Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-19, 18:48
Medlem
Som titeln lyder, skulle det vara lagligt för polisen att identifiera sig som en köpare för att få fast på langaren?
Citera
2022-05-19, 18:49
Medlem
skadad87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datardos
Som titeln lyder, skulle det vara lagligt för polisen att identifiera sig som en köpare för att få fast på langaren?

polis får inte provocera fram brott i sverige. Det sker ändå till viss mån. Tragiskt att det inte sker oftare och att det inte är lagligt
Citera
2022-05-19, 18:49
Ja
Citera
2022-05-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Ja
Borde det inte räknas som provocerande?

Eller ingår det i lagen som säger ”olagligt om misstänkta inte skulle begått brottet om inte polisen kontaktade den misstänkta”?

Men hur går det att bevisa att langaren hade gjort det om inte polisen skrivit, känns lite luddigt
Citera
2022-05-19, 19:04
Citat:
Ursprungligen postat av datardos
Borde det inte räknas som provocerande?

Eller ingår det i lagen som säger ”olagligt om misstänkta inte skulle begått brottet om inte polisen kontaktade den misstänkta”?

Men hur går det att bevisa att langaren hade gjort det om inte polisen skrivit, känns lite luddigt

Nej, det är inte provokation bara för att en köpare var polis.

Oftast så brukar dock inte den civila polisen identifiera sig utan andra poliser får gripa.
Citera
2022-05-20, 00:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Ja, de får låtsas vara en kund och köpa knark.

Däremot får poliser inte sälja knark och locka kunder i fällan. Samma sak med prostitution. Poliser får inte låtsas vara sexsäljare.
Citera
2022-05-20, 16:45
Medlem
Har för mig att det kallas för entrapment när man utger sig för att vara köpare för att kunna fånga in kriminella?

Snuten har ofta undercover-snutar som ser ut som riktiga lodisar eller pissluffare som perfekt smälter in i miljön bland andra knarkare och kriminella, då kan man verka ostört om undercover-snuten inte blir avslöjad av någon som tidigare blivit haffad och känner agg mot snuten?
Citera
2022-05-20, 19:57
Avstängd
Svar ja!

Polisen får även provocera fram brott som många andra inte tror, däremot kan man inte nyttja de som bevis nånstans. Men provocera fram brott får dom men det kommer aldrig bli en fällande dom för det.
Citera
2022-05-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad87
polis får inte provocera fram brott i sverige. Det sker ändå till viss mån. Tragiskt att det inte sker oftare och att det inte är lagligt
I TS exempel handlar det om bevisprovokation inte brottsprovokation. Det första är som jag förstår det tillåtet.

"Hej har du knark?" får de göra men "Hej kan du springa och köpa knark åt oss" är förbjudet.
Citera
2022-05-28, 19:02
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
I TS exempel handlar det om bevisprovokation inte brottsprovokation. Det första är som jag förstår det tillåtet.

"Hej har du knark?" får de göra men "Hej kan du springa och köpa knark åt oss" är förbjudet.

Om jag säljer cannabis och dom frågar om jag kan fixa fram 10 gram heroin, är det lagligt av dom?
Citera
2022-05-28, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Om jag säljer cannabis och dom frågar om jag kan fixa fram 10 gram heroin, är det lagligt av dom?
Eftersom du begår brottet (att fixa heroin) på deras initiativ borde det vara provokation ja. Vilka andra brott du redan är skyldig till spelar ingen roll.
Citera
2022-05-30, 04:37
Medlem
sebnies avatar
Det är detta som är skillnaden på bevisprovokation och brottsprovokation.

När polisen frågar "kan jag få köpa knark" så är detta bevisprovokation.
De bevisar då innehavet då de kommer kräva att man visar upp knarket för att visa att man har något att sälja. Således tar man för innehavet, ett brott som är begånget INNAN polisen frågade. Provokationen syftar då enbart att bevisa ett redan begånget brott.

Man får dock inte fälla för säljförsöket då det brottet är otjänligt.
Man får heller inte beställa knark i en sådan undercoveroperation, dvs säger langaren "Jag har inget nu, men kan fixa fram åt dig" så måste man säga typ "nej, vill ha det nu".

Om en undercoverpolis frågar om "du vill köpa knark", så är detta brottsprovokation = ej tillåtet. Anledningen är att man då skapar ett brott - någon lockas testa utan att egentligen vilja begå brott.
Samma gäller om man beställer knark - någon kan lockas göra detta för snabba pengar.

Eftersom polisen inte ska skapa brott i tomma intet för att fånga brottslingar, så är brottsprovokation otillåtet. Man får alltså inte i princip "be någon utföra ett brott" och sedan "fånga på den bristande moralen".

Detta får man däremot göra i USA, anledningen är där att det inte krävs att brottet är tjänligt för att kunna dömas för det, utan det räcker med att man har ett uppsåt att begå en brottslig gärning. Även om brottsplanerna är totalt värdelösa (t.ex. prata upp ett bankvalv) så räcker detta för att man ska bli dömd för brottsplanerna.

Man kan dock använda sälj som bevisprovokation, t.ex. sälja ett stort paket med fake-knark (eller riktigt knark om man så vill det) och montera en GPS-sändare, för att sedan hitta en knarklangares lager, dvs man använder uppgifter från brottsprovokationen för att ta redan begångna brott.
MEN!
Då får man INTE ta för paketet man sålde. Då måste det paket man sålde räknas bort från mängden som åtalas för. Detta görs genom att fakepaketet märks på ett särskilt sätt, så att vid ett ev beslag kan detta identifieras och räknas bort. Detta är då också en slags bevisprovokation, man uncover:a bevis för riktiga begångna brott, genom att provocera fram ett låtsasbrott.

Det finns då en risk att man genom en sådan operation tar en "oskyldig köpare" som bara köper för eget bruk och inte har något eget knark - varför den personen då går fri. Därför måste sådana operationer riktas specifikt, man kan således inte gå runt på stan och fråga runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in