Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-15, 20:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Scholtz är över hela spelplanen nu. Fyra dagar sedan. Sade jag också hela spelplanen ? :

11. august 2022 kl. 13:23

Olaf Scholz vil ha gassrøyr frå Portugal og Spania Den tyske rikskanslaren Olaf Scholz vil ha nye gassrøyr frå den iberiske halvøya til sentrale delar av Europa, ifølge Reuters.
– Det vil kraftig avlaste forsyningssituasjonen i Europa, seier han.

Scholz skal allereie ha vore innom emnet i møte med statsleiarane i Spania, Portugal og Frankrike, i tillegg til EU-kommisjonen.

https://www.nrk.no/nyheter/olaf-scho...nia-1.16064547

Tror han att Portugal och Spanien (med sina egna energibekymmer) är intresserade att bygga dyra pipelines för tex 5 år ?
Der Scholzomat förstör bara sitt eget land på order av USA och EU, precis som våra politiker. Han lägger säkert fram olika orealistiska förslag bara för att det skall se ut som om han gör något. Britterna drog världens längsta undervattenskabel med klimatvänlig el från solfarmerna i Marocko bara för att slippa koppla in sig i EU-sörjan.

De egna politikerna sänker Sverige och Tyskland medan Frankrike bygger nya reaktorer. Tyskarna stänger och Frankrike bygger. Det är EU-planering.

Det går bara att styra hela Europa från en enda plats om den platsen är starkare än de övriga länderna som måste slås ut. Den stora planen går ut på att alla skall äta kaffe med Wienerbröd till frukost och grodlår till middag och dessutom tro att det är världens bästa mat. OS 24 blir en upprepning av 36.
Senast redigerad av wwr 2022-08-15 kl. 20:56.
Citera
2022-08-15, 20:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Vindkraft är den största bluffen. Sen är de skitsamma att Sverige har mest el i hela världen och störst överflöd, störst export etc.. Ni invånare i Sverige får ändå betala mest av alla för elen!

Typiskt sosse-argument som du kommer med: "Vi i Sverige har lägst dödskjutningar, mest poliser, bästa elförsörjningen, minsta arbetslösheten och bästa bränslepriserna i hela världen"

Så visar det sig att allt är totalt tvärtom

Ja, vindkraften är en stor bluff.

Vindkraftens anhängare pratar om hur mycket energi vindkraften levererar under ett år. Men dom bortser från att vindkraften levererar när det inte behövs. Vindkraftens anhängare vilseleder genom att bortse från att vi inte har en metod att lagra energin tills den behövs.

Nu håller vänstersidans företrädare på att utnyttja bluffen med vindkraft för att klandra Moderaterna för energibristen. Moderaterna får skulden genom att dom anklagas för att ha varit tillräckligt entusiastiska anhängare till vindkraft. Den regering som monterade ner en viktig del av energiförsörjningen, anklagar alltså oppositionen för energibristen.
Citera
2022-08-15, 20:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Enligt löpsedlarna är det Vladimir Putin som ligger bakom dom höga elpriserna.

Journalisterna skyddar makthavarna, genom att flytta uppmärksamheten bort från att makthavarna valde att montera ner energiförsörjningen. Journalistkåren ser till att ryssarna får skulden istället för Miljöpartiet och Socialdemokraterna.

Jag vill påpeka att jag inte är anhängare av ryssarnas krig mot Ukraina. Jag vill bara uppmärksamma att det inte var Ryssland som slog ut Sveriges energiförsörjning.
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Inte det datum du skrev detta.

Det var en explosion och brand i Freeporthamnen i USA som drivit upp naturgaspriserna i Europa rejält. Ca 13 Juni var det. Och exporten till Europa är hindrad fram till mitten på Oktober.
Det ledde till att naturgaspriserna i Europa åkte från 80 EUR/MWh till 200 EUR/MWh.

Det är i huvudsak kunder i Asien som drivit upp priset från 20 EUR/MWh till 80 EUR/MWh. Men Gazprom har väl bidragit.

Fram till i Maj förra året har naturgaspriset legat på runt 20 EUR/MWh i massor med år. Och elpriserna i Europa varit ganska stabila.

Du har rätt att jag inte syftade till dom löpsedlar som syntes den dag jag skrev inlägget. Jag syftade på löpsedlar som jag hade sett vid tidigare tillfällen.
Citera
2022-08-15, 20:57
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De egna politikerna sänker Sverige och Tyskland medan Frankrike bygger nya reaktorer. Tyskarna stänger och Frankrike bygger. Det är EU-planering.

Det kommer fler reaktorer, det finns inga andra val helt enkelt. Frågan är bara hur länge vissa politiker är villiga att hålla på med detta gröna flum.

Kommer nog att ske mycket i vinter, då börjar nog polletten att trilla in.
Citera
2022-08-15, 21:18
Medlem
Snapcounts avatar
Jaha.., Scholtz är inte så bekymrad för att norge kommer att strypa ström-exporten :

På en pressekonferanse i Munch mandag ettermiddag, der også de nordiske statsministrene deltok, tonet imidlertid Scholz ned Støres uttalelser.

På en pressekonferanse i statsministerboligen mandag kveld, var Scholz svært rosende i omtalen av Norge.

Vi kan alltid stole på at Norge gjør alt for å sikre energileveranser til Tyskland og til andre partnere, sa Scholz.

https://www.aftenposten.no/norge/i/m...nedEntry=58872

Om det är som tidigare, så kommer norska journalister nog att fråga Jonas Gahr Störe om vad egentligen han har sagt till Scoltz under själva mötet. Sa han något om att strypa ström-exporten överhuvudtaget ?
Citera
2022-08-15, 21:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
I södra Sverige är det brist. Södra Sverige är helt beroende av tillförsel av el norrifrån. En stor del av elen som kommer in norrifrån åker sedan vidare under Östersjön, vilket kanske inte är lämpligt i rådande läge. Men södra Sverige har brist på egen elförsörjning. Tidigare fanns 9 atomkraftsreaktorer i Götaland. Nu finns 3 kvar. Det är inte vettigt.

Jag kan hålla med om att vi behöver begränsa exporten så länge det råder brist i Sverige. Exporten är ett problem. Jag ville bara påpeka att exporten är ett mindre problem än dom 4096 Megawatt som har tagits bort från södra Sveriges elnät helt i onödan, för att tillfredställa Miljöpartiets galna önskemål.
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Visst, SE4 behöver energi från övriga delar av landet, men jag ser ju inte det som ett jättestort problem så länge SE1 och 2 har massor av energi över som de har i dagsläget. Och nu skriver du igen att det är brist i Sverige? Det finns ju inget i dagens priser som förklaras med energibrist i Sverige? Det är väl knappast något att diskutera ens när vi exporterar för fullt varje dag, varje timme?

Jag uttryckte med otydligt, och jag ber om ursäkt för det. Jag syftade på den brist som uppstår i Sverige på grund av exporten. När det blir brist i Sverige till följd av export, så kan vi behöva ifrågasätta exporten.

Men jag anser fortfarande att idealet hade varit att vi hade behållit atomkraften i Sydsverige, så att vi hade kunnat få export-intäkter och fortfarande ha tillräckligt med el till det inhemska behovet utan att priserna rusar i höjden. Partiet med det ironiska namnet "Miljöpartiet" har en större skuld till dom höga priserna än exportkablarna.

Citat:
Visst hade det varit skönt att ha massiva mängder energi i överskott i varje elområde, men ett sådant läge kommer ju inte bibehållas då marknaden kommer försöka få ut det till andra grannländer där de får mer betalt.

Citat:
Jo, nya reaktorer skulle lösa problemet. Jag tror inte att någon (med undantag för Miljöpartiet) skulle tycka att det är en bra idé att bygga nya kablar i nuvarande läge. När vi har byggt upp tillräckligt mycket energiförsörjning för vårt eget behov, och har ett överskott, kan det vara en bra idé att bygga fler exportkablar, men inte innan.
Citat:
Vi har ju tillräcklig energiförsörjning för vårt eget behov med råge?

Just nu har vi det. Jag är bekymrad för hur det kan bli när vintern kommer.

Citat:
Vi har redan ett överskott, producerar vi ännu mer el via återstartade reaktorer kommer det såklart bli ännu mer överskott och elföretagen kommer bygga fler kablar.

Det är inte säkert. Titta på hur det ser ut inom Sverige. Just nu har norra Sverige mycket lägre elpriser än södra Sverige, på grund av begränsad överföringskapacitet. Jag kan tänka mig att norrlänningarna skulle protestera mot att bygga nya kraftledningar till södra Sverige, eftersom det skulle höja elpriserna i norra Sverige. På samma sätt kan jag tänka mig att invånarna i Götaland skulle protestera mot nya kablar under Östersjön, så länge det inte finns ett verkligt överskott att exportera.

Du behöver tänka på att nuvarande kraftledningar byggdes innan Miljöpartiet utförde sina illdåd mot energiförsörjningen. På den tiden behövdes inte mer överföring norrifrån, eftersom södra Sverige hade mycket större energiproduktion på hemmaplan. När södra Sverige hade större energiproduktion, så var det inga problem att exportera el ut ur Sverige. Sedan kom Miljöpartiet och trodde att dom skulle kunna avveckla en stor del av energiförsörjningen utan att det skulle märkas. Det fungerade inte. Därför sitter vi i klistret.

(Jag hatar Miljöpartiet. Dom är miljöbusar som låtsas vara miljövänner.)

Citat:
Grundproblemet är ju att vi har en elmarknad som prissätter på absurditeter, de sista procenten av producerad el avgör priset på all producerad el.

Det är inte en konstig princip. I Sveriges omgivning råder brist på el. Priset behöver sättas så högt att någon avstår från att använda el som dom annars skulle ha använt. Det finns ju inte el så att det räcker till alla. På något sätt måste någon blli utan. Priset avgör vem det är som blir utan. Den som inte har råd att betala blir utan. På det sättet måste det vara fram tills det har byggts upp energiförsörjning som motsvarar efterfrågan.

Vad är alternativet till att prissätta på marginalen?
Citera
2022-08-15, 22:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Vad är alternativet till att prissätta på marginalen?
Med EU:s påbud om pay-as-clear betalar vi det högsta budet till alla producenter. Det ökar alla priserna. Det gör även utsläppsrätterna.

Det mycket avreglerade system som EU använder går att manipulera. Det skedde vi Enron-skandalen som sänkte Kalliforniens elnät.

Staten måste ta hand om detta.

...

Här står om manipulationerna.

(FB) Spotpriset på elen nära 2kr/kwh idag, alltså nästa 4kr/kwh. Hur är det ens möjligt?
Citera
2022-08-15, 22:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jaha.., Scholtz är inte så bekymrad för att norge kommer att strypa ström-exporten :

På en pressekonferanse i Munch mandag ettermiddag, der også de nordiske statsministrene deltok, tonet imidlertid Scholz ned Støres uttalelser.

På en pressekonferanse i statsministerboligen mandag kveld, var Scholz svært rosende i omtalen av Norge.

Vi kan alltid stole på at Norge gjør alt for å sikre energileveranser til Tyskland og til andre partnere, sa Scholz.

https://www.aftenposten.no/norge/i/m...nedEntry=58872

Om det är som tidigare, så kommer norska journalister nog att fråga Jonas Gahr Störe om vad egentligen han har sagt till Scoltz under själva mötet. Sa han något om att strypa ström-exporten överhuvudtaget ?

Det var ett märkligt uttalande från Olaf Scholz. Vad räknar han med att Norge ska göra för att säkra energileveranser till Tyskland? Trolla fram mer vatten till vattenmagasinen? Minska den inhemska konsumtionen genom mycket höga priser?

Samma sak gäller för Sverige. Förväntar sig Tysklands ledare att att svenskarna ska acceptera höga elpriser för att tyskarna suger åt sig ström? Jag tror inte att skåningarna är glada för att betala priset för att tyskarna Energiewende har misslyckats.
Citera
2022-08-15, 22:51
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det var ett märkligt uttalande från Olaf Scholz. Vad räknar han med att Norge ska göra för att säkra energileveranser till Tyskland? Trolla fram mer vatten till vattenmagasinen? Minska den inhemska konsumtionen genom mycket höga priser?

Samma sak gäller för Sverige. Förväntar sig Tysklands ledare att att svenskarna ska acceptera höga elpriser för att tyskarna suger åt sig ström? Jag tror inte att skåningarna är glada för att betala priset för att tyskarna Energiewende har misslyckats.

Börjar lite känna doften utav desperation ifrån Scholtz. Vill lugna ner industrin och hemmaopinionen.., samtidigt som han bokstavligen ju jagar gas t.o.m från Portugal och Spanien som det sista utspelet !

(o det blir ju inte lättare att han har att göra med bångstyriga miljöpartister hemma, som inte kan tänka sig att förlänga kärnkraften)

Regeringskris, regeringskris..snart, samtidigt som han pollar svagare och svagare..
Citera
2022-08-15, 23:07
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Varför har elpriserna (producentpriserna) legat högst i kärnkrafts-Frankrike (av alla NordPool länder).
Snarare 450 öre/kWh.
Så är det i verkligheten.

464 öre/KWh just nu i Skåne.

Nolla.................
Citera
2022-08-15, 23:09
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Efterblivet svammel
+ Sverige är stor netto-exportör av el. Idag när jag tittade var produktionen 138% av förbrukningen.

Läs på om 70-procentregeln och lär dig skillnaden mellan effekt och energi.

Du är på ignore igen tills du tar din medicin.

Det är nämligen meningslöst att diskuturera med någon vars hjärna är så kaputt som din.
Citera
2022-08-15, 23:29
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Du förstår inte.

För Regeringen var frågan om Vattenfall skulle få kapitaltillskott.

Det var Styrelsen som avgör hur kapitaltillskottet disponeras.

Varför förstår folk inte detta?
Har ni ingen som helst aning om ansvarsfördelning?

Nej är du som inte förstår. Självklart är ägarna med och fattar sådana beslut. Du tror inte tex att familjen Wallenberg var med och fattade beslutet att sälja Scania till Volkswagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in