Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-26, 03:56
  #1
Medlem
Hur stora blancolån har du totalt och till vilken ränta?

Själv har jag fått ut 2100000 kr i blancolån till en snittränta på 4,5%.
Tog detta för att kunna införskaffa en del aktier jag trodde på så fick lite hjälp när lånen skulle tas ut.
Hur ser det ut för Er på denna front?
Citera
2022-07-26, 04:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samsungiphone
Hur stora blancolån har du totalt och till vilken ränta?

Själv har jag fått ut 2100000 kr i blancolån till en snittränta på 4,5%.
Tog detta för att kunna införskaffa en del aktier jag trodde på så fick lite hjälp när lånen skulle tas ut.
Hur ser det ut för Er på denna front?

2 miljoner i lån för aktier?
Bara kollar att jag ser rätt. Nej jag tog ett lån på 200 000 för aktier, men det har inte varit så framgångsrikt i denna tuffa marknad. Nu däremot börjar det röra på sig tack och lov.
Citera
2022-07-26, 04:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
2 miljoner i lån för aktier?
Bara kollar att jag ser rätt. Nej jag tog ett lån på 200 000 för aktier, men det har inte varit så framgångsrikt i denna tuffa marknad. Nu däremot börjar det röra på sig tack och lov.

Tog ut lånen i samband med lanseringen av Volvo Cars aktie men varit lite svårt senaste tiden men går framåt nu. Ångrar inte lånen men önskar att de goda tiderna varade längre.
Citera
2022-07-26, 04:23
  #4
Medlem
Inga just nu. En kort kommentar om blancolån dock.

Att ta Blancolån för att investera i aktier lönar sig absolut på sikt, men man ska vara försiktig med dessa lån.

Projicerad avkastning:

500 000kr investerat som en klumpsumma över 35 år med en snitt CAGR på 9 % blir ca 10,2 miljoner SEK.

500 000kr investerat som en klumpsumma över 30 år med en snitt CAGR på 9 % blir ca 6,6 miljoner SEK.

I detta exempel leker vi med tanken att det tar 5 år att spara ihop dessa pengar på egen hand. Att betala tillbaka lånet med en återbetalningstid på 5 år resulterar i att man totalt får betala tillbaka med ränta ca 576 000kr enligt Swedbanks uträkningskalkylator. De där extra fem åren gör en makalös skillnad.

Så ja, bara med blotta ögat kan man se att man har möjligheten att tjäna många, många extra miljoner med ett blancolån. Cirka 3 miljoner tjänar man på det om jag inte räknar fel (10,2 miljoner - 576 000kr = 9,6 miljoner. 9,6-6,6 = 3).

Kanske lite off-topic, tycker bara det är intressant att det är så lukrativt.

Hälsosam belåning gör en rikare. Skål på det.
__________________
Senast redigerad av Dajmkulan 2022-07-26 kl. 04:36.
Citera
2022-07-26, 04:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
Inga just nu. En kort kommentar om blancolån dock.

Att ta Blancolån för att investera i aktier lönar sig absolut på sikt, men man ska vara försiktig med dessa lån.

Projicerad avkastning:

500 000kr investerat som en klumpsumma över 35 år med en snitt CAGR på 9 % blir ca 10,2 miljoner SEK.

500 000kr investerat som en klumpsumma över 30 år med en snitt CAGR på 9 % blir ca 6,6 miljoner SEK.

I detta exempel leker vi med tanken att det tar 5 år att spara ihop dessa pengar på egen hand. Att betala tillbaka lånet med en återbetalningstid på 5 år resulterar i att man totalt får betala tillbaka med ränta ca 576 000kr enligt Swedbanks uträkningskalkylator. De där extra fem åren gör en makalös skillnad.

Så ja, bara med blotta ögat kan man se att man har möjligheten att tjäna många, många extra miljoner med ett blancolån.

Kanske lite off-topic, tycker bara det är intressant att det är så lukrativt.

Hälsosam belåning gör en rikare. Skål på det.
Hade möjlighet trots min relativt låga årsinkomst att få ut lån i denna storlek därav tog jag chansen, men klart att det är en risk som heter duga.
Citera
2022-07-26, 04:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samsungiphone
Hade möjlighet trots min relativt låga årsinkomst att få ut lån i denna storlek därav tog jag chansen, men klart att det är en risk som heter duga.

Haha ja, det gäller verkligen att veta vad man gör. Men har man ett stabilt jobb och kan betala tillbaka ganska snabbt så är det värt det skulle jag säga.

Ändå ganska sjukt att man kan generera ett par extra miljoner bara genom att använda någon annans pengar.

Jag hade aldrig vågat kasta in blancopengar i enskilda aktier dock om det inte vore stora bluechip företag. Har dock lagt in en del blancopengar i indexfonder. Men de lånen är avbetalda nu.

Vad investerade du i?
Citera
2022-07-26, 08:23
  #7
Medlem
BuyardChorliks avatar
Hmm, jag har 50k i hävstångslån/portföljbelåning i en av mina aktieportföljer. Om det räknas. Räntan ligger på 0,9%, men skall höjas till 1,5% snart.
Citera
2022-07-26, 11:58
  #8
Medlem
Egentligen sjukt att man kan få ut så höga lån med en blygsam årsinkomst på bara 350 000 kr. Man skulle bara ta dem och skita i Sverige sen.
Citera
2022-07-26, 12:37
  #9
Medlem
Nanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
Inga just nu. En kort kommentar om blancolån dock.

Att ta Blancolån för att investera i aktier lönar sig absolut på sikt, men man ska vara försiktig med dessa lån.

Projicerad avkastning:

500 000kr investerat som en klumpsumma över 35 år med en snitt CAGR på 9 % blir ca 10,2 miljoner SEK.

500 000kr investerat som en klumpsumma över 30 år med en snitt CAGR på 9 % blir ca 6,6 miljoner SEK.

I detta exempel leker vi med tanken att det tar 5 år att spara ihop dessa pengar på egen hand. Att betala tillbaka lånet med en återbetalningstid på 5 år resulterar i att man totalt får betala tillbaka med ränta ca 576 000kr enligt Swedbanks uträkningskalkylator. De där extra fem åren gör en makalös skillnad.

Så ja, bara med blotta ögat kan man se att man har möjligheten att tjäna många, många extra miljoner med ett blancolån. Cirka 3 miljoner tjänar man på det om jag inte räknar fel (10,2 miljoner - 576 000kr = 9,6 miljoner. 9,6-6,6 = 3).

Kanske lite off-topic, tycker bara det är intressant att det är så lukrativt.

Hälsosam belåning gör en rikare. Skål på det.

Du kan inte titta på avkastning sedan 1800-talet... 9% är inte ett konservativt antagande för belånade aktieinvesteringar.

Volvo Cars aktie har haft en utveckling på 4.7% p.a. under de senaste fem åren, vilket är en av de starkaste perioderna i börsens historia. Madness att ta ut ett lån med ett ränta på 4.5% för att finansiera ett sådant aktieköp.

(Hävstångskredit är något annat, för då sätter du dina värdepapper som säkerhet så det inte är ett blancolån).
Citera
2022-07-26, 12:47
  #10
Medlem
Bättre att köpa en unlimited turbo med 20 i hävstång för 100 000.
Det är som att ha aktier för 2 000 000 fast man bara lagt 100 000 själv.
Går det ner 5% så har man förlorat sin insats på 100 000 men den som lånat 2 000 000 har också gjort det.
Man kan med en turbo dock aldrig förlora mer än man själv lagt in.
Citera
2022-07-26, 12:57
  #11
Medlem
Nanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Bättre att köpa en unlimited turbo med 20 i hävstång för 100 000.
Det är som att ha aktier för 2 000 000 fast man bara lagt 100 000 själv.
Går det ner 5% så har man förlorat sin insats på 100 000 men den som lånat 2 000 000 har också gjort det.
Man kan med en turbo dock aldrig förlora mer än man själv lagt in.

Även en investering som på sikt går upp, kan ju absolut falla 5% temporärt. Och då förlorar du 100.000kr istället för 5.000kr (eller kanske inget alls för du tror ju att värdet kommer öka efter den tillfälliga dippen).

Det är ju såklart personligt, men min risktolerans är definitivt långt bortom att förlora 100.000kr för att börsen hade en sur dag totalt orelaterat till fundamentan i min investering.
Citera
2022-07-26, 13:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nander
Även en investering som på sikt går upp, kan ju absolut falla 5% temporärt. Och då förlorar du 100.000kr istället för 5.000kr (eller kanske inget alls för du tror ju att värdet kommer öka efter den tillfälliga dippen).

Det är ju såklart personligt, men min risktolerans är definitivt långt bortom att förlora 100.000kr för att börsen hade en sur dag totalt orelaterat till fundamentan i min investering.
Då är det bara att köpa en ny.
När värdet kommer till det du först räknat med har du tjänat in båda insatserna på 100 000.
Fördelen är att du aldrig kan förlora mer än du lagt in.
Som ett lån utan återbetalningskrav.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in