2022-08-18, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
3. Kemiskt. (blanda saltvatten med nåt som tar upp vattnet enbart).
4. Mekanisk rening. (t.ex centrifugering; kan dela upp beståndsdelar).
Just nu har jag inga direkta fler på lager. Ge mig lite tid, lång dag ;-)

jag tänkte att en intern högtrycksmunstycke som pressar (veg olja?) x (värme?/kyla?) + saltvatten.. emot ett stort bad/cistern-vägg, ev skulle orsaka salt-fällning i vattnet? rest-produkten kanske stannar i toppen av ett olje-hav, eller stelnar på botten?.. ev skulle vattnet kunna skiktas?

idk. du har säkert bättre koll på vad som ev skulle vara en bra/miljövänligt bildningsmedel för saltet?
att koka/avdunsta stora mängder vatten..? mest möjligt i kärnkraftverk eller? kan man ens dricka det?hm..
Senast redigerad av Fittsill 2022-08-18 kl. 19:18.
Citera
2022-08-18, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
idk. du har säkert bättre koll på vad som ev skulle vara en bra/miljövänligt bildningsmedel för saltet?
att koka/avdunsta stora mängder vatten..? mest möjligt i kärnkraftverk eller? kan man ens dricka det?hm..

En del har säkert läst romanen Salt, av Jon Bing. Där s.k salthärskare blev maktfulla eftersom dom skapade solcenter där man skapade färskvatten av saltvatten. Har ni inte, så är den iofs värd att läsa. Det är bok #2 i en miniserie där bok #1 heter Azur om jag minns rätt. Färskvatten är en unik råvara, och hur man går till krig om det ...

Men i princip är det simpelt att från solenergi skapa färskvatten. Det är volymerna som går åt som ställer till det, och inte ens Kamen som låg bakom Segway klarar det. Men ett helt land, t.ex Frankrike, som satsar på det kan klara det.
Citera
2022-08-18, 19:35
Medlem
Går alldeles utmärkt att koka saltvatten i ett kärl och kondensera ångan i ett annat. Saltfritt, enkelt och gott. Har aldrig fattat vitsen med att krångla till det.

Testa själv.
Citera
2022-08-18, 20:04
Medlem
invandrarjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Går alldeles utmärkt att koka saltvatten i ett kärl och kondensera ångan i ett annat. Saltfritt, enkelt och gott. Har aldrig fattat vitsen med att krångla till det.

Testa själv.

Anledningen man hellre vill filtrera det är för att det kan vara mer energieffektivt. Hur mycket energi tror du det går när man förångat vatten?
Citera
2022-08-18, 20:47
Medlem
Citat:
En del har säkert läst romanen Salt, av Jon Bing. Där s.k salthärskare blev maktfulla eftersom dom skapade solcenter där man skapade färskvatten av saltvatten. Har ni inte, så är den iofs värd att läsa. Det är bok #2 i en miniserie där bok #1 heter Azur om jag minns rätt. Färskvatten är en unik råvara, och hur man går till krig om det ...

Men i princip är det simpelt att från solenergi skapa färskvatten. Det är volymerna som går åt som ställer till det, och inte ens Kamen som låg bakom Segway klarar det. Men ett helt land, t.ex Frankrike, som satsar på det kan klara det.

hade faktiskt ingen aning om att det är en sci-fi roman, trodde jag var ensam m tankarna om en hybrid lösning med solceller xD nåväl.. är iaf kanske på rättspår, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av invandrarjuice
Anledningen man hellre vill filtrera det är för att det kan vara mer energieffektivt. Hur mycket energi tror du det går när man förångat vatten?

jag kom på att man faktiskt kan bygga underhållsfria våg-drivna filtrerings-maskiner, väldigt simpelt mekaniskt till/från 2-delad kammare som med undertrycket pumpar igenom ett 3d-vatten-filter+ en skrapa som likt en vindrutetorkare skrapar rent porerna på intagetfiltret, och släpper på nästa filtrerings vatten. saltfritt vatten leds bort genom undertryck som byggts upp när filtret fylls på, eftersom filtret ligger på botten? idk.

problemet är saltmängden kommer koncentreras i vattnet runtomkring filtret.. och döda allt levande? så det vore bra om man kunde ha en saltbindande ämne där omkring på skrapan kanske..inte vet jag om det går.. eller om det spelar någon roll?
om salt är tyngre än vatten så kanske man ev kan 'offra' en havs-grav som undervattens-saltdepå kanske...?
Senast redigerad av Fittsill 2022-08-18 kl. 21:04.
Citera
2022-08-18, 21:03
Medlem
Citat:
jag kom på att man faktiskt kan bygga våg-drivna filtrerings-maskiner, väldigt simpelt mekaniskt till/från 2-delad kammare som med undertrycket pumpar igenom ett 3d-vatten-filter+ en skrapa som likt en vindrutetorkare skrapar rent intaget och släpper på nästa filtrerings vatten.. saltfritt vatten leds bort genom undertrycket som byggts upp, eftersom filtret ligger på botten?

Steg #1 alltså, osmos? Men du funderar på hur man blir av med saltet? Sälj det som havssalt, för 0.01 kronor per kilo. Du får köpare, och du blir av med det.
Citera
2022-08-18, 21:05
Medlem
Citat:
Steg #1 alltså, osmos? Men du funderar på hur man blir av med saltet? Sälj det som havssalt, för 0.01 kronor per kilo. Du får köpare, och du blir av med det.

osmosis har ett förbruknings-filter och drivs av elektricitet..?
Senast redigerad av Fittsill 2022-08-18 kl. 21:07.
Citera
2022-08-18, 21:12
Medlem
Citat:
osmosis har ett förbruknings-filter och drivs av elektricitet..?
Inte alls. Det drivs av tryck. Hur du vill skapa tryck är upp till dig.

Du pressar saltvatten genom ett filter som inte tillåter saltet, pga sin storlek. Har ingenting alls med el att göra.
Citera
2022-08-18, 21:13
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Inte alls. Det drivs av tryck. Hur du vill skapa tryck är upp till dig.

Du pressar saltvatten genom ett filter som inte tillåter saltet, pga sin storlek. Har ingenting alls med el att göra.
Någon energi måste man använda för att skapa trycket.
Citera
2022-08-18, 21:15
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Det finns en teknik som kallas för omvänd osmos, vilken går ut på att pressa det salta vattnet genom ett membran som släpper igenom vattenmolekylerna, men inte salterna. Jag tror att det är så här saltvatten renas på industriell (eller åtminstone högskalig) nivå.

Annars går det ju att värma vattnet och låta ångorna kondensera mot en kyld yta och sedan fånga upp det, nu avsaltade, vattnet igen.
Är det inte så Finlandsfärjorna renar vatten ifrån salt? Genom att pressa vattnet genom ett membran?
Citera
2022-08-18, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Någon energi måste man använda för att skapa trycket.
ja men precis, om lådan är fixerad vid botten, så tänker jag att det bara behövs sätta dit en hävarm på ett lock, kopplat till en flyt-ring, för att skapa en hävarm som reagerar på underströmmarna?

sen använder man ett sånt där 3d printat 'sugrörs' filter?
Citera
2022-08-18, 23:26
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
ja men precis, om lådan är fixerad vid botten, så tänker jag att det bara behövs sätta dit en osymetrisk hävarm kopplat till en flytring, för att skapa en hävarm som reagerar på underströmmarna?

sen använder man ett sånt där 3d printat 'sugrörs' filter?
Tänker du dig någon form av evighetsmaskin? ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in