Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-23, 18:52
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Varför började då uppvärmningen 1850?

Här är ett diagram som tydligt visar uppvärmning och solaktivitet.

https://climate.nasa.gov/ask-nasa-cl...limate-change/

Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Detta evinnerliga tjat om konsensus. Över 1100 forskare och andra insatta menar något helt annat. Inte att vi inte påverkar klimatet men att det inte finns någon klimatkris.
För att få sitt namn med på lista måste en meritförteckning mailas till organisationen med motiv varför man vill skriva på.

https://clintel.org/about-us/

Jag har redan kommenterat den där namninsamlingen. Den säger faktiskt ingenting om klimatforskningen, eftersom en försvinnande liten del av de som har skrivit på har någon koppling till den. De är istället random personer som tycker om saker de inte riktigt begriper. Många av huvudnamnen på listan, de som klassas som "ambassadörer", de har kopplingar till olje- och kolindustri och/eller dessa industriers olika lobby- och opinionsbildningsinstitut, och de har alltså en mycket klar bias i frågan (utan för den sakens skull ha nödvändiga kvalifikationer att uttala sig i den).

I korthet kan man säga att listan är en skräplista som inte säger någonting meningsfullt alls, mer än att av världens miljontals individer med någon form av akademisk examen har drygt tusen varit dumma nog att skriva på denna lista.

Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Bara för att du upprepar lögnen blir den inte sann.
"Studierna" är värdelösa.

Har du över huvud taget läst och satt dig in i hur dessa studier genomförts och vilken metodik som använts?
Jag är övertygad om att du inte har det. Hade du gjort det hade du förstått att metodiken och därmed slutsatsen är gravt felaktig.

Men du kanske tror att någon forskare verkligen har suttit och läst 50000 studier...

Du föreställer dig som vanligt att allting som inte kommer från random skumma bloggar och youtubekonton är fusk, och allt är en konspiration som har kokats ihop av rymdödlorna för att lura oss alla.
Citera
2022-08-23, 18:59
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Koldioxid är betydligt mer komplicerat eftersom större delen inte finns som löst gas utan som HCO3- eller CO3--. Man kan gå tillbaka till Revelle och Bolin som utredde att det innebar att haven kunde ta upp ca tio gånger mindre av vårt CO2 än man tidigare tänkt sig.

Det tar några tusen år för vattnet i haven att cirkulera mellan djuphaven och ytan så det är en långsam process. Ett problem som jag inte sett mycket om är att haven inte är i jämvikt utan det sker ständigt en transport av kol från ytan till botten genom dött organiskt material. Lyckas vi utrota allt mer liv i haven saktas den processen in, och jag såg en gång en siffra att utan den skulle haven utgasa CO2 så halten i atmosfären ungefär dubblades.

Förhoppningsvis stannar det vid något som mer liknar PETM, om än någon tiopotens snabbare.
Tack.
Citera
2022-08-23, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det har varit känt att koldioxidutsläppen påverkar klimatet sen 1800-talet. Det är inte komplicerat öht om man har en vetenskaplig utbildning. Jag föreslår att du också skaffar en sån. För jag vet att du inte har någon.

Du tänker på Arrhenius och hans fantasier?

Är du medveten om att Knut Ångström gjorde mos av hans hypotes och efter det så lades Arrhenius skräp på sophögen? Det var först på 70-80-talet som några clowner tog upp hypotesen igen.

Din beskrivning är inte korrekt alls, man har inte alls trott att koldioxid styr klimatet sen 1800-talet. Det är de senaste årtiondena som den sjukdomen har spritt sig.
Citera
2022-08-23, 19:32
Medlem
Citat:
Det har varit känt att koldioxidutsläppen påverkar klimatet sen 1800-talet. Det är inte komplicerat öht om man har en vetenskaplig utbildning. Jag föreslår att du också skaffar en sån. För jag vet att du inte har någon.

Är du medveten om att Knut Ångström gjorde mos av hans hypotes och efter det så lades Arrhenius skräp på sophögen? Det var först på 70-80-talet som några clowner tog upp hypotesen igen.

Din beskrivning är inte korrekt alls, man har inte alls trott att koldioxid styr klimatet sen 1800-talet. Det är de senaste årtiondena som den sjukdomen har spritt sig.
Citera
2022-08-23, 19:38
Medlem
Citat:

Här har du Ångströms artikel:

https://www.justproveco2.com/papers/...900English.pdf
Citera
2022-08-23, 19:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds

Nej.

https://daily.jstor.org/how-19th-cen...lobal-warming/

https://en.wikipedia.org/wiki/Histor...change_science
Citera
2022-08-23, 20:06
Medlem
Citat:
Nej.

https://daily.jstor.org/how-19th-cen...lobal-warming/

https://en.wikipedia.org/wiki/Histor...change_science
Ok, det var Tyndall du menade. Har du läst hans studie på gaser? Det har jag.

Det Tyndall gjorde var att sätta upp ett rör som kunde fyllas med gas, sedan satte han en värmekälla i ena änden och en strålningssensor i andra änden. När han fyllde gas i röret så kunde han se på sensorn hur mycket strålning som absorberas, det visar sig då genom en minskning av strålningsintensiteten. Arrhenius visade alltså hur mycket värmestrålning minskar av gaser.

Om man ska översätta hans experiment till jordens system så är värmekällan jordytan, gasen atmosfären och sensorn satelliten som mäter strålningen. Om Tyndall skulle ha bevisat att växthusgaser värmer upp jorden så ska värmekällan ha blivit varmare när han släppte in växthusgaser i röret. Värmekällan blev inte varmare givetvis och Tyndall hävdade inte att dessa gaser värmer upp jorden.

Det är alltså inte rätt att använda Tyndalls studie som grund för påståendet att vi vetat sen 1800-talet att växthusgaser värmer upp jorden. Den slutsats vi kan dra av hans experiment är att växthusgaser minskar värmestrålning kraftigt.
Citera
2022-08-23, 20:07
Avstängd
Citat:
Nej, det var Ångström som hade fel.
https://www.realclimate.org/index.ph...ument-part-ii/

Det har varit en lång utveckling du kan läsa mer om här. Ta t ex Hulburts artikel från 1931.
https://history.aip.org/climate/index.htm
Citera
2022-08-23, 20:11
Medlem
Citat:
Så då kanske du eller MachDiamonds har en åsikt om detta diagram som Fleuch brukar dra upp. Första förenklade modellen av hur växthuseffekten fungerar:
https://imgur.com/a/A5KMb3Z

Stämmer den?
Inga effekter där stämmer med verkligheten. Men, alla pilar neråt som inte kommer från solen är inkorrekt.

140W/m^2, 222K. Vad är det man räknar på?
Citera
2022-08-23, 20:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ok, det var Tyndall du menade. Har du läst hans studie på gaser? Det har jag.

Det Tyndall gjorde var att sätta upp ett rör som kunde fyllas med gas, sedan satte han en värmekälla i ena änden och en strålningssensor i andra änden. När han fyllde gas i röret så kunde han se på sensorn hur mycket strålning som absorberas, det visar sig då genom en minskning av strålningsintensiteten. Arrhenius visade alltså hur mycket värmestrålning minskar av gaser.

Om man ska översätta hans experiment till jordens system så är värmekällan jordytan, gasen atmosfären och sensorn satelliten som mäter strålningen. Om Tyndall skulle ha bevisat att växthusgaser värmer upp jorden så ska värmekällan ha blivit varmare när han släppte in växthusgaser i röret. Värmekällan blev inte varmare givetvis och Tyndall hävdade inte att dessa gaser värmer upp jorden.

Det är alltså inte rätt att använda Tyndalls studie som grund för påståendet att vi vetat sen 1800-talet att växthusgaser värmer upp jorden. Den slutsats vi kan dra av hans experiment är att växthusgaser minskar värmestrålning kraftigt.

Det är märkligt att du vet bättre än alla andra och ändå inte publicerar dina revolutionerande kunskaper i en ansenlig vetenskaplig tidskrift.
Citera
2022-08-23, 20:29
Medlem
Citat:
Nej, det var Ångström som hade fel.
https://www.realclimate.org/index.ph...ument-part-ii/

Det har varit en lång utveckling du kan läsa mer om här. Ta t ex Hulburts artikel från 1931.
https://history.aip.org/climate/index.htm
Nej han hade inte fel. Argumenten som uppkommit senare för att bortförklara Ångströms mätdata handlar om vidgning av bandbredd och emissionsaltitud. Ingen av dessa principer har bevisats ha den effekt som påstås.

I ena länken så gör han ett tankeexperiment:

Varför gjorde han inte experimentet i verkligheten istället? Det här är ett stort problem för er växthusare, ni har inga experiment som bevisar er hypotes. Däremot har ni mängder av dessa tankeexperiment som alltid är fulla av hål och felaktigheter.

Som du ser i spoilern ovan så påstår han att om du gör röret längre så minskar transmissionen. Visst gör den det, men var blir det varmare? Blir röret varmare? Blir lampan varmare? Nej, ingenting blir varmare.

Det här är ett misstag ni gör i hela ert tänkande, ni drar slutsatser av optiska egenskaper hos koldioxid som aldrig har bevisats värma upp någonting. Att påstå att avstånd ökar uppvärmning är så skrattretande att man blir mållös. Ingen har någonsin visat att ”line-brodening eller emissionsaltitud orsakar uppvärmning.

Avstånd är en extensiv egenskap och temperatur är en intensiv egenskap.

En intensiv egenskap som temperatur är oberoende av systemets storlek. Att bloggen du länkar till inte vet detta är helt otroligt och bekräftar det jag sagt tidigare, att fysikkunskaper i klimatkretsar är skrämmande låg. Och det gäller även många av forskarna på hög nivå i det skrået.

Ingenstans i strålningslära beskrivs hur avstånd höjer temperatur. Det är ett rent fantasifoster som är unikt för växthuseffekten.

Lägg märke till att Ångström har mätdata och hans kritiker inte har någonting av substans.
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-08-23 kl. 20:41.
Citera
2022-08-23, 20:50
Medlem
Citat:
Det är märkligt att du vet bättre än alla andra och ändå inte publicerar dina revolutionerande kunskaper i en ansenlig vetenskaplig tidskrift.
Men allt är ju publicerat redan, det är ju bara ni som inte har läst.

Håller du inte med om min kritik? Läs Tyndalls studie, jag kan rekommendera den. Den är lättläst. Läs mer av skeptiska personer också, ni måste veta argumenten emot om ni ska lyckas. Jag har läst mer från er sida än vad ni gjort, garanterat. Jag kan er hypotes utan och innan, men ni verkar inte kunna den alls.

Tyvärr är många skeptiker korkade också, men det finns mycket mer fysiker på den sidan än i klimatmaffian.

Apropå idioter på skeptikersidan så finns Ned Nikolov som har en hypotes om att tryck bestämmer temperatur på planeten, han har en hyfsad curve-fit. Men idioten fattar inte att om tryck värmer planeten så måste han ha gravitation som konstant energikälla i energibalansen. Det är ju gravitation som skapar tryck. Han skapar energi med gravitation, brott mot första huvudsatsen.

Jag har påpekat det för honom, det resultaterade i en block.
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-08-23 kl. 20:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in