Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Det är sant att insekterna minskat drastiskt i stora delar av den industrialiserade världen men det handlar inte om vindkraftverk utan om bekämpningsmedel, förändrade livsmiljöer, förändrat klimat, utrotning av födoväxter och så vidare.

Forskning som styrker detta? Hur stor andel står respektive orsak som du räknar upp?
Citera
2022-08-07, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Forskning som styrker detta? Hur stor andel står respektive orsak som du räknar upp?

New Study: German Wind Turbines Kill 1,200 Tons Of Insects Per Year

Källa
Net zero watch
Citera
2022-08-07, 19:29
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorganJohansson
Vindkraft är ju miljöförstöring. Så han har helt rätt.
ja, utsläppen är förfärliga
Citera
2022-08-07, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det är väl ändå värre om detta antal dessutom plussas på med alla fåglar och insekter som vindkraftverken dödar....

Eller hur tänkte du där ?

Jag ”googlade” och blev förvånad över det antalet dödade fåglar.Men motståndet mot katter, som inte gör någon större nytta för samhället, är väl inte lika stort?
Citera
2022-08-07, 19:37
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedeflyer
Stefan Sauk påstår att bilister ej längre plågas av smutsiga vindrutor då insekterna blivit färre pga. vindkraftverken, vad säger ni bilägare, miljöpartister, muppar och vetenskapsmän?

Välkänd minskning bland forskare, snarare klimat & miljöförändringar som ligger bakom.
Citera
2022-08-07, 19:44
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misantrop70
Jag ”googlade” och blev förvånad över det antalet dödade fåglar.Men motståndet mot katter, som inte gör någon större nytta för samhället, är väl inte lika stort?

Googla gärna på hur många fåglar som dödas av katter varje år.

Det handlar om miljarder fåglar bara i USA. Vindkraftverken blir en fis i rymden då i jämförelse. Katter dödar tusen gånger fler fåglar.

Men visst, lätt att skylla på vindkraft om man är emot dessa.
Citera
2022-08-07, 19:45
Medlem
Tjoflos avatar
Insekter är lokala och har inga vindkraftverk nära mig. Men däremot tänkte jag på det häromdagen, har knappt fått en död insekt på rutan och jag kör mycket.
Citera
2022-08-07, 19:49
Medlem
enikOs avatar
Så Stefan Sauk har plötsligt gått och blivit så mån om insekterna att han vill debattera huruvida vi ska tillåta alla dessa bilar som tydligen massdödat insekter i flera decennier? Jorden kan ju gå under på bara 50 år! Eller jaha… nej, det var tydligen bara om vindkraftverken råkar dödar insekter som det hade någon betydelse för honom… märkligt, nästan som att det är någon annan agenda han har!
Citera
2022-08-07, 19:56
Medlem
Sauk har rätt.
Insekter har minskat kraftigt.
Vindsnurrorna dödar tonvis med insekter per år.
Fåglar dödas.
T.ex Pilgrimsfalken har minskat i antal med 40% sista året. Mycket allvarligt.
Dessutom läcker vindkraftverken olja som sprids naturen och till vårt grundvatten
Man har även funnit att små micropartiklar av plast lossnar från vingarna och sprids i naturen.
Vid uppförande av vindsnurrorna så måste mycket breda , hållfasta vägar byggas och det är stora ytor av många gånger känslig natur t.ex fjällmarker som tar hundratals år att återställa.
Ljudföroreningarna , det höga ljudet ifrån vindsnurrorna stör djurlivet och häckande fåglar osv. samt människor som bor i närheten eller som uppsöker naturen för att uppleva tystnad.
Citera
2022-08-07, 20:00
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Sauk har rätt.
Insekter har minskat kraftigt.
Vindsnurrorna dödar tonvis med insekter per år.
Fåglar dödas.
T.ex Pilgrimsfalken har minskat i antal med 40% sista året. Mycket allvarligt.
Dessutom läcker vindkraftverken olja som sprids naturen och till vårt grundvatten
Man har även funnit att små micropartiklar av plast lossnar från vingarna och sprids i naturen.
Vid uppförande av vindsnurrorna så måste mycket breda , hållfasta vägar byggas och det är stora ytor av många gånger känslig natur t.ex fjällmarker som tar hundratals år att återställa.
Ljudföroreningarna , det höga ljudet ifrån vindsnurrorna stör djurlivet och häckande fåglar osv. samt människor som bor i närheten eller som uppsöker naturen för att uppleva tystnad.

Så du och Steffe vill att bilar dödar insekterna istället? Katter dödar miljarder mer fåglar per år än vindkraft. Bara googla så ser du siffrorna.

Alla världens problem går att skylla på vindkraft om man vill vinkla saker. Men det blir jävligt genomskinligt.
Citera
2022-08-07, 20:15
Medlem
Vänta nu…
Bilar dödar alltså knappt några insekter längre för att vindkraftverken gör det?
Borde då inte hundratals miljoner bilars framfart ha decimerat insektsbeståndet långt innan vindkraften byggdes ut?
Ta mig fan den stolligaste ”teori” jag hört på bra längre.
Senast redigerad av 744glx 2022-08-07 kl. 20:31.
Citera
2022-08-07, 20:18
Medlem
Insekterna på min bil verkar inte ha blivit informerade om detta.

Ligger det nån sanning i påståendet skulle vara intressant att veta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in