Citat:
Ursprungligen postat av
Onaniprodukt
omvand-osmos/[/url]
Citat:
Ursprungligen postat av
Farmor52
Avsaltningsanläggning av havsvatten förekommer i rätt stor skala i Mellanöstern, de har ju tillgång till energi så det räcker, det går åt ca 3,5 kWh per kubikmeter vatten, så kanske inte direkt lönsamt där energin är dyrare. Ett problem som uppstått där man använt denna metod är att ta hand om saltet. Man har återfört det till havet vilket gjort att det i dessa områden har växt och djurliv försvunnit p.g.a den lokalt höga salthalten. Saltet är tyngre än havsvattnet då det sjunker ner till botten. Den metod som används är omvänd osmos,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Omvänd_osmos
En lite billigare och för skonsammare metod att öka vattentillgången kan vara att rena avloppsvattnet i så hög grad så att det kan återföras till grundvattnet. Det utvecklas metoder kring detta bl.a. på Gotland.
jag förstår att reverse osmosis är en bra filtreringsmetod för individuella/specifika ändamål, men det är vad jag förstår det inte 'lönsamt' eller problemfritt att skala upp? Det verkar inte vara som att omvänd osmos är rätt teknik att utveckla och använda sig av om man ska försöka lösa vattenproblem iaf? osmosis tar ju bort precis allt..
vissa hävdar tom att osmosis vatten kan vara ohälsosamt i det långa loppet eftersom det är 0 mineraler i det vattnet..?
Citat:
Ursprungligen postat av
Efterriket
Det här med salt som avfall är intressant. Att återföra det till havet är ju en lösning (höhö) som inte fungerar i långa loppet. Och man kan inte gräva ner saltet hur som helst heller, blir det fel kan grundvatten i väldigt stora geografiska områden förstöras.
jag skulle gärna vilja ha en filtrerings-lösning som gör att man kan lagra saltet djupt i marken? i ett bergsrum? i marken kusten?.. salt som en värme-depå på vintern?
Gör det möjligt att bruka jorden och spara på uppvärmningskostnader kanske tom?
eller göra stora saltberg och skjutsa ut det i stora havet?
Jag tänker på om det eventuellt på kemiskt väg, eller via slunga/vibrationer+veg.olja eller? går att slå ut saltkristallerna ur vattnet? ..det reverse osmosis membranet måste väl bytas ut relativt fort förstår jag det som?
Citat:
Ursprungligen postat av
Torch-McFly
Menar du vattenbrist i svenskt jordbruk?
För att komma åt vatten i Norden så borde egna brunnar vara lämpliga.
I Afrika så kan man gräva stora floder som leder in mer havsvatten på kontinenten. Vattenavdunstar i alla temperaturer vilket gör att det regnar oftare och mera.
Ett kinesiskt företag planerade att gräva ett enormt flodnät över hela Afrika och använda inhemsk arbetskraft till det, men världspolisen satte stopp för det.
Mer floder skulle skapa mer grönska, mer skugga och ett bättre klimat över huvudtaget
ja jo, det är så sad att se torka som ett naturproblem på en planet som uppgår till... 80% vatten?
Det är på någotsätt.. jäkligt tragiskt att 'olje pipelines' tillhör allmänbildning, men skulle någon föreslå en 'water pipeline' skulle man bli utskrattad .. sad.