2022-08-18, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Tänker du dig någon form av evighetsmaskin? ;-)
inte egentligen.. det är en genväg genom att undertryck 'portioneras' av en 'evighets rörelse'. Men det är bara en evighets masking för att .. det finns en öppning över vatten ytan? i sak så är 3d mesh filtret inte förnybar, säkerligen kommer filtret skrapas ned x cm / år av en ev salt-raka.

ps är djupet, och trycket.. tillräckligt djupt? behövs bara ett filter+skrapa? utan någon egen låda med vågpumpad-tryck kammare..? inte vet jag, tänker säkert fel.
Senast redigerad av Fittsill 2022-08-18 kl. 23:35.
Citera
2022-08-19, 00:03
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterriket
Att leda in havsvatten i stor mängd till kontinenters inre är nog ingen höjdare. Efter den där avdunstningen står man med en jäkla massa salt mitt bland skog och åker. Det låter som recept för en katastrof av oanad omfattning.
Fast saltet blir kvar i floderna medans vattnet som dunstar regnar ner över kontinenten
Citera
2022-08-19, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torch-McFly
Fast saltet blir kvar i floderna medans vattnet som dunstar regnar ner över kontinenten

skulle det hypotetiskt gå att indirekt kontroller jordens temperatur, genom artificiellt höja jordens RH (och naturens tålighet för värme) genom att gräva grunda vikar tropiska kust-områden? hehe..
Senast redigerad av Fittsill 2022-08-19 kl. 00:21.
Citera
2022-08-19, 00:20
Medlem
Citat:
För att få maximal avdunstning skulle man behöva göra vattenytorna väldigt stora till ytan och grunda i djupledet. Där ser jag att det skulle finnas risk för uttorkning som resulterat i salthaltiga jordlager på flodbanker och flodbäddar. Det saltet skulle definitivt leta sig iväg med vind eller nederbörd så att växtlighet och/eller grundvatten blir påverkade. Även översvämningar i de artificiella floderna skulle samma risk för spridning av saltet. Riskerna är stora.
Citera
2022-08-19, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterriket
För att få maximal avdunstning skulle man behöva göra vattenytorna väldigt stora till ytan och grunda i djupledet. Där ser jag att det skulle finnas risk för uttorkning som resulterat i salthaltiga jordlager på flodbanker och flodbäddar. Det saltet skulle definitivt leta sig iväg med vind eller nederbörd så att växtlighet och/eller grundvatten blir påverkade. Även översvämningar i de artificiella floderna skulle samma risk för spridning av saltet. Riskerna är stora.

avdunstning kan väl i sak ske på havet, ex 'flytande solpaneler'.. fast, varför skapar ni avdunstning?
för att omvandla det direkt till rent vatten? måste man kanske nästan ha en helt flytande ö av solpaneler?

hade varit mer grandiost och roligt om man försökte att återställa en naturlig-balans med ev mer naturlig-nederbörd/högre luftfuktighet
(för att minska växthuseffekterna och ge planeten extra andrum, är väl ett högre luftfuktighet bra?.. eller?)
Senast redigerad av Fittsill 2022-08-19 kl. 00:29.
Citera
2022-08-19, 13:17
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
avdunstning kan väl i sak ske på havet, ex 'flytande solpaneler'.. fast, varför skapar ni avdunstning?
för att omvandla det direkt till rent vatten? måste man kanske nästan ha en helt flytande ö av solpaneler?

hade varit mer grandiost och roligt om man försökte att återställa en naturlig-balans med ev mer naturlig-nederbörd/högre luftfuktighet
(för att minska växthuseffekterna och ge planeten extra andrum, är väl ett högre luftfuktighet bra?.. eller?)
Vad ska du med solpaneler till? Vatten dunstar vid 1°c och i Afrika ligger det ofta runt 35-40°c. Nu är det mitt i vintern i syd Afrika och de har 17°c.
Mer kanaler innåt Afrika skapat mer nederbörd innåt kontinenten, skapar växtlighet och sänker temperaturen
Det stora problemet är att i Afrika så bor det negrer. Rhodesia blomstrade, likväl Syd Afrika under Bönerna.

Det är inga problem att få fram sötvatten, varken i Afrika eller i Europa, det är bara det att viljan hos regeringarna inte finns.
Citera
2022-08-20, 00:36
Medlem
Citat:
Vad ska du med solpaneler till? Vatten dunstar vid 1°c och i Afrika ligger det ofta runt 35-40°c. Nu är det mitt i vintern i syd Afrika och de har 17°c.
Mer kanaler innåt Afrika skapat mer nederbörd innåt kontinenten, skapar växtlighet och sänker temperaturen
Det stora problemet är att i Afrika så bor det negrer. Rhodesia blomstrade, likväl Syd Afrika under Bönerna.

Det är inga problem att få fram sötvatten, varken i Afrika eller i Europa, det är bara det att viljan hos regeringarna inte finns.

solpaneler för accelererad / onaturlig avdunstning så klart, eller för pump och/eller filter lösning.
poängen var iaf att en salt/vatten-separator är mest roligt att prata om i rampljuset av en grandios och politiskt ogenomförbar teater..?
ex.
förstör pyramiderna för att ha byggsten till ett artificiellt-flodsystem?
bomba Assuandammen?

det komiska är att.. man antagligen skulle förhindra is-smältningen om man restaurera/läkte jordens högra lunga, Afrika.. speciellt nu när den vänstra lungan, Sydamerika håller på att dö i kol.
ja.. jo,. så är det. Afrika-lungan hostar bara ut massa mineral/salt-sand som pepprar sönder poltäcket likt en stoft-korning hagel svärm som värmer sönder?

iaf så.. har du rätt i att Afrika är ett geopolitiskt svårarbetat område.
Du röstar för att vi bombar sönder dammarna som täpper till Nilen?.. låter det som :P
Senast redigerad av Fittsill 2022-08-20 kl. 00:45.
Citera
2022-09-08, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Avsaltningsanläggning av havsvatten förekommer i rätt stor skala i Mellanöstern, de har ju tillgång till energi så det räcker, det går åt ca 3,5 kWh per kubikmeter vatten, så kanske inte direkt lönsamt där energin är dyrare. Ett problem som uppstått där man använt denna metod är att ta hand om saltet. Man har återfört det till havet vilket gjort att det i dessa områden har växt och djurliv försvunnit p.g.a den lokalt höga salthalten. Saltet är tyngre än havsvattnet då det sjunker ner till botten. Den metod som används är omvänd osmos, https://sv.wikipedia.org/wiki/Omvänd_osmos

En lite billigare och för skonsammare metod att öka vattentillgången kan vara att rena avloppsvattnet i så hög grad så att det kan återföras till grundvattnet. Det utvecklas metoder kring detta bl.a. på Gotland.

Jag tror den siffran är helt i underkant, därför att araber kan inte räkna. Sedan de lärt sig räkna och uppfunnit siffrorna och lämnat dem till européerna så återgick de till att krypa in i grottorna och bara läsa Koranen igen.
Ångbildningsvärmet anges till 2260 kJ/kg eller 2260 MJ/ton.

3,5 kWh = 12,6 MJ,
1 kWh = 3,6 MJoule
2260 / 3,6 = 628 kWh går alltså åt att förånga 1 ton vatten.
Den värmen går i princip alltid förlorad om man inte kan använda värmen på något annat sätt.

Araberna använder överskottet av naturgasen och den gasen från raffinaderierna att bränna den för att driva sina destilleringsapparater. De för antagligen ingen bokföring alls på gasen om hur mycket som går åt. Utan bara öser på efter hur mycket vatten de behöver.
Ingen annan kontrollerar ju hur mycket gas de använder, det är inte deras problem precis.

Frågar du så är det emot Islam och du råkar tappa huvudet bara så där ?

Citat:
Menar du vattenbrist i svenskt jordbruk?

För att komma åt vatten i Norden så borde egna brunnar vara lämpliga.

I Afrika så kan man gräva stora floder som leder in mer havsvatten på kontinenten. Vattenavdunstar i alla temperaturer vilket gör att det regnar oftare och mera.
Ett kinesiskt företag planerade att gräva ett enormt flodnät över hela Afrika och använda inhemsk arbetskraft till det, men världspolisen satte stopp för det.

Mer floder skulle skapa mer grönska, mer skugga och ett bättre klimat över huvudtaget
Det är naturligtvis helt vansinnig idé eftersom kineserna fortfarande sitter kvar i skolbänken. Visserligen avdunstar vattnet, men det som kommer ner som regn gör det först på norra Europas breddgrader.

Citat:
jag förstår att reverse osmosis är en bra filtreringsmetod för individuella/specifika ändamål, men det är vad jag förstår det inte 'lönsamt' eller problemfritt att skala upp? Det verkar inte vara som att omvänd osmos är rätt teknik att utveckla och använda sig av om man ska försöka lösa vattenproblem iaf? osmosis tar ju bort precis allt..
vissa hävdar tom att osmosis vatten kan vara ohälsosamt i det långa loppet eftersom det är 0 mineraler i det vattnet..?

jag skulle gärna vilja ha en filtrerings-lösning som gör att man kan lagra saltet djupt i marken? i ett bergsrum? i marken kusten?.. salt som en värme-depå på vintern?
Gör det möjligt att bruka jorden och spara på uppvärmningskostnader kanske tom?
eller göra stora saltberg och skjutsa ut det i stora havet?

Jag tänker på om det eventuellt på kemiskt väg, eller via slunga/vibrationer+veg.olja eller? går att slå ut saltkristallerna ur vattnet? ..det reverse osmosis membranet måste väl bytas ut relativt fort förstår jag det som?

ja jo, det är så sad att se torka som ett naturproblem på en planet som uppgår till... 80% vatten?
Det är på någotsätt.. jäkligt tragiskt att 'olje pipelines' tillhör allmänbildning, men skulle någon föreslå en 'water pipeline' skulle man bli utskrattad .. sad.

Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
1. Filter. (reverse osmosis, som nämnts)
2. Destillation. (kokning eller på annat vis förädla vattnet).
3. Kemiskt. (blanda saltvatten med nåt som tar upp vattnet enbart).
4. Mekanisk rening. (t.ex centrifugering; kan dela upp beståndsdelar).
5. Nanoteknik. (teoretiskt kan nanoteknik användas, kombinerat med 1 eller 2 ovan).
Just nu har jag inga direkta fler på lager. Ge mig lite tid, lång dag ;-)

Reverse osmosis är samma process som pågår inne i människans njurar. Fåglar har ännu effektivare njurar än däggdjur, och det vita i fågelskiten är alltså rent urinämne och salter.
Fåglarna behöver nämligen spara på vikt och vatten så mycket det går.
Reverse osmosis är nanoteknik i en av deras främsta tillämpningar.
Nanoteknik är inget nytt, bara ett nytt buzzword.
Det svenska företaget Gambro som startades i Lund (nuvarande Baxter Group) byggde dialysmaskiner på en plastfilm som först togs fram av TetraPak i Lund av bröderna Rausing.

Citat:
hade faktiskt ingen aning om att det är en sci-fi roman, trodde jag var ensam m tankarna om en hybrid lösning med solceller xD nåväl.. är iaf kanske på rättspår, eller?

jag kom på att man faktiskt kan bygga underhållsfria våg-drivna filtrerings-maskiner, väldigt simpelt mekaniskt till/från 2-delad kammare som med undertrycket pumpar igenom ett 3d-vatten-filter+ en skrapa som likt en vindrutetorkare skrapar rent porerna på intagetfiltret, och släpper på nästa filtrerings vatten. saltfritt vatten leds bort genom undertryck som byggts upp när filtret fylls på, eftersom filtret ligger på botten? idk.

problemet är saltmängden kommer koncentreras i vattnet runtomkring filtret.. och döda allt levande? så det vore bra om man kunde ha en saltbindande ämne där omkring på skrapan kanske..inte vet jag om det går.. eller om det spelar någon roll?
om salt är tyngre än vatten så kanske man ev kan 'offra' en havs-grav som undervattens-saltdepå kanske...?
Vågdrivna maskiner låter som ett givet fiasko. Danskarna har ju försökt en massa gånger, men stormen Gudrun gjorde visst skrot av de som de hade då.
För små och medelstora bojar som bara ska driva tex en väderstation på samma boj så kan det väl gå, och det ska visst finnas många i drift.
När de börjar krångla så sätter man bara dit en ny boj, och skrotar den gamla bojen.
Eller om värdet är betydelselöst så sänker man bara bojen där den är.

Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Är det inte så Finlandsfärjorna renar vatten ifrån salt? Genom att pressa vattnet genom ett membran?

De stora fartygens dieselmotorer skapar så mycket överskottsvärme att det kan användas till lite allt möjligt, till exempel i så kallade flash-distillers, en destillator som använder värme plus lågt tryck (vakuum) för att destillera vattnet.
Citera
2022-09-08, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
J
Ångbildningsvärmet anges till 2260 kJ/kg eller 2260 MJ/ton.

2260 / 3,6 = 628 kWh går alltså åt att förånga 1 ton vatten.
Den värmen går i princip alltid förlorad om man inte kan använda värmen på något annat sätt.

intressanta siffror, tack. Ja process med denna värmeutveckling .. om systemet man bygger inte kan bevara värmen eller använda värmen i någon annan process. Så kan det väl knappast vara en lönsamprocess att manuellt tillföra värme för att skapa avdunstning.

Därav tänkte jag att man kunde blanda in någon kemisk lösning som band upp saltet, under vissa förutsättningar. Tex om man kan använda värmen för att även värma upp tex. vegetabilisk olja, eftersom salt och olja binder 'lättare' vid hög temp? förstår det som att det är den svagaste vandervals, som aktivera en 'godtycklig' bas för olja i saltvatten? så saltet följer med oljan till toppen?
hm.
Kanske salt/oljan kan användas för att värma upp husen? och vattnet användas till samhället? skulle denna värme-dependet process gå att bygga in som ett sorts 3dje kylarsystem för kärnkraft?
Ett kärnkraftverk som producerar el, värme och vatten?

Citat:
Det är naturligtvis helt vansinnig idé eftersom kineserna fortfarande sitter kvar i skolbänken. Visserligen avdunstar vattnet, men det som kommer ner som regn gör det först på norra Europas breddgrader.

Jag inser att jovisst, det är en vaninig ide om man vill skapa vattendunstning, men icke att förglömma att detta nätverk har potential att binda upp väldigt många araler VARM-sand/stoft.

Afrikanska stoftkorn följer med alla vind-strömmarna jorden runt och höjer luft-temperaturen med kanske 1-2 grader? mer? tillslut hamnar luften över våra pol-områden, där partiklarna kyls ned och faller ned.. och reflekterar onaturligt mkt sol på istäcket (förstår jag det som).

så redan där har kinesernas bättre förutsättningar att nå jordens klimatmål.
Jätte tråkigt att resten av våra 'ledare' sa nej.
Citat:
Reverse osmosis är samma process som pågår inne i människans njurar. Fåglar har ännu effektivare njurar än däggdjur, och det vita i fågelskiten är alltså rent urinämne och salter.
Fåglarna behöver nämligen spara på vikt och vatten så mycket det går.
Reverse osmosis är nanoteknik i en av deras främsta tillämpningar.
Nanoteknik är inget nytt, bara ett nytt buzzword.
Det svenska företaget Gambro som startades i Lund (nuvarande Baxter Group) byggde dialysmaskiner på en plastfilm som först togs fram av TetraPak i Lund av bröderna Rausing.
reverse osmosis är inte en förnybar teknik, mebranet är en förbrukningsprodukt?

det var därför jag tänkte att man kunde printa något sorts nano-sugrörs filter istället.
100 000 små nano-sugrör som bara släpper igenom h2o.

Dessa är OCKSÅ en förbrukningsvara, men deras fysiska längd på sugröret avgör hur lång tid det tar innan sugrörets filtrets anlöp/utlopp har 'skrapats' bort av något som fysiskt måste skrapa bort smuts?
https://www.prisjakt.nu/c/vattenrening?108165=38921
sen behövs det el för reverseosmosis - och endel menar på att vattnet blir otjänligt pga renhetsgrad, att vi människor behöver vissa mineraler och spårämnen och det kan vara hälsovådligt att BARA dricka RO under en längre period? idk. känns inte som RO är att föredra, iaf inte ur el/filter köp
Citat:
Vågdrivna maskiner låter som ett givet fiasko. Danskarna har ju försökt en massa gånger, men stormen Gudrun gjorde visst skrot av de som de hade då.
För små och medelstora bojar som bara ska driva tex en väderstation på samma boj så kan det väl gå, och det ska visst finnas många i drift.
När de börjar krångla så sätter man bara dit en ny boj, och skrotar den gamla bojen.
Eller om värdet är betydelselöst så sänker man bara bojen där den är.
Ja eftersom de har försökt jätte många gånger och misslyckas, tycker jag pekar på att det finns en evidensbaserad teknik som ska fungera - men att designen helt enkelt inte håller för väder elementen?

frågan är om de har tillgång till 'pall kant' på ex gotland.
Vill inte skapa kallabalik, men när det är pallkant utanför strandkand så kan det uppstå turbulenta underströmmar som kan dra ned en person ner för en djup avgrund, och håller kvar hen likt som ett istäcke

Detta går att utnyttja så att en ev flytboj/sänkboj skulle verkar 100% under vattnet, - därmed så är designen lite säkrare för väder elementen / wear and tear? Jag vet inte, jag är ingen civilingenjör.

Har man en fast bas på underhavs-klippväggen, som väter mot strömmen, så behövs bara en generator, stålvajer+tandemok-bojjar. När det är turbulens är verkningsgraden stålvajerns längd, utan turbulens är det distansen mellan bojjarna.
om bojarna har ett sammanlänkat-vatten/luft-system likt ubåtar använder för att kontrollera djup.. isåfal blir längden mellan de två bojorna även verkningsgraden på generatorn och även uträkningen om nettoproduktion kan fås med den assistans som behövs för att flytta luft..även när det inte är turbulenta underströmmar?
precis som ett undervatten vindkraftverk?
Citat:
De stora fartygens dieselmotorer skapar så mycket överskottsvärme att det kan användas till lite allt möjligt, till exempel i så kallade flash-distillers, en destillator som använder värme plus lågt tryck (vakuum) för att destillera vattnet.
intressant https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-...h_distillation
Senast redigerad av Fittsill 2022-09-08 kl. 16:06.
Citera
2022-09-08, 16:17
Medlem
ps.
det skulle stå " i så fall är väl axellängden mellan de två bojorna..verkningsgrad på generator"
Citera
2022-09-09, 01:50
Medlem
Citat:
Reverse osmosis är samma process som pågår inne i människans njurar.
Nu tror jag du e ute och seglar, för reverse osmosis är en tryckbaserad process. Med mycket högt tryck genom ett väldigt fin sil. Det är inte en process lämpad för organiska objekt - pga tryck och det filter man tvingar saker igenom.

Det vore intressant att få veta varför och varifrån du tror detta vara en organisk process.
Citera
2022-09-10, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Nu tror jag du e ute och seglar, för reverse osmosis är en tryckbaserad process. Med mycket högt tryck genom ett väldigt fin sil. Det är inte en process lämpad för organiska objekt - pga tryck och det filter man tvingar saker igenom.

Det vore intressant att få veta varför och varifrån du tror detta vara en organisk process.

det är så blodomloppet fungerar i vår kropp, det är inte exakt som en reverseosmosis, men våra organ suger upp/binder eller eliminerar de partiklar som de anser skadliga. RO är dock en mer klinisk process, därav anser vissa att det tom är hälsovådligt vatten om personen bara dricker det en längre tid, vissa spårämnen är goda spårämnen som våra organ behöver, därför existerar denna naturliga 'ro' process som han pratar om.
Senast redigerad av Fittsill 2022-09-10 kl. 14:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in