Citat:
Det här var också rätt intressant: https://www.expressen.se/ekonomi/tro...r-med-forlust/
Artikeln beskriver att fyra av de fem största elbolagen har rejäla problem (Fortum bokförde t.ex. en förlust på 90 miljarder kr för andra kvartalet), och det sägs vidare: ”Bolagen säkrar elpriset i förväg – men då mot det såkallade systempriset. Men systempriset har på grund av ostabila elpriser i realiteten inte korrelerat med det faktiska priset.”
Men det jag inte riktigt förstår är om elproducenterna gör faktiska förluster, dvs de säljer el billigare än de själva köper av någon, eller om det beror på uteblivna intäkter, dvs de hade kunnat sälja elen dyrare.
Detta hör ihop med min tidigare fundering vad som kan tänkas hända om elkonsumenter i stor utsträckning inte kan betala elräkningen om den blir så dyr som beskrivs i trådstarten.
Artikeln beskriver att fyra av de fem största elbolagen har rejäla problem (Fortum bokförde t.ex. en förlust på 90 miljarder kr för andra kvartalet), och det sägs vidare: ”Bolagen säkrar elpriset i förväg – men då mot det såkallade systempriset. Men systempriset har på grund av ostabila elpriser i realiteten inte korrelerat med det faktiska priset.”
Men det jag inte riktigt förstår är om elproducenterna gör faktiska förluster, dvs de säljer el billigare än de själva köper av någon, eller om det beror på uteblivna intäkter, dvs de hade kunnat sälja elen dyrare.
Detta hör ihop med min tidigare fundering vad som kan tänkas hända om elkonsumenter i stor utsträckning inte kan betala elräkningen om den blir så dyr som beskrivs i trådstarten.
Fortum är delägare av Uniper som bokförde en förlust på runt 120 miljarder kronor vid andra kvartalet. Vi håller energibolagen under armarna via räddningspaket. Gör vi inte det och börjar med idiotiska saker som prisstopp så kommer en katastrof förvandlas till något värre där du oavsett pris inte kan få tag i energi utanför ransoneringen som oundvikligen kommer uppstå.
Uniper är ett dotterbolag till Eon. Det är när förväntade mängder energi uteblir och man måste köpa energi till högst bjudande. Man har alltså kontrakt och kunder som förväntar sig vad de har blivit lovade. Företaget kan givetvis komma undan detta då orsaken är statsmakterna i Europa, men man har backning att köpa in energi till vilket pris som helst och förlusterna kommer slantas av Europas skattebetalare. Alternativet är alltså att dessa företag går under. Det är inte heller möjligt att helt och hållet skjuta över en prisökning av den här magnituden på kunden. Vi har än så länge köpt upp gas som egentligen brukar gå till länder som Kina, Pakistan etc. Det är där lidandet börjar på grund av Europas ledare.