Citat:
Ursprungligen postat av
Puss.in.boots
Anläggningen är på 20kW. Den består av 66 svarta paneler (22 st i 3 rader) och de tar upp 37,8 x 6,6 meters yta av ladugårdstaket. Investeringen var 340 tkr inklusive moms. Då har jag räknat in optimerare till alla paneler, växelriktare och överspänningsskydd. Garantin är 10 år men jag vet flera som satt upp solceller från 2000 och framåt, men vet ingen vars anläggning inte funkar fortfarande. Beräknad återbetalningstid för investeringen var från början 7.5 år, men som det ser ut nu så räcker det med fem år (förutsatt att elpriserna fortsätter att vara som de är nu). Satte upp augusti 2020.
I så fall är det ju bara att gratulera och hoppas på att regeringen inte ändrar på reglerna för egenproducerad el. Du vet, ingen ska ju komma undan "gratis" i Sverige. I Norge får exempelvis den som har egen skog betala skatt på veden som huggs för eget bruk, så allt är möjligt.
Att elpriserna ska sjunka behöver du nog inte oroa dig för om man får tro vad man läser i denna tråd och annorstädes. För min del skulle det dock ta 100 år att betala av din anläggning, med tanke på min låga elförbrukning. Jag har dock en solpanel som jag brukar ladda mobil och powerbank med för skojs skull när solen skiner.