Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-24, 20:55
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Så ingenting lagras vad du godkänner köper eller gör till just bank id ?
Man bekräftar ju avtal tex med bank id
När den blandas med statlig verksamhet och tex bank vem får då informationen. För bank id någon form av statistik ?

Fungerar som ID-kort men digitalt, när du visat att du är du så stoppar du ID-kortet i fickan/kopplar ner BankID
Citera
2022-07-24, 20:59
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Fungerar som ID-kort men digitalt, när du visat att du är du så stoppar du ID-kortet i fickan/kopplar ner BankID


Hm jag tror det är ganska naivt att tro att bank id inte kör någon typ av analys och lagring statistik och följer människors olika mönster bland annat och säkert mycket mer. Ganska smart med en app som alla har i sina telefoner..
Citera
2022-07-24, 21:01
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Hm jag tror det är ganska naivt att tro att bank id inte kör någon typ av analys och lagring statistik och följer människors olika mönster bland annat och säkert mycket mer. Ganska smart med en app som alla har i sina telefoner..

Då skall du vara mer rädd för sidor och sökmotorer du besöker, där samlas en hel del
Citera
2022-07-24, 21:21
  #16
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Så ingenting lagras vad du godkänner köper eller gör till just bank id ?
Man bekräftar ju avtal tex med bank id
När den blandas med statlig verksamhet och tex bank vem får då informationen. För bank id någon form av statistik ?

Nästan alla tjänster som du använder idag oavsett om det är Google mail eller betalösningar kör med 2-steg authentisering. Det är där för din säkerhethet. Att säkerställa att du genomför handlingen och inte nån random person som precis har snott dina kortuppgifter/lösenord.

När du signar nått med din bankdosa/bankid så skickas en krypterad kod till en server som sedan verifierar att den är korrekt.

Jag får inte ihopp det vad nån skulle kunna använda eller ha nytta med denna information. 2-stegs-verifiering är bära ett extrasteg för att säkerställa att du är du. Ingenting annat.
Citera
2022-07-24, 21:26
  #17
Medlem
Vid mobilt swish och mobiltbank id så sparas koordinaterna. Används av polisen för poistionering av olagliga försäljningar. Sen är det ju tidpunkt, belopp och personen det ska till så klart. Där båda är legitmerade som person.
Citera
2022-07-24, 21:28
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Att du loggat in på domän.com kl xx.yy och hur du gjorde det (mobilt BankID eller dator) skulle jag gissa.
BankID följer dig inte när du är inloggad, de bekräftar bara för siten att du är den du säger att du är.

Nja, dödar alltid proessen, via Aktivetshanterern, när jag är klar. Bakgrundsprocesser är det värsta jag vet. Varför körs den i bakgrunden. Litar inte på bank-id,
.
Citera
2022-07-24, 22:11
  #19
Medlem
Kontakta BankID och begär ett utdrag av de uppgifter de har lagrade om dig så får du veta. Det är kostnadsfritt och lagstadgat.
Citera
2022-07-25, 01:16
  #20
Medlem
whatthedeuces avatar
Allt lagras.
Har en vän som jobbar på ett länkföretag mellan bankid-support & bank. Dom utvecklar klosipotroniska nätdoktorer med läsabara microhattar för dot-fras. Enkelt förklarat så är det som en scanner som lagrar allt du gör & sen sparar det. Banken kan inte för nöjes skull men vid tex utredning begära ut dessa uppgifter + gull-info som det kallas. Det blir då ca 500 sidor i snitt för ett års användning av bankid.
Citera
2022-07-25, 07:50
  #21
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Helt klart, har du dessutom bara godkända åsikter och röstar på rätt parti är det inga problem. Annars kan man förstås i framtiden fängsla dig för det.
Vi lever inte i Jemen.
Citera
2022-07-25, 08:28
  #22
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Vi lever inte i Jemen.
Nej! I Jemen har man inte samma elektroniska möjlighet att kontrollera och styra människor som i väst. Men vi kan ha det som i Kina om några år.
Men som jag brukar säga, alla som håller med makten till 100%, har aldrig något att vara orolig över. Sen är förstås frågan vem som innehar makten?
Att tro att det alltid kommer att vara som det är nu, är förstås stendumt.
Citera
2022-07-25, 12:31
  #23
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej! I Jemen har man inte samma elektroniska möjlighet att kontrollera och styra människor som i väst. Men vi kan ha det som i Kina om några år.
Men som jag brukar säga, alla som håller med makten till 100%, har aldrig något att vara orolig över. Sen är förstås frågan vem som innehar makten?
Att tro att det alltid kommer att vara som det är nu, är förstås stendumt.
Röstat rätt, vad exakt menar du?
Citera
2022-07-25, 13:27
  #24
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Röstat rätt, vad exakt menar du?
Nu kan det tolkas olika. Rösta rätt så man får behålla demokratin, eller rösta rätt för att slippa framtida förföljelse. Du kan förstås ha sagt någonstans på internet vad du tänker rösta på eller vad du röstat på. Sen är frågan förstås vilka partier man ska rösta på som faktiskt försvarar demokratin och yttrandefriheten idag? Det tror jag inte jag kan svara på.

Var du en aktiv kommunist på sjuttiotalet, skulle du ha svårt att få ett jobb på många ställen. Men idag skulle det kunna gälla en inaktiv kommunistsympatisör, då möjligheterna för staten, men även privata och utländska intressen, att kontrollera dina åsikter är större.

Citat:
De kan kolla vad de vill jag har inget dölja. Det bara personer med ej rent mjöl i påsen som bryr sig.
Om du röstat enligt vad den framtida makten anser man ska och har de åsikter man anses ska ha, är det förstås inget problem. Det gäller bara att se åt vilket håll vindarna vänder. Alla som håller med makten i allt, har alltid full yttrandefrihet.

Nu har det här inte direkt med vad bank-id lagrar som tråden handlar om, utom vad som kan lagras och hur tillvida man behöver vara orolig för det. För rent mjöl i påsen, handlar om definition och moral utifrån en viss tidsperiod.
__________________
Senast redigerad av EnCarte 2022-07-25 kl. 13:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in