• 1
  • 2
2022-07-16, 13:41
Medlem
AngieDs avatar
Ni vet svart hål , ingenting kan komma ut inte ens ljuset. Skulle man bli indragen i svart hål blir man ihoptryckt till en punkt.

Jag hade en dröm att jag slungades ut ur ett hål, typ en punkt som har motsatsen, ingenting kan komma in och kommer man nära så skjuts man bort med en väldig kraft. I detta skulle massa slungas ut i universum, inget skulle komma in, inte ens ett svart håll skulle kunna komma åt denna massa.

Om svart hål är som dammsugare är detta mer som en högtryckstvätt. Kan sådant existera och vad händer om ett svart hål närmare sig ett inversen till svarthål? Vad skulle i teorin hända? Skulle detta var slutet för allting? Hela universum skulle sluta existera?

I drömmen kunde man vara "nära" detta som sprutade ut materia i en enda punkt, men om man råkade befinna sig på den punkten slungades man iväg med väldig kraft.
Senast redigerad av AngieD 2022-07-16 kl. 13:43.
Citera
2022-07-16, 13:50
Medlem
Det kan vara så att svarta hål skapar nya universum. När de blir tillräckligt ihoptryckta och stora kanske de inverteras spontant vilket leder till en ny expansion (big bang). Kanske är det ett oändligt kretslopp. Man vet inte, men jag har inte hört någon bättre förklaring till vad som orsakade vårt big bang.
Citera
2022-07-16, 14:13
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det kan vara så att svarta hål skapar nya universum. När de blir tillräckligt ihoptryckta och stora kanske de inverteras spontant vilket leder till en ny expansion (big bang). Kanske är det ett oändligt kretslopp. Man vet inte, men jag har inte hört någon bättre förklaring till vad som orsakade vårt big bang.
Om man tror på big bang ja.
Citera
2022-07-16, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Big bang är den rimligare förklaringen hittills på den faktiskt observerbara accelererande expansionen. Har du ingen bättre förklaring då tror du också på Big Bang 😄 Grattis
Citera
2022-07-16, 14:22
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Big bang är den rimligare förklaringen hittills på den faktiskt observerbara accelererande expansionen. Har du ingen bättre förklaring då tror du också på Big Bang 😄 Grattis
Jag tror inget om den saken. Men jag köper inte allt konventionellt bara för att det är konventionellt. Ditt lilla lamm.
Citera
2022-07-16, 14:37
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Men kan man tro på inverterade svarta hål i teoretisk fysik?

Svarta hål är ju något man påstått sett även om det mest ser ut som en donut i dålig fokus någon tagit kort på men men man menar att detta verkligen existerar och inte bara teorier. Big Bang är väl en teori man inte kan bevisa men den bästa teorin man har? Frågan är vad som tryckt på "lets go" knappen men det kanske är meningslöst prata om eftersom man kan inte prata om något som hände tidigare, tiden fanns ej?
Citera
2022-07-16, 14:46
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Ni vet svart hål , ingenting kan komma ut inte ens ljuset. Skulle man bli indragen i svart hål blir man ihoptryckt till en punkt.

Jag hade en dröm att jag slungades ut ur ett hål, typ en punkt som har motsatsen, ingenting kan komma in och kommer man nära så skjuts man bort med en väldig kraft. I detta skulle massa slungas ut i universum, inget skulle komma in, inte ens ett svart håll skulle kunna komma åt denna massa.

Det finns ett koncept som kallas för vita hål, som väl är värt att nämnas i sammanhanget.
https://en.wikipedia.org/wiki/White_hole
Citera
2022-07-16, 14:54
Medlem
auruns avatar
Citat:
Jag tror inget om den saken. Men jag köper inte allt konventionellt bara för att det är konventionellt. Ditt lilla lamm.
Man kan bokstavligen se Big Bang. Det är inte så mycket att orda om.
Citera
2022-07-16, 14:54
Medlem
Citat:

Om svart hål är som dammsugare är detta mer som en högtryckstvätt. Kan sådant existera och vad händer om ett svart hål närmare sig ett inversen till svarthål? Vad skulle i teorin hända? Skulle detta var slutet för allting? Hela universum skulle sluta existera?

I drömmen kunde man vara "nära" detta som sprutade ut materia i en enda punkt, men om man råkade befinna sig på den punkten slungades man iväg med väldig kraft.

Svar ja.
Sök Penrose diagram.
Det säger i stort sett att det bör teoretiskt sett finnas anti-svarta hål (vita hål) som stöter ifrån sig rumstid. Att resa genom ett sådant (alltså åka snabbare än ljusets hastighet in i ett sådant) tar dig teoretiskt till maskhål som kommer skjuta ut dig i ett nytt universum med samma fysiska regler som vi har i vårt.

Andra universum kan teoretiskt existera på andra sidan av ett svart hål. För att finna ett sådant måste du ta dig igenom ett svart hål först (men du blir krossad och tillintetgjord samt fast i tiden för evigt).

Skulle det vara möjligt att passera ett svart hål (resa in i framtiden) för att sedan slungas ut på andra sidan (resa tillbaka i tiden). Du skulle aldrig kunna se det vita hålet eftersom det slungas ut rumstid i ljusets hastighet vilket gör att det alltid finns i din framtid.

Återigen är allt detta teoretiskt och universums lagar förbjuder det att hända. Men i teorin skulle din dröm fungera (även om du aldrig kan se vita hålet).
Senast redigerad av Flizter 2022-07-16 kl. 15:52.
Citera
2022-07-16, 15:18
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Men kan man tro på inverterade svarta hål i teoretisk fysik?

Svarta hål är ju något man påstått sett även om det mest ser ut som en donut i dålig fokus någon tagit kort på men men man menar att detta verkligen existerar och inte bara teorier. Big Bang är väl en teori man inte kan bevisa men den bästa teorin man har? Frågan är vad som tryckt på "lets go" knappen men det kanske är meningslöst prata om eftersom man kan inte prata om något som hände tidigare, tiden fanns ej?

Jag tror på svarta hål. Och jag tror inte de vet särskilt mycket om den saken. Det tror jag inte ens de själva på nasa skulle säga att de vet.
Citera
2022-07-16, 15:20
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Man kan bokstavligen se Big Bang. Det är inte så mycket att orda om.
Du ska inte tro på allt du ser.
Citera
2022-07-16, 15:24
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det finns ett koncept som kallas för vita hål, som väl är värt att nämnas i sammanhanget.
https://en.wikipedia.org/wiki/White_hole
Där ser man, det finns alltså inte , jag hade en sanndröm, det måste betyda tur eller något. Så vad skulle då ske om ett vitt hål och ett svart håll möttes?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in