Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-07, 09:56
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedeflyer
Stefan Sauk påstår att bilister ej längre plågas av smutsiga vindrutor då insekterna blivit färre pga. vindkraftverken, vad säger ni bilägare, miljöpartister, muppar och vetenskapsmän?

https://www.facebook.com/10004452024...dMUel/?app=fbl
Att det var vindkraftverken har jag inte haft en tanke på, jag har istället tänkt att det handlar om bekämpningsmedlen.
Det är ändå en viktig iaktagelser att insekterna är betydligt färre idag än för tex 20 år sedan
Citera
2022-08-07, 09:58
Medlem
Hazizas avatar
Visst märker man stor skillnad från när man var liten till nu angående insektsdöden!
Citera
2022-08-07, 10:06
Medlem
JustZlatans avatar
Jag tycker att det är fler fjärilar och nattfjärilar i sommar än tidigare somrar.
Citera
2022-08-07, 10:18
Medlem
elmhedens avatar
Varför diskuterar vi ens detta? En stolle som på sin peak för 30 år sedan var en B-kändis (om man känner sig generös) vill skapa debatt inom miljö- och eller energipolitik. Allt baserat på ett godtyckligt påstående helt utan vetenskaplig grund.

Det här bör inte ges något utrymme alls.
Citera
2022-08-07, 10:32
Medlem
Suffleurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag tycker att det är fler fjärilar och nattfjärilar i sommar än tidigare somrar.

Nu är det här dock inte en fråga som lämnar så mycket utrymme för tyckande. Att i princip alla insekter minskat kraftigt de senaste decennierna är ett biologiskt faktum.

Jag har likt Hr. Sauk reflekterat över samma sak. När man låg på landsvägarna och tuggade mil på 80-90-talen fick man stanna på var och varannan bensinmack för att tvätta bort kryp från rutorna. Den här sommaren har jag knappt sett några insekter alls på min ruta, och då lever jag ändå i Spenaten där de små liven borde trivas.
Citera
2022-08-07, 10:47
Medlem
10Antivaxerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Det han säger att 1200 ton insekter skrapas bort från rotorbladen i Tyskland.

Har flera kompisar som kör mycket som påstår att bilarna inte får mycket insekter på sig.

Om msm inte skriver om det stämmer det nog

Detta förklarar varför de vill att vi ska börja käka insekter! Samt varför de vill bygga fler vindkraftverk!

I Tyskland är senaste modet "Insektenburger" som tydligen blev en succé !
Citera
2022-08-07, 10:59
Medlem
Har iakttagit detta sedan ca 3 år tillbaka. Och det har förts upp flera vindparker runtomkring där jag bor. Förut var det väldigt mycket insekter på bilrutan...
Citera
2022-08-07, 11:00
Medlem
Insekter dör ut pga bekämpningsmedel och emf
Citera
2022-08-07, 11:00
Medlem
Jag tycker det låter långsökt som bara den. Skulle vindkraftsverkens vingar slå ihjäl insekterna? Isåfall borde det väl vara ännu större risk med alla bilarna. Där emot har jag hört att ett ganska stort antal fåglar klubbas ihjäl av vindkraftverk och det kan jag tänka mig som mer troligt. Man har väl aktivt i decenier besprutat fälten för att ta död på insekter och numera så är väl princip alla villaägare minst lika aktiva i det, så det är väl allt detta som börjar ge effekt.
Citera
2022-08-07, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag tycker det låter långsökt som bara den. Skulle vindkraftsverkens vingar slå ihjäl insekterna? Isåfall borde det väl vara ännu större risk med alla bilarna. Där emot har jag hört att ett ganska stort antal fåglar klubbas ihjäl av vindkraftverk och det kan jag tänka mig som mer troligt. Man har väl aktivt i decenier besprutat fälten för att ta död på insekter och numera så är väl princip alla villaägare minst lika aktiva i det, så det är väl allt detta som börjar ge effekt.

Bra tänkt här! Stefan Sauk har nog haft ihjäl många insekter i sina dagar med sina bilar.
Snurrar bladen verkligen så fort och flyger insekterna så högt upp?
Han var bitter refan för 20 år sedan…
Citera
2022-08-07, 11:18
Medlem
Jag brukar åka en längre resa genom Sverige varje år under sommaren.
Detta året var det nog lite mindre insekter på reg skylt och vindruta men tror det snarare hänger ihop med de svalare vädret.
Citera
2022-08-07, 11:24
Avstängd
Unobosss avatar
Alla djur minskar.
Det kommer blir ett uppvaknande omgivet av kaos.
Alla vilda djur minskar drastiskt. Så drastiskt att vi vanligt folk märker det med mindre getingar mindre mygg mindre fästingar osv.
Dessutom sprids massa skumma sjukdomar bland lantbruksdjuren där det är massavrättningar konstant, främst i fågelbranschen.

Ja vad fan kan detta bero på hmm??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in