Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-25, 10:11
Medlem
Är man god eller ond, enligt er, om man på något sätt föredrar abort? Varför tycker ni så?
Citera
2022-06-25, 10:12
Medlem
Man gör ju världen en tjänst om man gör abort. Så med den infallsvinkeln så är man god.
Citera
2022-06-25, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 01juni2022
Är man god eller ond, enligt er, om man på något sätt föredrar abort? Varför tycker ni så?

Ond givetvis, att mörda är en synd såväl som moraliskt förkastligt, bara för att man kan rationalisera handlingen till något "gott/nödvändigt/logiskt" förändrar inte handlingen i sig.
Citera
2022-06-25, 10:14
Medlem
nedboys avatar
Om en kvinna (eller läkare) anser att barnet behöver tas bort så har det varken med godhet eller ondhet att göra.

Det bara är en naturlig sak precis som att avlägsna ett finger om det behövs avlägsnas.

Därför är frågan rent logiskt felställd och kan inte besvaras.
Citera
2022-06-25, 10:15
Avstängd
grungewhores avatar
Man är varken eller. Jag är inte emot abort, men jag är emot abort efter vecka 12. Jag är emot abort som preventivmedel. Jag är för abort vid t ex våldtäkt. Men jag förstår inte varför inte människor använder preventivmedel.
Citera
2022-06-25, 10:16
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01juni2022

Man gör inte abort på grund av att man är ond. Inte heller gör man abort för att man är god.
Citera
2022-06-25, 10:16
Avstängd
DyngSmElls avatar
God givetvis!
Det föds nog med ungar i trasiga familjer / hos trasiga människor.
Citera
2022-06-25, 10:20
Medlem
Mardolls avatar
Beror väl på hur religiös man är.
De flesta som behöver göra abort är skräpmänniskor eller alltför unga för att uppfostra ett barn.
Citera
2022-06-25, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Om en kvinna (eller läkare) anser att barnet behöver tas bort så har det varken med godhet eller ondhet att göra.
Det bara är en naturlig sak precis som att avlägsna ett finger om det behövs avlägsnas.
Samma sak gäller för penis, äggstockar och bröst.

Citat:
Därför är frågan rent logiskt felställd och kan inte besvaras.
Från Marxist.org: Morality of individuals is fundamentally based on the kind of society they live and the position in that society that they occupy. When an individual assesses their existing position within society and how they will live in accordance to that position, they establish a moral system for themselves.

För den oinsatte, kvinnan är ett offer och därför kan kvinnan inte göra nåt moraliskt fel. Moral är subjektiv, det finns inget objektivt i verkligheten. En man från MENA som våldtar är ett offer, men en vit man som har Tinder-sex är en oaktsam våldtäktsman och ska tydligen dömas som en mördare.

Det som är kul med marxism är att det är så lätt att argumentera som en marxist utan att "medvetet" vara en. Du kan se hur mycket floskel det är och den tydliga avsaknaden av innehåll i marxist.rog-länken.
Citera
2022-06-25, 10:50
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nronewoke
Samma sak gäller för penis, äggstockar och bröst.

Ja det har du rätt i. Behövs det tas bort av någon anledning så har inte det heller med godhet eller ondhet att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av nronewoke
Från Marxist.org: Morality of individuals is fundamentally based on the kind of society they live and the position in that society that they occupy. When an individual assesses their existing position within society and how they will live in accordance to that position, they establish a moral system for themselves.

För den oinsatte, kvinnan är ett offer och därför kan kvinnan inte göra nåt moraliskt fel. Moral är subjektiv, det finns inget objektivt i verkligheten. En man från MENA som våldtar är ett offer, men en vit man som har Tinder-sex är en oaktsam våldtäktsman och ska tydligen dömas som en mördare.

Det som är kul med marxism är att det är så lätt att argumentera som en marxist utan att "medvetet" vara en. Du kan se hur mycket floskel det är och den tydliga avsaknaden av innehåll i marxist.rog-länken.

Å här kommer det där med marxism igen. Sen blandar du in massa saker som jag inte förstår vad det har med tråden att göra. Förvirrat?

Din slutsats är också logiskt fel, precis som trådfrågan. Enligt din logik så kan man också säga att om Hitler gillade att dricka saft så är alla som gillar saft nazister. Hör du hur dumt det låter?
Citera
2022-06-25, 10:51
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xz7p38XXtzpl66cZp4
Asså egentligen borde man inte ens ha sex om man inte vill ha barn.

Så enligt Gud är du ond då du har ett val.

Men eftersom det inte finns någon gud så faller hela påståendet och finns helt enkelt inte. Bra va?
Citera
2022-06-25, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Ja det har du rätt i. Behövs det tas bort av någon anledning så har inte det heller med godhet eller ondhet att göra.

Å här kommer det där med marxism igen. Sen blandar du in massa saker som jag inte förstår vad det har med tråden att göra. Förvirrat?

Din slutsats är också logiskt fel, precis som trådfrågan. Enligt din logik så kan man också säga att om Hitler gillade att dricka saft så är alla som gillar saft nazister. Hör du hur dumt det låter?

Det är samma logik som leder till transkvinnor är kvinnor och ingen kan definiera vad en kvinna är. Det är svenska staten som vill ha genuspedagoger, inte jag. Hör du hur dumt det låter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in