2022-06-05, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Fast det är ju det som ofta inte görs. Tänk Maciarini där behövdes det att utländsk media kom och granskade och sa vad fan händer här? I Sverige tog det mycket längre att fatta, KS höll fast vid honom väldigt länge och var sist med att fatta.

Nu tar jag senaste artikeln med Wold som exempel. Hon avfärdar funktionel medecin helt. Alltså ett område inom medicin som säger att helhetshälsa påverkas av stress och diet etc. där är det ju mer och mer forskning som faktiskt visar att det stämmer. T.ex Cleveland Clinic som är ganska så framstående inom medicin använder sig av detta https://my.clevelandclinic.org/depar...medicine/about och vad är Wolds expertis inom detta?

Du borde kanske fundera på vad just vetenskap innebär innan du skriver något mer i ämnet.
Citera
2022-06-05, 09:26
Medlem
Inte svårt att fylla en tom människa.

Hade Hitler styrt Sverige så hade folk gasat ihjäl massa judar utan att ifrågasätta. Tror han hade lyckats bättre här än i Tyskland faktiskt
Citera
2022-06-05, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Du borde kanske fundera på vad just vetenskap innebär innan du skriver något mer i ämnet.
Vetenskap är när man kartlagt och organiserat vetande genom t.ex. forskning. Vad var det jag hade fel om? Fallet Maciarini handlar ju om att ingen faktiskt granskade hans foskning och teorier. Wold stör jag mig på att hon har blivit expert på allt inom medicin inom i princip alla ämnen som kommer up. Artikeln idag hade t.ex. titeln “Experter varnar för nya trenden” och Wold är experten. Men hon är ju inte expert inom det området.
Citera
2022-06-05, 09:34
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag ser samma sak i USA. Steve Jobs, Elon Musk. Eller ännu värre Alexandria Ocasio-Cortez som kom in i senaten genom att dansa (inget skämt, det är hennes enda merit).

Personkulten kring Bob Dylan på 60-talet är svår att slå.

AGnes Wold och Tegnell är inget resultat av någon personkult. Att det var något fel på Tegnell (gungade med foten) såg många och skrev om tidigt.
Det är snarare en auktoritär kultur att tro på myndigheten det handlar om. Sedan finns ett element av sovjet i det hela. Journalister granskar inte utan bara förmedlar neråt.

Så ja, som någon skrivit ovan. Om myndigheterna i Sverige gick ut med att man skulle gasa alla judar skulle svenskarna genomföra det utan att ifråga sätta.
Vad det är för fel på oss vet jag inte. Det är heller ingen ide att lägga energi på en tvärvetenskaplig undersökning varför när det går att lösa med en snyting.
Senast redigerad av TheGretaReset 2022-06-05 kl. 09:38.
Citera
2022-06-05, 09:35
Medlem
Citat:
Vetenskap är när man kartlagt och organiserat vetande genom t.ex. forskning. Vad var det jag hade fel om? Fallet Maciarini handlar ju om att ingen faktiskt granskade hans foskning och teorier. Wold stör jag mig på att hon har blivit expert på allt inom medicin inom i princip alla ämnen som kommer up. Artikeln idag hade t.ex. titeln “Experter varnar för nya trenden” och Wold är experten. Men hon är ju inte expert inom det området.

Jag vet inte om du förstår riktigt. Man måste inte vara expert för att kunna tyda vetenskapliga studier. eller i som fallet med Funmed där det saknas belägg.
Tror du inte mig kan du ju lyssna på grundaren av Funmed och vd:n Peter Martin.
"Funmed påstår att de ska sänka skattekostnaderna för sjukvård genom att göra kroniskt sjuka friska, men några bevis har han inte. – Vi jobbar på att skaffa oss belägg, säger han"

Men jag förstår att tokstollar som du blir irriterade på Wold när hon är sådär tråkig och påpekar att det saknas vetenskapliga belägg.
Citera
2022-06-05, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag ser samma sak i USA. Steve Jobs, Elon Musk. Eller ännu värre Alexandria Ocasio-Cortez som kom in i senaten genom att dansa (inget skämt, det är hennes enda merit).

Personkulten kring Bob Dylan på 60-talet är svår att slå.

AGnes Wold och Tegnell är inget resultat av någon personkult. Att det var något fel på Tegnell (gungade med foten) såg många och skrev om tidigt.
Det är snarare en auktoritär kultur att tro på myndigheten det handlar om. Sedan finns ett element av sovjet i det hela. Journalister granskar inte utan bara förmedlar neråt.
håller med om Musk och Jobs. Inte lika mycket om AOC hon får oerhört mycket kritik från både höger och vänster. Demokraterna hatade att hon blev vald. Hennes motståndare var för övrigt hardcore etablisemanget och var så arrogant och så säker på vinst att han sket i debatterna. Jag har fö träffat henne, hon är smartare än man tror och har inte helgalna ideer som vissa andra.
Citera
2022-06-05, 09:50
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Sen jag flyttat utomlands har jag insett att vi svenskar är extrema i vår personkults kultur. Man ger ett fåtal personer en oerhört upphöjd status och försvarar dom som om dom är ens egen familj. Exempel är Agnes Wold som får uttala sig om allt inom forskning och medicin.
Sen har vi Tegnel, Maciarini, Greta, Linnea Claeson, Emma Frans, Jesus Alcala mfl vissa gör bra saker och vissa är rena bedragare men gemensamt är att dom hyllas enormt under en period utan kritik.

Media älskar detta och sätter dom glatt i sina soffor och skiter helt i kritiskt granskande och publiken hoppar glatt på.
Nä du överdriver.
tegnell har väl granskats?
greta har väl granskats
Agnes är väl inte så mycket att granska, det hon säger är ju mestadels fakta och hon ger lite nya perspektiv.
Det är väl mer så att om man inte gillar Tegnell vill man att det skrivs mer skit om honom.
Gillar man inte Greta likaså. Där försöker ju idioter på social media hitta på än det ena och det andra
- hon borde gå i skolan!
- tänk om alla slutade skolan och började åka jorden runt
- va fan vet hon, hon är väl ingen expert!
Och annan smörja som skrivs av idioter
Citera
2022-06-05, 09:55
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
håller med om Musk och Jobs. Inte lika mycket om AOC hon får oerhört mycket kritik från både höger och vänster. Demokraterna hatade att hon blev vald. Hennes motståndare var för övrigt hardcore etablisemanget och var så arrogant och så säker på vinst att han sket i debatterna. Jag har fö träffat henne, hon är smartare än man tror och har inte helgalna ideer som vissa andra.
Jag såg Maggan nyss nämna henne som sin politiska förebild. Jag undrar om hon ens vet vem det är. Mer än till namnet.
Citera
2022-06-05, 10:05
Avstängd
De som äger medierna skapar idolerna. - Medieägarna är som cirkusdirektörer. Greta och Tegnell fick en scen att stå på. Någon kontrollerar scenen. Idoler kommer och går. Bonniers består. Ministrar kommer och går - Bonniers består.

Utan en scen är en idol, politiker, artist ingenting. - Makten över scenen är allt. Att vi har det som i Sverige idag beror på Bonniers och LO. - Media utanför detta monopol har givits annonsförbud.

Dina idoler är medieägarnas utvalda handpuppets.
Citera
2022-06-05, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Jag vet inte om du förstår riktigt. Man måste inte vara expert för att kunna tyda vetenskapliga studier. eller i som fallet med Funmed där det saknas belägg.
Tror du inte mig kan du ju lyssna på grundaren av Funmed och vd:n Peter Martin.
"Funmed påstår att de ska sänka skattekostnaderna för sjukvård genom att göra kroniskt sjuka friska, men några bevis har han inte. – Vi jobbar på att skaffa oss belägg, säger han"

Men jag förstår att tokstollar som du blir irriterade på Wold när hon är sådär tråkig och påpekar att det saknas vetenskapliga belägg.
Det är ju inte det som stör mig, jag skiter fullständigt i Funmed men det är konstigt att ett fåtal får sånt enormt utrymme och blir liksom språkrör som gästar Skavlan mm.
Man granskar inte heller, t.ex. Claeson blev årets jurist, hennes historier visade ju sig vara bluff eller lånade från andra men hon blev höjd till skyarna. Samma med Maciarini man kollade alldrig hans forskning. Samma med Refaat El-Sayed på 90 talet han blev till och med årets svensk.
Citera
2022-06-05, 10:18
Medlem
Det går ju åt andra hållet också
Tydligen står en handfull personer bakom världens ondska
åkesson, putin, trump, hitler etc.
Citera
2022-06-05, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag såg Maggan nyss nämna henne som sin politiska förebild. Jag undrar om hon ens vet vem det är. Mer än till namnet.
Det är att gå lite för långt AOC passar i USA inte i Sverige. Hon är ju i princip på samma våglängd som M i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in