta redo i 19årsåldern. Själv var jag 21. Det var svårt i början men sen gick det bra.

Mitt ena barn var grym på att laga mat och de hade hon inga problem med när hon flyttade. Men hon hade däremot panik när hon skulle tvätta kläder och fixa tvätten. Hon blev nervös för andra i hyreshuset som kom och inkräkta på andras tider.
Citera
2022-05-28, 16:24
Medlem
EnlitenUgglas avatar
Jobba vid 18
Spara pengar i 2-3 år

Ut vid 21.

Jag menar 23 år och bo hemma?? Det är lite konstigt kan jag tycka.
Citera
2022-05-28, 16:24
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
När man flyttar beror naturligtvis på omständigheterna.
Har en kompis som bor med sin mor forfarande han är 53, men sen är väl frågan om han bor hos henne eller tvärt om.
Hans föräldrar råkade ut för en olycka när han var 20 och bodde "Hemma" pappan dog och mamman blev handikappad så hon behöver hjälp.
De har ett företag i närheten som han driver så de bor kvar i "Ursprungshemmet".
Annars så är det väl dags att flytta när man är självförsörjande eller när man börjar studera på annan ort.
Själv flyttade jag när jag fylde 18( Köpte min lägenhet samma dag men bodde hemma en dryg vecka när jag reparerade upp lägenheten).
Min dotter flyttade från sin mor innan hon fyllt 16 för att plugga på det gymnasium hon ville gå på.
Men har bekanta som bott hemma hela studieperioden(Incuive högskola) om det varit lämpligt.
Men bor man hemma och blir omhändertagen efter man kan försörja sig själv är det nog nåt som är fel.

Något som är fel jo men de finns ju jobb där lönen kanske inte är så hög i början av ens liv.
Eller det andra bostadsbrist eller har jag fel,?

Vet iallafall att ena ungen jag har kände ångest när han flyttade det vill säga att han lämna oss föräldrar ensamma i ja i en stor villa.

Men men life goes on
Citera
2022-05-28, 16:25
Medlem
EnlitenUgglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme

Jag va 15
Dâ är man inte riktigt redo iaf haha. Men fan så kul det va
Citera
2023-05-31, 22:42
Medlem
Min bror bodde hemma till han var 32 och fick en bostadsrätt för den var i så dåligt skick så de som bodde där inte kunde sälja den. Han har inget körkort och fick första jobb när han var 32 lagerjobb lågavlönad. Cyklar runt på en skrotcykel och känner sig som en kung
Citera
2023-06-02, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neutral2020
Finns det viss ålder som gör att personen absolut måste flytta? Hade ni tillåtit era barn att bo hemma ända in till 30-årsåldern? Längre? Eller när anser ni det är dags att en vuxen person ska flytta hemifrån?

Efter gymnasiet.
Citera
2023-06-02, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Jag va 15
Dâ är man inte riktigt redo iaf haha. Men fan så kul det va

I dag på bussen hörde jag två äldre kvinnor prata om uppenbarligen hemmavarande barn. Båda sa att sönerna bodde hemma men aldrig var i de gemensamma utrymmena. Ibland gick de ut och tog mat eller gick in i badrummet. Men satt inte i köket, umgicks aldrig. SJUKT.
Citera
2023-06-02, 13:33
Medlem
På "min tid" var svaret givet. Ingen flyttade hem till föräldrarna när man muckat från lumpen....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in