Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-25, 14:11
  #25
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nu kan det tolkas olika. Rösta rätt så man får behålla demokratin, eller rösta rätt för att slippa framtida förföljelse. Du kan förstås ha sagt någonstans på internet vad du tänker rösta på eller vad du röstat på. Sen är frågan förstås vilka partier man ska rösta på som faktiskt försvarar demokratin och yttrandefriheten idag? Det tror jag inte jag kan svara på.

Var du en aktiv kommunist på sjuttiotalet, skulle du ha svårt att få ett jobb på många ställen. Men idag skulle det kunna gälla en inaktiv kommunistsympatisör, då möjligheterna för staten, men även privata och utländska intressen, att kontrollera dina åsikter är större.


Om du röstat enligt vad den framtida makten anser man ska och har de åsikter man anses ska ha, är det förstås inget problem. Det gäller bara att se åt vilket håll vindarna vänder. Alla som håller med makten i allt, har alltid full yttrandefrihet.

Nu har det här inte direkt med vad bank-id lagrar som tråden handlar om, utom vad som kan lagras och hur tillvida man behöver vara orolig för det. För rent mjöl i påsen, handlar om definition och moral utifrån en viss tidsperiod.

Ok men är inte röstning anonymt? Man röstar i alla fall idag inte med BankID men kanske i framtiden?
Citera
2022-07-25, 14:19
  #26
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatthedeuce
Allt lagras.
Har en vän som jobbar på ett länkföretag mellan bankid-support & bank. Dom utvecklar klosipotroniska nätdoktorer med läsabara microhattar för dot-fras. Enkelt förklarat så är det som en scanner som lagrar allt du gör & sen sparar det. Banken kan inte för nöjes skull men vid tex utredning begära ut dessa uppgifter + gull-info som det kallas. Det blir då ca 500 sidor i snitt för ett års användning av bankid.
’ klosipotroniska nätdoktorer med läsabara microhattar för dot-fras.’?
Vad är det för för trams? Du har ingen aning omvald du svamlar om.
Citera
2022-07-25, 14:36
  #27
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Ok men är inte röstning anonymt? Man röstar i alla fall idag inte med BankID men kanske i framtiden?
Visst, men du kan ha råkat uttala(skrivit) det eller man kan utifrån dina inlägg här och där, lista ut det. Det registreras.
Citera
2022-07-25, 14:58
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Ok men är inte röstning anonymt? Man röstar i alla fall idag inte med BankID men kanske i framtiden?

Vad h*n menar är att dom åsikter du har idag kan vara rätt, i morgon kanske dom åsikterna förföljs och då finns det registrerat, d v s i morgon kanske "mjölet är smutsigt"
Citera
2022-07-25, 23:36
  #29
Medlem
Honeybaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Jag tycker man har rätt till ett privat liv och nej jag vill inte staten vet allt jag köper eller gör när jag använder bank id. Jag undrar vad för info som sparas och vad som görs med den? Kastar dom infon ?

Staten sparar all information kring hur du har använt ditt bank-id, samt vart du är och vilken tid du använder det. Detta används vid brottsutredningar för att ta reda på GPS position framförallt. Men jag skulle inte heller knappa in mitt bank-id om jag skulle köpa sopsäckar, spännband och silvertejp på nätet.
Citera
2022-07-26, 00:16
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeybae
Staten sparar all information kring hur du har använt ditt bank-id, samt vart du är och vilken tid du använder det. Detta används vid brottsutredningar för att ta reda på GPS position framförallt. Men jag skulle inte heller knappa in mitt bank-id om jag skulle köpa sopsäckar, spännband och silvertejp på nätet.


Finns det andra fall en brottsutredningar ”bank id privata företag” lämnar ifrån sig information ? Vad har dom för avtal till staten, finns den informationen någonstans
Citera
2022-07-26, 00:25
  #31
Medlem
Honeybaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Finns det andra fall en brottsutredningar ”bank id privata företag” lämnar ifrån sig information ? Vad har dom för avtal till staten, finns den informationen någonstans

Jag har inte koll på det. Men har en kompis som är skriven utomlands som har blivit skönstaxerad för att hon loggat in lite för mycket på bank id i Sverige.
Citera
2022-07-26, 21:51
  #32
Medlem
Bankid loggar positionen man är vid, inkl hur noggrann uppgiften är, vid varje inloggning
Citera
2022-07-26, 22:52
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Vid mobilt swish och mobiltbank id så sparas koordinaterna. Används av polisen för poistionering av olagliga försäljningar. Sen är det ju tidpunkt, belopp och personen det ska till så klart. Där båda är legitmerade som person.
Används av polisen för tid och plats i utlandet där de inte kan förlita sig på masttömningar.
Eftersom BankID sparar dina geo-koordinater.
Pass/ID-kort visar man fysiskt och sedan är det klart.
Citera
2022-07-26, 23:02
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Vad h*n menar är att dom åsikter du har idag kan vara rätt, i morgon kanske dom åsikterna förföljs och då finns det registrerat, d v s i morgon kanske "mjölet är smutsigt"
Tänk dig att du var öppet pro-glasnost i moskva på 90-talet och detta registrerades i säkerhetspolisens databankar. Nu är det putin-time och du kan inte radera gammal data...

Eller flitigt och energiskt delta i prideparader i ungern för 8 år sedan och bli fotad av övervakningskameror. Var är du nu?

Det är inte DU som avgör färgen på ditt "mjöl"
Citera
2022-07-26, 23:05
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.eriksson
Tänk dig att du var öppet pro-glasnost i moskva på 90-talet och detta registrerades i säkerhetspolisens databankar. Nu är det putin-time och du kan inte radera gammal data...

Eller flitigt och energiskt delta i prideparader i ungern för 8 år sedan och bli fotad av övervakningskameror. Var är du nu?

Det är inte DU som avgör färgen på ditt "mjöl"

Det var precis det jag skrev, svarade en som tyckte den hade "rent mjöl i påsen" idag
__________________
Senast redigerad av tjanska 2022-07-26 kl. 23:07.
Citera
2022-07-27, 00:30
  #36
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Vid mobilt swish och mobiltbank id så sparas koordinaterna. Används av polisen för poistionering av olagliga försäljningar. Sen är det ju tidpunkt, belopp och personen det ska till så klart. Där båda är legitmerade som person.
Apparna Bank-ID och Swish har inte tillgång till min telefons platstjänster.
Citat:
Ursprungligen postat av Honeybae
Staten sparar all information kring hur du har använt ditt bank-id, samt vart du är och vilken tid du använder det. Detta används vid brottsutredningar för att ta reda på GPS position framförallt. Men jag skulle inte heller knappa in mitt bank-id om jag skulle köpa sopsäckar, spännband och silvertejp på nätet.
Staten sparar det inte, därmed inte sagt att ingen sparar.
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Bankid loggar positionen man är vid, inkl hur noggrann uppgiften är, vid varje inloggning
I Bank-ID-appen kan man se historik, i den kan man under tjänstse
Tid
Namn
Typ (underskrift, identifiering och kanske annat)
IP-adress
och under använt BankID
Typ (Mobilt eller fil, antar jag)
Enhet (alltså telefonmodell)
Nuvarande status
IP-adress
Plats (som alltid är tom för mig, använder endast Mobilt Bank-ID)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in