Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-07, 09:55
Medlem
skallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Brasa vrmer dock ytterst lite.
D det drar in luft ifrn rummet till brasan (brasor ter syre) vilket gr rummet kallt.
Det vrmer bara mitt i/framfr elden men blir kallt runtomkring.

Men mysfaktor, visst, men vrmeljus r bttre, srskilt de med mer stearin i.

Jag kr endast kamin i stugan nu fr vrme och tycker att det funkar bra ven nr det r kallare, en flkt hjlper till att sprida vrmen. Men d r det ppen planlsning och ca 50 kvm.

I strre hus funkar vrmepanna bra som vrmer ackumulatortank men det r inget man slnger in bara sdr.
Citera
2022-09-07, 10:02
Medlem
PK-befriads avatar
Centralbanksjudarna i USA och Sverige har pumpat ut kopisa mngder krediter under tckmantel av Covid-spektaklet, vilket lett till skenande inflation. Vra PK-politiker r lakejer till dessa globalister.

"80% of all US dollars in existence were printed in the last 22 months (from $4 trillion in January 2020 to $20 trillion in October 2021). What started as an emergency monetary policy to shield the economy from the COVID-19 pandemic in 2020 has led to further devaluation of US dollars."
https://techstartups.com/2021/12/18/...-october-2021/
Citera
2022-09-07, 10:42
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Spotpriset i norrland har sista ren legat runt 40 re men i veckan har det snittat strax norr om 2 kronor, vad har hnt?
Elbolagen kom p hur man kan utpressa ven norrlnningar. Som har elkraft utanfr fnstret.
Citera
2022-09-07, 10:42
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skallman
Jag kr endast kamin i stugan nu fr vrme och tycker att det funkar bra ven nr det r kallare, en flkt hjlper till att sprida vrmen. Men d r det ppen planlsning och ca 50 kvm.

I strre hus funkar vrmepanna bra som vrmer ackumulatortank men det r inget man slnger in bara sdr.
Det finns ingen ved eller pellets.
Citera
2022-09-07, 10:44
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vilka r det som beslutat och skapat priszomerna och beslutat om att elpriserna ska styras med marknadsprissttning?
Alliansregeringen avreglerade elmarknaden. Det var EU frmst Danmark som tvingade fram elpriszonerna. Regeringen i Sverige hade kunnat gra motstnd mot detta, men elexperter sa att elpriset hgst kommer att skilja 0.5 re (verkligen?...) mellan elpriszonerna s regeringen skapade zonerna.
Citera
2022-09-07, 10:45
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Vad r det som r "bra" med det?

Elpriserna r marknadsstyrda och str inte under partipolitisk kontroll.
Nej, elpriserna str under marknadens kontroll. Som i sin tur styrs av greed och fear och utdelning till sina aktiegare.
Citera
2022-09-07, 12:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Slut i hela Sverige? Men vi har mnga trd...
Citera
2022-09-07, 12:11
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Island och i Grekland saknar trd. De hggs ner fr att hlla vrmen.
Citera
2022-09-07, 12:24
Medlem
MyJustices avatar
Det sgs vi har energikris .
ven under nattetid
Men g ut och kolla p gatubelysningen.
Varenda lampa r p .med full effekt .
Kan nn frklara detta fr mig ..
Citera
2022-09-07, 12:55
Medlem
skallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents

Jag har ved? Mitt svar var p kommentaren om att eldning inte r ett effektivt stt att vrma huset med.

Men fr mnga r eldning inte ett alternativ ven om man bor i norr, det r inte fritt att hugga ner skogen. Kpa skog r troligtvis inte billigare n att betala hga priser fr el.
Citera
2022-09-07, 13:20
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Det sgs vi har energikris .
ven under nattetid
Men g ut och kolla p gatubelysningen.
Varenda lampa r p .med full effekt .
Kan nn frklara detta fr mig ..
P natten r iofs priset som lgst.

Ngon som vet om kommuner har lgre eltaxa? Om de bundit sitt elpris?

Annars borde de rimligen sl av alla lampor nr priserna peakar typ mndag morgon kl 7. Mste finnas stora belopp att tjna med bara ngra timmars avstngning om man har timtaxa.
Citera
2022-09-07, 13:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Vilka "vi"? Har du trd?

Inte heller kan du elda med frskved och hoppas p ngon direkt effekt. Bestll ved i februari s du har till nsta vinter! Svrt kan det dock bli eftersom att det saknas skogsmaskinfrare (bde till skotare och skrdare, mest dock skrdare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in