Citat:
Ursprungligen postat av
TheOldOneKnows
Varför gör de nu detta "helt plötsligt" ?
Kan det ha att göra med att nu behöver vi tänka om tack vare Rysslands makt? Det som tidigare inte varit gångbart enligt miljöbanditerna har nu blivit gångbart illa kvickt. Det kan ha med subventioner att göra, misstänker jag.
Håller du med om klassningen?
Jag anser att atomkraft för länge sedan borde ha grönklassats. Men jag är skeptisk till fossilgas. Fossilgas kan fungera som en tillfällig lösning, medan man bygger upp bättre alternativ. Och det bättre alternativ som finns, är atomkraft.
Här är en artikel om EU-kommissionens förslag.
Citat från Sveriges Television:
EU klassar gas och kärnkraft som hållbara – trots kritik från klimatexperter
UPPDATERAD 14 JUNI 2022 PUBLICERAD 2 FEBRUARI 2022
EU-kommissionen går vidare med förslaget om att klassa gas och kärnkraft som hållbara energikällor. Beslutet har mött motstånd från klimatexperter och ett flertal medlemsländer, däribland Sverige.
I fokus står frågan om naturgas och andra fossila bränslen kan ingå i taxonomin, det vill säga EU:s regelverk som fungerar som en guide för gröna investeringar.
...
Klimatexperter menar också att beslutet hotar EU:s klimatlag som slår fast att EU ska vara klimatneutral år 2050.
Kommissionen har dock inte tagit till sig av kritiken. Enligt DN konstaterar kommissionen istället att gas och kärnkraft inte är förnybart, men att det behövs som övergångslösningar för att nå ett klimatneutralt EU.
...
Kommissionens förslag går nu vidare till EU-parlamentet och EU:s medlemsländer för att godkännas, skriver TT. För att stoppa det krävs ett nej från minst 20 medlemsländer med minst 65 procent av EU:s befolkning – eller en majoritet av ledamöterna i EU-parlamentet.