Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
I södra Sverige är det brist. Södra Sverige är helt beroende av tillförsel av el norrifrån. En stor del av elen som kommer in norrifrån åker sedan vidare under Östersjön, vilket kanske inte är lämpligt i rådande läge. Men södra Sverige har brist på egen elförsörjning. Tidigare fanns 9 atomkraftsreaktorer i Götaland. Nu finns 3 kvar. Det är inte vettigt.
Jag kan hålla med om att vi behöver begränsa exporten så länge det råder brist i Sverige. Exporten är ett problem. Jag ville bara påpeka att exporten är ett mindre problem än dom 4096 Megawatt som har tagits bort från södra Sveriges elnät helt i onödan, för att tillfredställa Miljöpartiets galna önskemål.
Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Visst, SE4 behöver energi från övriga delar av landet, men jag ser ju inte det som ett jättestort problem så länge SE1 och 2 har massor av energi över som de har i dagsläget. Och nu skriver du igen att det är brist i Sverige? Det finns ju inget i dagens priser som förklaras med energibrist i Sverige? Det är väl knappast något att diskutera ens när vi exporterar för fullt varje dag, varje timme?
Jag uttryckte med otydligt, och jag ber om ursäkt för det. Jag syftade på den brist som uppstår i Sverige på grund av exporten. När det blir brist i Sverige till följd av export, så kan vi behöva ifrågasätta exporten.
Men jag anser fortfarande att idealet hade varit att vi hade behållit atomkraften i Sydsverige, så att vi hade kunnat få export-intäkter och fortfarande ha tillräckligt med el till det inhemska behovet utan att priserna rusar i höjden. Partiet med det ironiska namnet "Miljöpartiet" har en större skuld till dom höga priserna än exportkablarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Visst hade det varit skönt att ha massiva mängder energi i överskott i varje elområde, men ett sådant läge kommer ju inte bibehållas då marknaden kommer försöka få ut det till andra grannländer där de får mer betalt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jo, nya reaktorer skulle lösa problemet. Jag tror inte att någon (
med undantag för Miljöpartiet) skulle tycka att det är en bra idé att bygga nya kablar i nuvarande läge.
När vi har byggt upp tillräckligt mycket energiförsörjning för vårt eget behov, och har ett överskott,
då kan det vara en bra idé att bygga fler exportkablar, men inte innan.
Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Vi har ju tillräcklig energiförsörjning för vårt eget behov med råge?
Just nu har vi det. Jag är bekymrad för hur det kan bli när vintern kommer.
Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Vi har redan ett överskott, producerar vi ännu mer el via återstartade reaktorer kommer det såklart bli ännu mer överskott och elföretagen kommer bygga fler kablar.
Det är inte säkert. Titta på hur det ser ut inom Sverige. Just nu har norra Sverige mycket lägre elpriser än södra Sverige, på grund av begränsad överföringskapacitet. Jag kan tänka mig att norrlänningarna skulle protestera mot att bygga nya kraftledningar till södra Sverige, eftersom det skulle höja elpriserna i norra Sverige. På samma sätt kan jag tänka mig att invånarna i Götaland skulle protestera mot nya kablar under Östersjön, så länge det inte finns ett verkligt överskott att exportera.
Du behöver tänka på att nuvarande kraftledningar byggdes innan Miljöpartiet utförde sina illdåd mot energiförsörjningen. På den tiden behövdes inte mer överföring norrifrån, eftersom södra Sverige hade mycket större energiproduktion på hemmaplan. När södra Sverige hade större energiproduktion, så var det inga problem att exportera el ut ur Sverige. Sedan kom Miljöpartiet och trodde att dom skulle kunna avveckla en stor del av energiförsörjningen utan att det skulle märkas. Det fungerade inte. Därför sitter vi i klistret.
(Jag hatar Miljöpartiet. Dom är miljöbusar som låtsas vara miljövänner.)
Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Grundproblemet är ju att vi har en elmarknad som prissätter på absurditeter, de sista procenten av producerad el avgör priset på all producerad el.
Det är inte en konstig princip. I Sveriges omgivning råder brist på el. Priset behöver sättas så högt att någon avstår från att använda el som dom annars skulle ha använt. Det finns ju inte el så att det räcker till alla. På något sätt måste någon blli utan. Priset avgör vem det är som blir utan. Den som inte har råd att betala blir utan. På det sättet måste det vara fram tills det har byggts upp energiförsörjning som motsvarar efterfrågan.
Vad är alternativet till att prissätta på marginalen?