Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-10, 10:56
  #1
Medlem
Någon duktig hobbykemist som vet hur man skulle kunna göra sin egen frisyrgelé?

Har funderat på hur hälsosamt det egentligen kan tänkas vara att använda industriellt tillverkad gelé så tanken har slagit mig att det kanske finns någon metod att röra ihop något baserat på naturliga ingredienser. Håret ska hållas ordentligt på plats men samtidigt får det inte bli för klibbigt och kletigt när det väl stelnat.
Citera
2022-07-10, 11:26
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Var det inte punkarna som gjorde sina frisyrer med sockerlag?
Billigare och naturligare kan det inte bli!
Citera
2022-07-10, 11:58
  #3
Medlem
Knastratts avatar
Punkarna använde sockerdricka eller glidmedel. Vilket för mig till ett minne. En av punkarna i staden var lite blyg av sig (konstigt eftersom han alltid skulle vara naken i videos och på skivomslag) och frågade om jag kunde följa med in på apoteket och köpa glidmedel. När han betalat och vi skulle gå ut så stoppade vi mitt i ett steg och tittade på varandra. Två grabbar som köper glidmedel! 😂
Citera
2022-07-10, 12:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Var det inte punkarna som gjorde sina frisyrer med sockerlag?
Billigare och naturligare kan det inte bli!

Jo jag vet, en frisör tipsade mig fakiskt om det en gång. Men jag tycker att resultatet borde bli stenhårt och ganska klibbigt hår.
Citera
2022-07-10, 12:18
  #5
Medlem
321js avatar
http://sandrasgrona.se/2018/09/10/en...-egen-hargele/

Ingredienser:
1 dl vatten
1 tsk-1 msk hela linfrön, mängden beror på hur tjock gelé du önskar
Citera
2022-07-10, 12:26
  #6
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Jo jag vet, en frisör tipsade mig fakiskt om det en gång. Men jag tycker att resultatet borde bli stenhårt och ganska klibbigt hår.

Jag kan tänka mig att man får bättre och flexiblare resultat om man tillsätter glukossirap i lagen. Fast med det sagt tror jag att det finns bättre metoder för att göra sin egen hårgel.

Experimentera hellre med linfrögele, chiafrögele, agar agar och liknande.
Citera
2022-07-10, 15:52
  #7
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Sockerlag och gelatin är en bra grund. Men i ärlighetens namn vill man kanske inte springa runt med en massa socker i håret? Åtminstone inte sommartid.
Citera
2022-07-11, 12:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
http://sandrasgrona.se/2018/09/10/en...-egen-hargele/

Ingredienser:
1 dl vatten
1 tsk-1 msk hela linfrön, mängden beror på hur tjock gelé du önskar
Man måste väl koka upp och sila av fröna?

För övrigt kan jag inte tänka mig att hårgelé innebär det minsta risk bara för att den är tillverkad "industriellt" eller kan anses vara "syntetisk". Mad man än applicerar på huden kan orsaka irritation, hur naturligt det än är, beroende på om man är känslig eller ej.
Citera
2022-07-11, 12:17
  #9
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastratt
Punkarna använde sockerdricka eller glidmedel. Vilket för mig till ett minne. En av punkarna i staden var lite blyg av sig (konstigt eftersom han alltid skulle vara naken i videos och på skivomslag) och frågade om jag kunde följa med in på apoteket och köpa glidmedel. När han betalat och vi skulle gå ut så stoppade vi mitt i ett steg och tittade på varandra. Två grabbar som köper glidmedel! 😂
Glidmedel, eller ännu hellre "Glidslem" som finns på apoteket, funkar bra.
Håret blir stenhårt som glas & du kan stå i full storm utan att ett enda hårstrå rubbas.
Om det inte regnar förstås, då blir hela skallen som en slemklump.

Dock måste man tvätta håret dagligen, för om du sover med detta i håret så smulas det långsamt sönder & det ser ut som Gustav III's pudrade peruk nästa morgon.
Citera
2022-07-11, 19:48
  #10
Medlem
Muppetys avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gummi_arabicum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in