Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-07, 09:01
  #1
Medlem
Stefan Sauk påstår att bilister ej längre plågas av smutsiga vindrutor då insekterna blivit färre pga. vindkraftverken, vad säger ni bilägare, miljöpartister, muppar och vetenskapsmän?

https://www.facebook.com/10004452024...dMUel/?app=fbl
__________________
Senast redigerad av swedeflyer 2022-08-07 kl. 09:11.
Citera
2022-08-07, 09:02
  #2
Medlem
Han kan få komma och tvätta mina bilar...
Citera
2022-08-07, 09:14
  #3
Medlem
VoktorDodkas avatar
Han har antagligen blivit så gammal att han kör för sakta för att insekterna ska fastna. Jag har inte märkt någon annan skillnad än att jag inte fått in en enda geting i hemmet i sommar, annars är allt som vanligt och det finns en hel del vindkraftverk runtomkring. Men för det är inte vindkraftverken bra, dom borde skrotas och bygga kärnkraftverk med det återvunna materielet.
Citera
2022-08-07, 09:18
  #4
Medlem
Det han säger att 1200 ton insekter skrapas bort från rotorbladen i Tyskland.

Har flera kompisar som kör mycket som påstår att bilarna inte får mycket insekter på sig.

Om msm inte skriver om det stämmer det nog
Citera
2022-08-07, 09:24
  #5
Medlem
qaaqs avatar
Den där konspiratoriska stollen skriver vad som helst för att smutskasta MP och andra miljövänner. Han är bara en egocentrad nollåtta som tror att allt snurrar kring hans SUV och sin framfart.
Han har varit bitter länge nu.

Att insekterna blir färre är inget nytt, men det är pga miljöförstöringen.
__________________
Senast redigerad av qaaq 2022-08-07 kl. 09:27.
Citera
2022-08-07, 09:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedeflyer
Stefan Sauk påstår att bilister ej längre plågas av smutsiga vindrutor då insekterna blivit färre pga. vindkraftverken, vad säger ni bilägare, miljöpartister, muppar och vetenskapsmän?

https://www.facebook.com/10004452024...dMUel/?app=fbl

Kan nog tro att det kanske ligger en del i det hela, dessa vindkraftsparker är helt galna.

Nä bygg ny kärnkraft istället och bränn det radioaktiva bränslet en gång till
Citera
2022-08-07, 09:27
  #7
Medlem
Han har rätt. Man har mätt hur mycket insekter som fastnar på vingarna på ett vindkraftverk. Här en länk som redovisar lite siffror. https://branschaktuellt.se/energi/vi...ftverk-per-ar/
Men oklart hur stor påverkan det har på den minskande insektspopulationen i världen.
Användandet av kemikalier, gödselmedel samt snabba miljöförändringar som gör att insekterna inte hinner anpassa sig. https://supermiljobloggen.se/nyheter...ta-insekterna/
En annan orsak sägs vara att de odlade områden blir större och större med samma gröda, det gör att när t.ex. rapsen blommat och gett mat åt många insekter så finns det sedan inga blommande växter på km avstånd. Insekterna svälter ihjäl.
Citera
2022-08-07, 09:33
  #8
Medlem
Bonnatorps avatar
Körde visserligen bil lite sensommar och höst 2020, men även då vill jag minnas att jag inte tvättade bilen en enda gång och såg inga större mängder insekter.

Denna sommaren har jag haft vit bil, och sedan början av juli kunde man börja se några enstaka insektsfläckar i fronten, men det har aldrig blivit något sådant där rejält splatter på vindrutan när man ligger på E4:an.
Vägdammet är ett mycket större problem för sikten numera, men det är rätt så marginellt det också.

Så var det dock runt 2015, så det var definitivt fler större insekter ute då.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-08-07 kl. 09:35.
Citera
2022-08-07, 09:35
  #9
Medlem
htdgs avatar
Det är sant att insekterna minskat drastiskt i stora delar av den industrialiserade världen men det handlar inte om vindkraftverk utan om bekämpningsmedel, förändrade livsmiljöer, förändrat klimat, utrotning av födoväxter och så vidare.
Citera
2022-08-07, 09:39
  #10
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Det är sant att insekterna minskat drastiskt i stora delar av den industrialiserade världen men det handlar inte om vindkraftverk utan om bekämpningsmedel, förändrade livsmiljöer, förändrat klimat, utrotning av födoväxter och så vidare.
Det tror inte jag heller trots att jag är motståndare till vindkraftverk. Det räcker med att man bor i höghus för att veta att insekter främst håller sig nere vid marknivå där blommor och växter finns, dessutom så fort det blåser så är det insektsfritt, alltså borde de höga vindkraftverken som bara är farliga när det blåser rejält vara harmlösa för insekter nere på marken.
Citera
2022-08-07, 09:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedeflyer
Stefan Sauk påstår att bilister ej längre plågas av smutsiga vindrutor då insekterna blivit färre pga. vindkraftverken, vad säger ni bilägare, miljöpartister, muppar och vetenskapsmän?

https://www.facebook.com/10004452024...dMUel/?app=fbl
Alltså jag får tvätta min ruta minst en gång i veckan. Vet inte vart stefan kör ngnstanns men jag är ute mkt på både små vägar o motorväg samt ute i naturen. Bor i skåne
Citera
2022-08-07, 09:49
  #12
Medlem
Jordgubbes avatar
1. Han efterlyser debatt, så onödigt dumförklara honom.
2. Insekterna har gått ner, ja (men andra skäl).
3. Företagsidé: företag som tvättar rotorblad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in