Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-01, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Det här var också rätt intressant: https://www.expressen.se/ekonomi/tro...r-med-forlust/

Artikeln beskriver att fyra av de fem största elbolagen har rejäla problem (Fortum bokförde t.ex. en förlust på 90 miljarder kr för andra kvartalet), och det sägs vidare: ”Bolagen säkrar elpriset i förväg – men då mot det såkallade systempriset. Men systempriset har på grund av ostabila elpriser i realiteten inte korrelerat med det faktiska priset.”

Men det jag inte riktigt förstår är om elproducenterna gör faktiska förluster, dvs de säljer el billigare än de själva köper av någon, eller om det beror på uteblivna intäkter, dvs de hade kunnat sälja elen dyrare.

Detta hör ihop med min tidigare fundering vad som kan tänkas hända om elkonsumenter i stor utsträckning inte kan betala elräkningen om den blir så dyr som beskrivs i trådstarten.

Fortum är delägare av Uniper som bokförde en förlust på runt 120 miljarder kronor vid andra kvartalet. Vi håller energibolagen under armarna via räddningspaket. Gör vi inte det och börjar med idiotiska saker som prisstopp så kommer en katastrof förvandlas till något värre där du oavsett pris inte kan få tag i energi utanför ransoneringen som oundvikligen kommer uppstå.

Uniper är ett dotterbolag till Eon. Det är när förväntade mängder energi uteblir och man måste köpa energi till högst bjudande. Man har alltså kontrakt och kunder som förväntar sig vad de har blivit lovade. Företaget kan givetvis komma undan detta då orsaken är statsmakterna i Europa, men man har backning att köpa in energi till vilket pris som helst och förlusterna kommer slantas av Europas skattebetalare. Alternativet är alltså att dessa företag går under. Det är inte heller möjligt att helt och hållet skjuta över en prisökning av den här magnituden på kunden. Vi har än så länge köpt upp gas som egentligen brukar gå till länder som Kina, Pakistan etc. Det är där lidandet börjar på grund av Europas ledare.
Citera
2022-09-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Jag fattar fortfarande inte hur det här inte kan vara valets viktigaste fråga!

Hur hade man tänkte lösa det här?

De ansvariga står helt handfallna!

Vi visste inte. Vi kunde inte förutse.

Det är ta mig fan det enda svaret vi kommer att få!
Måste faktiskt säga att de som hade rörligt elpris, och inte fattade att det skulle bli dyrt med el i vinter och högg ett fast elpris när det kostade 1-1.5kr/kWh i Juli, får skylla sig själva.

”Vi såg det inte komma”? Det har väl varit helt jävla självklart redan i Maj när Putin började dra åt gasen att det här skulle hända?

Sluta fucking gnäll för att ni inte sett om ert eget hus. De enda jag kan ha någon helst sympati för är de vars fasta avtal går ut nu under vintern. Men å andra sidan borde man veta att man binder inte elpriset på vinterhalvåret då det är dyrt. Man binder på sommaren när det är billigt.
Citera
2022-09-01, 22:27
Medlem
Det gäller att vara på hugget. Ser man att priset drar iväg helt åt helvete får man stänga av strömmen. Inte en jävla chans att jag betalar 50000 för att ha det lite mysigt hemma. På med dubbla långkalsonger och ner i sovsäcken bara. Duscha gör jag på jobbet och ungarna i skolan.

Långsiktigt får vi väl börja knyta snaror åt landsförrädarna som har sålt ut vårt land.
Citera
2022-09-01, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Förlorar de jobbet för att de får en hög elräkning?
Tror inte facket går med på att det skulle vara skäl för uppsägning.
Kan han väl ändå inte mena?
De svenska företagen har omvärldens lägsta elpriser.
Kommer istället leda till att de måste anställa folk, när alla vill köpa produkter tillverkade i Sverige med låga produktionskostnader.
Citera
2022-09-01, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Om du inte fattar att det du ser på TV är noga regisserad social programmering så är du bortom all räddning.

Jag är mest förundrad över att inställningen överhuvudtaget finns. Men visst, de kan mycket väl ha intervjuat 100 tyskar för att hitta 5 världsräddare. Samtidigt… hör man någonstans någonting om att tyska folket protesterar i någon större utsträckning? Uppriktig fråga.
Citera
2022-09-01, 22:47
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Ska huset förfalla och bli en enorm kostnad för fuktskador osv?

Ja för det händer ju alltid?
Citera
2022-09-01, 22:48
Medlem
lone stars avatar
Husägare i allmänhet har säkert råd. Vi bor visserligen i lägenhet men har 200tusen i buffert. Utan den skulle en månadskostnad på 55 000kr börja kännas kritisk efter några månader, så att det är dags ta extrajobb. Alla som röstat på Sjuklövern de sista 12 åren har förhoppningsvis insett att det krävs en rejäl buffert och inte gå all in i kostsamma äventyr.
Citera
2022-09-01, 22:56
Medlem
Blir intressant när kommunerna tvingas betala allt saftigare elräkningar åt alla socialbidragstagare. Kan bli en våldsam ackumulerad effekt som får många kommuner att gå omkull. Grattis alla som röstade på MP. Hoppas ni är nöjda.
Citera
2022-09-01, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Måste faktiskt säga att de som hade rörligt elpris, och inte fattade att det skulle bli dyrt med el i vinter och högg ett fast elpris när det kostade 1-1.5kr/kWh i Juli, får skylla sig själva.

”Vi såg det inte komma”? Det har väl varit helt jävla självklart redan i Maj när Putin började dra åt gasen att det här skulle hända?

Sluta fucking gnäll för att ni inte sett om ert eget hus. De enda jag kan ha någon helst sympati för är de vars fasta avtal går ut nu under vintern. Men å andra sidan borde man veta att man binder inte elpriset på vinterhalvåret då det är dyrt. Man binder på sommaren när det är billigt.

Man binder på sommaren när det är billigt…..

Allt är ju iofs relativt. I juli var det då fan inga 100-150öre för att binda i ett år eller längre.

Och sen ska vi nog vara glada för att inte alla valt fast pris. För då hade elbolagen gått minus och börjat upphäva alla fasta avtal med hänvisning till Force Majore pga kriget.
Citera
2022-09-01, 22:59
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno

Möjligen tvingas staten ta över hela elproduktionen om bolagen börjar gå i konkurs.

Fan vet om inte all elproduktionen BORDE VARA statligt ägd.

Och alla elkunder och konsumenter borde betala samma pris för en KWh oavsett var i landet man bor.

El borde aldrig kunna få lov att bli en lyxvara.
Citera
2022-09-01, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Jag är mest förundrad över att inställningen överhuvudtaget finns. Men visst, de kan mycket väl ha intervjuat 100 tyskar för att hitta 5 världsräddare. Samtidigt… hör man någonstans någonting om att tyska folket protesterar i någon större utsträckning? Uppriktig fråga.

All mainstream media är organiserad över landsgränserna och globalt. Man ignorerar protester och annat som går emot regimen. När man väl börjar rapportera så är det antingen för att man har en vinkel man vill jobba in från sidan eller att det har blivit FÖR uppenbart.

Alla protester är "extremhöger" om det sker i det egna landet. Att media rapporterar om en protest/demonstration sker i regel bara om det är något som riskerar att växa och bli ett besvär för staten. Så istället"dödar man" en protest genom fulmetoder, som att leta upp de värsta dårarna man kan hitta eller klippa ihop något ofördelaktigt. Gammal hederlig guilt by association verkar dock vara "go to" metoden. Justin Trudeau kallade sina egna "Truckers" för rasister, sexister och white supremacists.

När protesten i själva verket har sympati/backning från staten så rycker media ut och filmar när polisen gullar med sina kolle**** jag menar med demonstranterna. Skulle du och jag stänga av vägar och komma med den typen av hot eko-nötterna gör så hade batongslag och pepparspray + någon vecka eller två i arrest och häkte + svinhöga böter varit en garanti.

Politikerna hade talat om försök att omkullkasta den svenska demokratin och aldrig hållit käften om det.
Citera
2022-09-01, 23:02
Medlem
Om man har råd med ett hus är det problematiskt att man inte har råd med en faktura på 50 000:-. Det kostar miljoner att bygga ett hus.

Jo, jag vet att det finns personer med net worth på typ +-0 trots en bostad värderad 8 miljoner, men den situationen är ändå mer anmärkningsvärd än själva fakturan på 50 000:-.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in