Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Ja rätt in i plånboken hos ägarna till kraften, men samtidigt så kommer vanliga konsumenter få betala flera tusen kronor mer i elräkning, alltså mycket mindre för dig och mig att leva på, staten förlorar massa miljarder i skatteintäkter från näringslivet.
Skulle du bli lika jublande glad om en limpa bröd skulle höjas till 500 kronor? Wow, hurra, vad häftigt!!! Är det så du skulle uttrycka dig? Nu får handlarna mycket mer pengar, och jag blir fattigare, men det spelar ingen roll!!!
Vi har haft billig el förut, vi konsumenter har betalat runt 30 öre kWh för några år sedan , industrin säkert mindre. Och nu kostar elen runt 3 kronor. Kallar du detta för billigt? 3 kronor är väsentligt mycket mer än 30 öre ska du veta. Hur tror du att det gynnar företag ifall de får elräkningar som är flera hundra procent dyrare än tidigare?
Jag måste fråga dig, håller du på och trollar? Jag har svårt att se att en verklig person har så pass konstiga åsikter.
Nej jag trollar inte.
Det är väl självklart om priset på en exportvara ökar så får vi större inkomster.
Även om vi använder samma vara själv för att tillverka andra produkter.
Om oljan är billig är det bra för oss men inte för de som producerar olja.
Om elen är billig är det bra för de som importerar el men inte för oss som är nettoexportörer.
Finland är våra konkurrenter inom skogsindustrin, de får sämre konkurrenskraft gentemot oss om elpriset är högre.
Tyskland inom stål och bilindustri bland annat, samma resultat där.
Ryssland kommer vara de största vinnarna på det här och Sverige blir god tvåa.
Skulle du vilja att pappersmassan och järnmalmen var jättebilligt också?
Det använder vi också själva men vi tjänar mer på att det ligger högt i pris eftersom vi är nettoexportör av det.
Kaffe, olja, gummi, mat är däremot bra om det är billigt för där är vi inte nettoexportörer.
Sen förstår jag om importerade varor blir dyrare för att deras produktionskostnader blir högre. Men det har vi råd med eftersom vi blir konkurrenskraftigare på våra exportvaror inklusive el.