Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-13, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thesmittan
Pass är ju också en rätt större fråga än t.ex att virket är slut hos byggmax...
Nja, att man får vänta 2-3 månader på pass är inte värre än materialbrist som så skulle jag säga, klart det är surt för de involverade men mer en oangelägenhet än någon stor fråga.
Citera
2022-07-13, 21:33
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Hur ligger väntetiderna på nu när det gäller att FÅ sitt pass efter fototillfället?
Är maskinen i Finland fortfarande trasig?
Väntetider just nu (uppdaterad 2022-07-13)
Ungefärlig väntetid för att få en tid för ansökan om pass eller nationellt ID-kort:

Denna vecka: 8 veckor
29/6: 8 veckor

Väntetiderna för ansökan om pass och nationellt ID-kort kan variera från dag till dag i olika delar av landet. Väntetiderna här är endast en ögonblicksbild.
Leveranstiden för pass kan ändras från dag till dag medan leveranstiden för nationella ID-kort är cirka 1 vecka.

https://polisen.se/tjanster-tillstan...assexpedition/
Citera
2022-07-14, 09:33
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Likhet med många andra?
Jag har bara en telefon och ingen jag känner har två annat än något gammalt skräp som ligger.
Inte fan ska man behöva hålla sig med två telefoner för att myndigheterna inte kan sköta sitt jobb.

Ganska många har ju både en telefon på jobbet och en privat, men du kanske inte känner så många som jobbar? Men nu måste man inte ha två telefoner för att kunna legitimera sig. Jag har både körkort och pass (och räknar med att kunna förnya dessa när behov uppstår).

Men om man nu är ängslig som du över att ens mobila Bank-ID skall gå förlorat om man blir av med sin telefon, så kan man ju lösa detta problem redan idag genom att skaffa en telefon till, om man vill. Vill man inte så slipper man.
Citera
2022-07-14, 09:38
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Thesmittan
Pass är ju också en rätt större fråga än t.ex att virket är slut hos byggmax...

Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Nja, att man får vänta 2-3 månader på pass är inte värre än materialbrist som så skulle jag säga, klart det är surt för de involverade men mer en oangelägenhet än någon stor fråga.
Nja?
Aktuell Myndighet har till uppdrag att ge medborgarna service, t ex Pass.
Byggmax är ett företag utsatt för konkurrens. Du kan välja ett annat företag när Byggmax inte kan sköta sitt uppdrag.
Clown
Citera
2022-07-14, 10:29
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Ganska många har ju både en telefon på jobbet och en privat, men du kanske inte känner så många som jobbar? Men nu måste man inte ha två telefoner för att kunna legitimera sig. Jag har både körkort och pass (och räknar med att kunna förnya dessa när behov uppstår).

Men om man nu är ängslig som du över att ens mobila Bank-ID skall gå förlorat om man blir av med sin telefon, så kan man ju lösa detta problem redan idag genom att skaffa en telefon till, om man vill. Vill man inte så slipper man.
Ansvarade för telefoni på min senast arbetsplats i över 10 år. Av 90 personer var det en som valde att ha två telefoner. Nu jobbar jag inte längre utan ägnar min tid åt att mata duvorna men nu blir det OT.
Jag tycker fortfarande som TS säger att väntetiderna är oacceptabla.
Citera
2022-07-14, 11:16
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ansvarade för telefoni på min senast arbetsplats i över 10 år. Av 90 personer var det en som valde att ha två telefoner. Nu jobbar jag inte längre utan ägnar min tid åt att mata duvorna men nu blir det OT.
Jag tycker fortfarande som TS säger att väntetiderna är oacceptabla.

Ja det får du förstås tycka om du vill. Mitt pass går ut om elva månader, och det är i skrivande stund ungefär åtta veckors kö för att skaffa ett nytt. Det känns som att jag har gott om tid på mig. Körkortet kan man ju förnya i automat på två minuter utan boka tid, så det är också lugnt. Och till skillnad från dig så behöver jag heller inte vara särskilt orolig för att bli av med mitt digitala ID.
Citera
2022-07-14, 11:25
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Ja det får du förstås tycka om du vill. Mitt pass går ut om elva månader, och det är i skrivande stund ungefär åtta veckors kö för att skaffa ett nytt. Det känns som att jag har gott om tid på mig. Körkortet kan man ju förnya i automat på två minuter utan boka tid, så det är också lugnt. Och till skillnad från dig så behöver jag heller inte vara särskilt orolig för att bli av med mitt digitala ID.
Det är ju precis det du skriver som är problemet. Skulle du vara lika positivt inställd om väntetiderna helt plötsligt blev fyra år?
Citera
2022-07-14, 11:37
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Det är ju precis det du skriver som är problemet. Skulle du vara lika positivt inställd om väntetiderna helt plötsligt blev fyra år?

Det kommer inte att hända. De långa väntetider som vi har sett i år har inte heller kommit "helt plötsligt" utan det har varit en gradvis försämring som alla som hänger med i nyhetsrapporteringen har kunnat följa. Blir det inte sämre så bokar jag en tid i början av nästa år och så bör jag ha ett nytt pass i god tid innan det nuvarande blir för gammalt i juni. Kommer det rapporter under hösten om att väntetiderna börjar bli längre igen så får jag tidigarelägga detta. Kommer inte det att fungera tror du?

Jag måste dessutom inte resa utomlands i jobbet eller så, så det är inte livsnödvändigt för mig att ha ett giltigt pass, men än så länge har lyckats att ha ett under större delen av mitt vuxna liv och tänkte fortsätta i den stilen.

Jag tror att det kommer att gå bra.
Citera
2022-07-14, 11:46
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Jag måste ändå skriva en solskenshistoria! Bokade passtid i slutet av februari och fick hämta ut det igår. En vecka innan min semester ( utomlands ) med SAS.
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2022-07-14 kl. 11:48.
Citera
2022-07-14, 14:46
Avstängd
frekkinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Jag måste ändå skriva en solskenshistoria! Bokade passtid i slutet av februari och fick hämta ut det igår. En vecka innan min semester ( utomlands ) med SAS.

Jag trodde dig tills du skrev SAS
Citera
2022-07-14, 14:53
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frekkinhead
Jag trodde dig tills du skrev SAS

SAS connect dit, ingen brådska hem
Citera
2022-07-14, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Nja?
Aktuell Myndighet har till uppdrag att ge medborgarna service, t ex Pass.
Byggmax är ett företag utsatt för konkurrens. Du kan välja ett annat företag när Byggmax inte kan sköta sitt uppdrag.
Clown
Fast aktuell myndighet gör ju detta om än med fördröjning pga. vissa anledningar, att detta rapporteras som ett katastrofalt samhällsproblem (eller ja, som en mycket stor grej iaf) känns bara lite, överdrivet, ja det är klart det är lite skit, men folk får sina pass och det är bara pass liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in