2022-07-31, 12:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bataki
Du kan välja ett elbolag som också producerar ström. Statliga Vattenfall borde kunna erbjuda oss i Sverige billig elavtal, för att motverka de höga elpriserna. I alla fall en gång, alla kan ju göra misstag när de sätter sina priser.
Däremot rena elhandelsbolag får det svårt. Nu ser vi att de som var emot avregleringen av elmarknaden fick rätt.
Problemet beror inte på avregleringen. Problemet beror på att marginalprissättningen driver upp priset när det är elbrist i andra EU-länder. Det är snarast att betrakta som ett systemfel som nu har avslöjats.
Citera
2022-07-31, 12:42
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Hur lång tid tar det att bygga en ny reaktor (låt vara i befintlig anläggning)?

Syd Korea 3-4 år, Sverige på åttiotalet ca 10 år för alla reaktorer.

Idag ca 7-8 år i Sverige per reaktor, massa undersökningar och tillstånd som kunde gå snabbare om man tog bort massa värdelösa statliga tjänstemän.

Vi dödligt folk sitter redan i skiten, det hade varit en sak om det bara var inflation men nu är det dyr el och bensin, så var det inte på 90talet eller crashen 08.
Så sitter våra folkligt valda och skyller på Putin Priser, prissätrningen på dyr el och bensin började innan invasionen. Jävla tomtar som spelar på att folk ska glömma av för att plocka röster.

Jag klarade förra vintern utan problem då är jag själv och kan gå runt med 18 grader i huset, men tänk på alla barnfamiljer och låginkomsttagare
Senast redigerad av Ashin-Wirathu 2022-07-31 kl. 12:45.
Citera
2022-07-31, 12:46
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Problemet beror inte på avregleringen. Problemet beror på att marginalprissättningen driver upp priset när det är elbrist i andra EU-länder. Det är snarast att betrakta som ett systemfel som nu har avslöjats.
Men har inte avregleringen medfört en ökad elexport, alltså att aktörerna investerar i infrastruktur för att kunna exportera el?
Citera
2022-07-31, 12:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Men har inte avregleringen medfört en ökad elexport, alltså att aktörerna investerar i infrastruktur för att kunna exportera el?
Det har byggts ett sammankopplat elnät i Europa. Rent principiellt tycker jag att det är en sund tanke eftersom det kan jämna ut belastningen och inte kräver inhemsk överkapacitet. DOCK förutsätter detta att de inblandade länderna är självförsörjande och inte åker snålskjuts på andra. Med gasbristen i flera länder har balansen helt satts ur spel.
Citera
2022-07-31, 13:05
Medlem
Förut var det Trump som skulle hatas nu är det Putin och det gemensamma är att båda är aniglobslister men globalisterna får snart smaka på sin egen kaka 😊
Citera
2022-07-31, 13:06
Medlem
Vi får väl lugnt sitta stilla i båten när vår egen lilla diktator får bestämma (Maggan).
Hon lär väl köpa frusen gas av USA för dubbla priset och idioter kommer jubla. Att vi befinner oss i detta läget är för vi har tagit parti i en politiskfråga som inte ens berörde Sverige.
Citera
2022-07-31, 13:06
Medlem
Tänka sig en gång i tiden var vi självförsörjande när det kom till el, jordbruk osv...
Är det Putlin som lagt ner våra kärnkraftverk och jordbruk?
Citera
2022-07-31, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashin-Wirathu
Syd Korea 3-4 år, Sverige på åttiotalet ca 10 år för alla reaktorer.

Idag ca 7-8 år i Sverige per reaktor, massa undersökningar och tillstånd som kunde gå snabbare om man tog bort massa värdelösa statliga tjänstemän.

Vi dödligt folk sitter redan i skiten, det hade varit en sak om det bara var inflation men nu är det dyr el och bensin, så var det inte på 90talet eller crashen 08.
Så sitter våra folkligt valda och skyller på Putin Priser, prissätrningen på dyr el och bensin började innan invasionen. Jävla tomtar som spelar på att folk ska glömma av för att plocka röster.

Jag klarade förra vintern utan problem då är jag själv och kan gå runt med 18 grader i huset, men tänk på alla barnfamiljer och låginkomsttagare

Ja men hur gick det nu med det nya kärnkraftverket i Finland? Tycker det har pågått i en evighet. Har inte hållt koll på hur det går, men kollar nästan dagligen på https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ och där ser man att Finland som alltid importerar el varje dag och har varit så i en evighet medans Sverige mer eller mindre alltid exporterar el.

Jag tänker att den dag detta kärnkraftverk är i bruk så kanske de går från att vara importör till exportör, men än så länge har jag inte sett det, så jag gissar att de ännu inte är klara.

Gällande temperatur så gillar jag låga temperaturer, 18 hade passat mig bra, men bor man som jag gör i hyreslägenhet så är det svårt. Man har dessa vattenelement som har vred på sig där man ska kunna ställa in hur varmt eller kallt man vill ha det, men dessa vred är totalt meningslösa eftersom hyresvärden bestämmer hur varmt vattnet ska vara i ledningarna.

Kan bli riktigt jävla kallt på vintern när hyresvärden tycker att om det är 1 plusgrad ute så ska nästan inte vattnet till elementen vara varmt alls. Då blir det snorkallt inne oavsett om man har högsta inställningen på vredet.

Blir det däremot -10 ute vilket inte har hänt de senaste 6 åren i alla fall, så då jävlar drar dom igång värmen. Mitt problem är dock bara att jag har element med vred på, men vreden är meingslösa eftersom temperaturen på vattnet bestämms av någon annan beroende på temperaturen ute. Så har det varit överallt där jag bott. Varför finns det då vred på elementen? Går ju ändå inte att bestämma själv.
Citera
2022-07-31, 13:36
Medlem
Citat:

Vattenfalls roll var ju till exempel när man skapade det att endast se till så att säkerställa stabil och billig energiförsörjning för svensk industri och alltså inte att tjäna så mycket pengar som möjligt på elproduktion vilket vi om något hade behövt just nu. Anledningen till att vi nu sitter där vi sitter just nu är ju pg privatiseringen av all elproduktion.
Citera
2022-07-31, 13:36
Medlem
Mardolls avatar
Vi kunde varit i samma sits som Tyskland. Det har propagerats för att Sverige skulle börja importera rysk gas ända sedan sovjettiden.

Motion 1982/83:652 Oswald Söderqvist och Bertil Måbrink

En naturgasledning från Finland till Norduppland-Gävleregionen

Det är märkligt att det i budgetpropositionen från industridepartementet
endast talas om Sydgasprojektet och transitledningarna från de norska
Nordsjöfälten. Finns det inte något som helst intresse från svensk sida för de
möjligheter till leverans av sovjetisk gas, som Västtyskland är berett att satsa
så mycket på? Möjligheterna för Sverige är större, och gasen finns redan på
närmare håll än vad som är fallet för Centraleuropa. En sammanbindning av
alla här nämnda gasledningar över Sverige skulle betyda oerhört mycket för
svensk industri och energiförsörjning i övrigt. Verkningarna kan inte
överskattas. De skisser ur tidningen Gasnytt som redovisas nedan ger en
uppfattning om de möjligheter som öppnar sig genom detta projekt.

Industrin i området skulle också dra nytta av och stimuleras av
möjligheterna till att använda naturgas. Gävle kommun har visat stort
intresse för projektet, och den hårt drabbade Nordupplandsregionen skulle
få en välbehövlig injektion om projektet kom till utförande.

https://data.riksdagen.se/fil/387FC6...9-574864C0C6F6
Citera
2022-07-31, 13:48
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Vattenfalls roll var ju till exempel när man skapade det att endast se till så att säkerställa stabil och billig energiförsörjning för svensk industri och alltså inte att tjäna så mycket pengar som möjligt på elproduktion vilket vi om något hade behövt just nu. Anledningen till att vi nu sitter där vi sitter just nu är ju pg privatiseringen av all elproduktion.
Är det privatiseringen som skapat EU-avtalet, tycker du?
Citera
2022-07-31, 13:55
Medlem
Citat:
Hur lång tid tar det att bygga en ny reaktor (låt vara i befintlig anläggning)?

Om du inte frågar Finland, fem år från byggstart kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in