Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-02, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
De verkar helt nya, 2021? jag har aldrig hört talas om dem. Men nu när de finns så spekulerar jag i att södra Norge får samma elpris som England, grattis.
Korrekt, och Trondheim o norröver har ett löjligt lågt pris. Det kan faktiskt vara 5-6 hundra gånger dyrare på Sørlandet än i Nord, helt sjukt. Men, det blev en jävla fart på regeringen att försöka minska missnöjet, rena politiska självmordet vore det ju annars 😅
Citera
2022-09-02, 15:34
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Mina solceller fungerar året runt men visst, de levererar inte lika mycket nov-dec som jun- jul.

Jan-feb ökar däremot verkningsgrad pga lägre lufttemp.
Jag har läst att en sol-panel som täcker ett helt villatak i Sverige genererar el för 100 kr under december. Rätt eller fel? Jag har själv varit med om novembner+december i Lund med totalt 10 soltimmar eller liknande. Solelpaneler är precis som vindkraft, ger mest när det inte behövs och när elen är som billigast.

Så solpaneler är ganska värdelöst i Sverige och drar i princip bara in sin egen kostnad de 10 första åren. Men med dagens elpris så ändras budgeten en del, och det är utmärkt att villaägare med egna pengar över 100.000 kr är med och hjälper oss andra få ett lägre elpris.
Citera
2022-09-02, 15:35
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Väldigt många kommer bli tvungna att ställa ned värmen till 12-13 grader i vinter om det här ska kunna gå ihop.

12-13 grader är inget problem, det kommer att börja skrikas när det är dags för 5 grader.
Citera
2022-09-02, 15:37
Medlem
Citat:
Jag har läst att en sol-panel som täcker ett helt villatak i Sverige genererar el för 100 kr under december. Rätt eller fel? Solpaneler är totalt värdelöst i Sverige och drar i princip bara in sin egen kostnad de 10 första åren. Men med dagens elpris så ändras naturligtvis detta, och det är utmärkt att villaägare med egna pengar över 100.000 kr är med och hjälper oss andra få ett lägre elpris.
Nej det är inte värdelöst . Vi säljer el alla månader utom nov-dec.

Dessutom var summan 200 000 som diskuterades . . . .
Citera
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
12-13 grader är inget problem, det kommer att börja skrikas när det är dags för 5 grader.
Jag tror aldrig du provat ens 18 grader inomhus. Jag var med på 1970-talet under oljekrisen och då skulle man ha 16 grader i sovrum och 18 grader i övriga rum. Det kom nästan rimfrost på sängen och man ville inte gå barfota på golvet.
Citera
Medlem
Helvete heller att jag betalar överpriser , kommer betala det jag använder med förra årets priser , resten får horungen Maggan betala .
Citera
2022-09-02, 15:48
Medlem
infidels avatar
Citat:
Jag tror aldrig du provat ens 18 grader inomhus. Jag var med på 1970-talet under oljekrisen och då skulle man ha 16 grader i sovrum och 18 grader i övriga rum. Det kom nästan rimfrost på sängen och man ville inte gå barfota på golvet.

Jag har faktiskt varit med om kallt inomhus, det är inte så farligt om man är ung och vuxen, eftersom man har bra blodcirkulation i fötter och händer. Åldringar, barn och diabetiker kommer däremot att frysa något otroligt. Det enda rummet du behöver ha uppvärmt till normal nivå är badrummet, resten kan ha termostaten på 5 grader eller så mycket som behövs för att rören/vattenkranar inte ska frysa. Du får förstås gå med tjocka strumpor och tofflor inomhus. En positiv sidoeffekt är att kylskåp och frys blir mer effektiva och använder mindre energi. Så feta som de flesta vuxna svenskar är så kommer det inte att vara något större problem med kallt inomhus i vinter. Kom ihåg att det här är de första av flera kalla vintrar, det kommer inte att gå att fixa det här snabbt och enkelt eftersom det är en medveten krasch av Sverige gjord av fientligt sinnade kriminella utländska nätverk i samarbete med svenska kriminella organisationer. Just nu är 1205 megawatt oljekondens avställt i elområde 3 och 4 så att elpriserna maximeras.
Citera
2022-09-02, 15:53
Medlem
Citat:
Vilket skitsnack! Rimfrost vid +16 C???

Du hade kanske missuppfattat det hela och siktade på -16 C?

Pappskalle.
Citera
2022-09-02, 15:54
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Vilket skitsnack! Rimfrost vid +16 C???

Du hade kanske missuppfattat det hela och siktade på -16 C?

Pappskalle.
Det är ironiskt menat och hade du någonsin haft 16 grader i ditt sovrum hade du vetat vad du pratar om. Prova nästa månad när det är kallt ute med vidöppet fönster, man har inte en arm utanför täcket.
Citera
2022-09-02, 15:55
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Jag har faktiskt varit med om kallt inomhus, det är inte så farligt om man är ung och vuxen, eftersom man har bra blodcirkulation i fötter och händer. Åldringar, barn och diabetiker kommer däremot att frysa något otroligt. Det enda rummet du behöver ha uppvärmt till normal nivå är badrummet, resten kan ha termostaten på 5 grader eller så mycket som behövs för att rören/vattenkranar inte ska frysa. Du får förstås gå med tjocka strumpor och tofflor inomhus. En positiv sidoeffekt är att kylskåp och frys blir mer effektiva och använder mindre energi. Så feta som de flesta vuxna svenskar är så kommer det inte att vara något större problem med kallt inomhus i vinter. Kom ihåg att det här är de första av flera kalla vintrar, det kommer inte att gå att fixa det här snabbt och enkelt eftersom det är en medveten krasch av Sverige gjord av fientligt sinnade kriminella utländska nätverk i samarbete med svenska kriminella organisationer. Just nu är 1205 megawatt oljekondens avställt i elområde 3 och 4 så att elpriserna maximeras.
Det tycker jag är ett råd du kan sprida vidare. Med 5 grader i köket så sparar vi så mycket el att vi kan lägga ner kärnkraften och dessa trådar blir ett minne blott. Om tillräckligt många hakar på så sjunker elpriset och vi andra kan åter betala 50 öre för att värma till 22 grader.

Några månader hade vi 18 grader i köket, när det var fel på skorstenen. Det är väldigt kallt. 19 grader är OK. 20 grader är ganska skönt. Det är ungefär samma som med badvatten, i 18 grader ligger man inte i länge utan späcklager eller ungdomlig entusiasm.
Senast redigerad av Barents 2022-09-02 kl. 15:59.
Citera
2022-09-02, 15:56
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Mina solceller fungerar året runt men visst, de levererar inte lika mycket nov-dec som jun- jul.

Jan-feb ökar däremot verkningsgrad pga lägre lufttemp.
Och där har du problemet med solenergi i Norden. I Medelhavsområdet där man har som mest behov av el sommartid - behov av AC - kan man matcha en hög energiproduktion maa solceller med ett högt behov. Men i Norden funkar det inte. Vad gör du av din el som du producerar sommartid?
Citera
2022-09-02, 16:02
Bannlyst
Citat:
Har du investerat 200 000 i en solcellsanläggning behöver du ju naturligtvis inte ha 50 000 i buffert . . . .
Glöm inte m90 tröjan och förstärkningsplagg när solen går i moln.

Har man rätt kläder så behöver man inte värme-->electricitet eller ens soljus.

Btw Är AC:n bra där i hemvärnets psykologiska försvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in