Citat:
1. Min uppfattning var att man inte skulle bygga ut nya älvar utan förbättra och bygga ut existerande anläggningar och vattenmagasin. Det är ju ganska enkelt i sverige att skapa vattenmagasin eftersom vi har vatten i överflöd. Kanske behövs större magasin så att vattenkraften kan producera el på full effekt under längre tid än nu.
Om du läser min kommentar, samt den länkade rapporten, så skrev jag att utnyttjande av potential i redan exploaterade älvar. Befintliga anläggningar är inkluderade i denna siffra.
Angående att ”skapa nya magasin” så använder vi i Sverige främst stora sjöar som magasin. Dessa magasin skapas via tillrinning från stora tillrinningsområden. Många bäckar små. Om du nu tänkt leda om delar av denna tillrinning till att skapa ett nytt magasin någonstans, så minskar du potentialen i de redan existerande magasinen. Du har då inte löst någonting, utan endast spenderat pengar på att minska potentialen på ett ställe, för att öka den någon annanstans. Återigen, läs rapporten.
Det man främst skulle kunna göra är att bygga pumpvattenkraft.
Citat:
2. Själva tanken med reglersystemen är att vindfarmerna ska bli så stora att vindskillnaderna utjämnas över tiden..... Personligen undrar jag om man inte borde koncentrera vindkraften till små enskilda vindmöllor, jättemöllorna jag redan nämnt, gärna långt ute till havs, och nya experiment tekniker. I övrigt verkar kärnkraft, biokraft, våg och vattenkraft, kanske solkraft och nya fordonstekniker vara framtiden - kanske är det enklare att bygga stora sådana kraftverk än fordonsdrift av den typ som Japanerna pysslar med just nu.
Vindhastigheten är korrelerad över mycket stora avstånd. I praktiken hela norra Europa ingår i samma väderområde. Du måste i princip gå hela vägen ner till Spanien för att man ska se en negativ korrelation (dvs motsatt vindförhållande) gentemot Sverige. Att sprida ut verken över hela Sverige är alltså inte tillräckligt, för man har fortfarande <7% produktion under ~5% av tiden. Mängden vindkraft som systemet kan hantera är alltså beroende av hur mycket reglerkraft som finns tillgänglig, eftersom man vid varje givet tillfälle behöver ha reservkapacitet för att täcka upp för bortfallet av hela vindflottan. Detta är något som sker flera gånger per år.