2022-06-20, 21:17
Medlem
Skåningarna får vad dom förtjänar
Citera
2022-06-20, 21:18
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ja då är det bra betalt.
Fulla magasin och stavarna i bott då så blir det bra förtjänst.

Man borde ha köpt in en begagnad rysk atomdriven isbrytare o kopplat in på nätet…
Citera
2022-06-20, 21:22
Medlem
Hazizas avatar
Vi lär gå in i en rätt allvarlig lågkonjunktur nästa år på grund av denna aggressivt förda "gröna" politiken som förts senaste decenniet i hela västvärlden. Finns inga quick fixes för vad de ställt till med tyvärr.

Folk kommer ha tusenlappar mindre över i månaden att konsumera med, vi kommer ha några jobbiga år framför oss tyvärr!
Senast redigerad av Haziza 2022-06-20 kl. 21:24.
Citera
2022-06-20, 21:47
Medlem
vattenskoterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
Vi lär gå in i en rätt allvarlig lågkonjunktur nästa år på grund av denna aggressivt förda "gröna" politiken som förts senaste decenniet i hela västvärlden. Finns inga quick fixes för vad de ställt till med tyvärr.

Folk kommer ha tusenlappar mindre över i månaden att konsumera med, vi kommer ha några jobbiga år framför oss tyvärr!

Några år? :/ Kan vi inte återhämta oss snabbare?
Citera
2022-06-20, 21:52
Medlem
Innan var det Corona nu är det Putin. Snart är det dinosaurier..

Vad är riktiga anledningen?
Citera
2022-06-20, 22:02
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Intressant då jag ännu inte bestämt hur min anläggning ska se ut. (Dela gärna med dig i PM om du orkar, tack!!)

Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Hur mycket har du totalt betalt för anläggningen, vilken typ av installation krävs för anläggningen (vilken typ av egendom måste du offra) och hur länge håller den?

Anläggningen är på 20kW. Den består av 66 svarta paneler (22 st i 3 rader) och de tar upp 37,8 x 6,6 meters yta av ladugårdstaket. Investeringen var 340 tkr inklusive moms. Då har jag räknat in optimerare till alla paneler, växelriktare och överspänningsskydd. Garantin är 10 år men jag vet flera som satt upp solceller från 2000 och framåt, men vet ingen vars anläggning inte funkar fortfarande. Beräknad återbetalningstid för investeringen var från början 7.5 år, men som det ser ut nu så räcker det med fem år (förutsatt att elpriserna fortsätter att vara som de är nu). Satte upp augusti 2020.
Citera
2022-06-20, 22:10
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Det kan vara så illa att många av de folkvalda i Eu parlamentet förstår inte konsekvenserna när de röstar i olika frågor.

De förstår självklart EXAKT konsekvenserna när de röstar i olika frågor.
Har du aldrig hört talas om Agenda2030?
Citera
2022-06-20, 22:12
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Anläggningen är på 20kW. Den består av 66 svarta paneler (22 st i 3 rader) och de tar upp 37,8 x 6,6 meters yta av ladugårdstaket. Investeringen var 340 tkr inklusive moms. Då har jag räknat in optimerare till alla paneler, växelriktare och överspänningsskydd. Garantin är 10 år men jag vet flera som satt upp solceller från 2000 och framåt, men vet ingen vars anläggning inte funkar fortfarande. Beräknad återbetalningstid för investeringen var från början 7.5 år, men som det ser ut nu så räcker det med fem år (förutsatt att elpriserna fortsätter att vara som de är nu). Satte upp augusti 2020.
I så fall är det ju bara att gratulera och hoppas på att regeringen inte ändrar på reglerna för egenproducerad el. Du vet, ingen ska ju komma undan "gratis" i Sverige. I Norge får exempelvis den som har egen skog betala skatt på veden som huggs för eget bruk, så allt är möjligt.

Att elpriserna ska sjunka behöver du nog inte oroa dig för om man får tro vad man läser i denna tråd och annorstädes. För min del skulle det dock ta 100 år att betala av din anläggning, med tanke på min låga elförbrukning. Jag har dock en solpanel som jag brukar ladda mobil och powerbank med för skojs skull när solen skiner.
Senast redigerad av Storinkvisitorn 2022-06-20 kl. 22:26.
Citera
2022-06-20, 22:18
Medlem
Hysteria.IIs avatar
Vad alla bör förstå är varför regeringen låter priset vara uppe, är för att staten tjänar stora pengar via skatt och miljöavgifter samt moms.... Socialdemokraterna är lyckliga med högt elpris och drivmedelspriser... Enorma pengar flödar in i statskassan så de kan sprida ut det på bidragstagande migranter....
Citera
2022-06-20, 22:20
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtAschberg
Kan du inte berätta vad du fick för spotpris igår söndag,eller i lördags för att få lite balans.Att endast tala om vad du får för en timma idag eller imorgon ,låter lite som att jag säger att min Volvo drar 0,2liter/mil när jag rullar nerför Hallandsåsen utan att tala om vad den drar när det blir raksträcka.För du säljer väl överskottet hela tiden,oavsett om priset är högt eller lågt?

Yes, överskottet säljs för spotpris plus hela tiden, oavsett om priset är högt eller lågt. Iom att tråden handlar om just 20/6 kl.8-9 så skrev jag om just den timman... Men spotpriset är verkligen extremt varierande. Det pendlar, nästan slumpvis, mellan 30 öre och 300 öre kilowatten hela tiden. Enda mönstret jag kunnat utläsa är att det är högre på veckodagar än på helgen, nästan alltid lågt på natten och ofta toppar på förmiddagar och eftermiddagar. Spotpriserna kollar jag in i en app som heter "elen". Morgondagens elpriser publiceras kl.15 varje dag. Imorgon kommer snittet att ligga på 191 öre kilowatten, vilket är mer normalt än idag. Men det är nog ändå är lite högre än normalt. Beräknat på 191 öre kilowatten och det elöverskott som jag har sålt idag så blir intäkten totalt 223 kr imorgon.
Citera
2022-06-20, 22:24
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
I så fall är det ju bara att gratulera och hoppas på att regeringen inte ändrar på reglerna för egenproducerad el. Du vet, ingen ska ju komma undan "gratis" i Sverige. I Norge får exempelvis den som har egen skog betala skatt på veden som produceras, så allt är möjligt.

Att elpriserna ska sjunka behöver du nog inte oroa dig för om man får tro vad man läser i denna tråd och annorstädes. För min del skulle det dock ta 100 år att betala av din anläggning, med tanke på min låga elförbrukning. Jag har dock en solpanel som jag brukar ladda mobil och powerbank med för skojs skull när solen skiner.

Ja, jag gjorde en chansning när vi byggde 2020. Då var resonemanget bara "hoppas att solcellspolitiken inte ändras inom de 7.5 år som vår anläggning behöver för att återbetala sig". Då var ju elpriserna svinlåga. Nu blev det ljusår bättre än vad man hade vågat hoppas på... å även om elpriserna går upp så kommer min återbetalningstid bli kortare än 7,5 år. Å när den har betalat sig så är den bara en ren vinst sen,.tänker jag.

Fast låg elförbrukning är förstås också väldigt bra. Fast totalt omöjligt med den bostadsyta som jag har... å jag gillar min stora yta...
Senast redigerad av Puss.in.boots 2022-06-20 kl. 22:31.
Citera
2022-06-20, 22:54
Medlem
SwizzerNöts avatar
Känns underbart att ösa pengar över kraftbolagen. Samtidigt som regeringen ser till att hålla produktionen nere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in