Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Fast varfr rstar SD konstant i riksdagen fr M politik, nu senast gemensam budget med dem. Hoppas att lille tuffe Uffe fr till det med SD s vljarna ser vilket hgerparti SD egentligen r, och de r definitivt inget S parti frn 60-talet bara fr att de runkar till Tage Erlander och folkhemmet.
Ja. Fr ngra r sedan frklarade SD att de var fr att slja svenska vlfrden fr riskkapitalistbolagen. Nu har de ven svngt i frgan om arbetskraftsinvandring. Trots att just det r den strsta invandringen till Sverige just nu s svamlar SD om indiska ingenjrer och thailndska brplockare men blundar fr att merparten av dessa arbetskraftsinvandrare varken r indiska ingenjrer eller ssongsarbetare frn Thailand. I stllet r de arbetskraft som vi inte har behov att importera frn Irak, Syrien osv, till exempel som stdare eller restaurangbitrden. Och nr de vl ftt uppehllstillstnd och kommit hit s brukar de ska asyl i stllet fr att jobba. Just nu r det endast S och V som vill f tillbaka reglerna om arbetskraftsinvandring som gllde fre 2008, dvs att det r bara i bristyrken som vi kan ta in arbetskraftsinvandrare.
Senast redigerad av nantale 2022-09-13 kl. 22:11.
Citera
2022-09-13, 22:16
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Jag tror SD kan tnka sig att st utan ministerposter i utbyte mot ett stort politiskt inflytande i deras hjrtefrgor. Jag tror dessutom att SD gynnas av att inte sitta i regering (det r ett missnjesparti after all).

Och det r precis dr som problemet ligger i.

L kommer vl knappast att g med p tervandring, gryningsrder och visitationszoner i ghetton.
Citera
2022-09-13, 22:22
Medlem
Utan SD ingen regering fr Uffe. SD kan nog tnka sig st utanfr regering om deras politik fr utrymme. Uffe kommer inte slppas fram utan SD, det br han veta.

Om hgern inte lser detta s kommer vi troligtvis f se regeringskaos 2.0 och om det vill sig jvligt illa 4 r till med sosseri.
Citera
2022-09-13, 22:28
Medlem
Draken55s avatar
Kristersson br skapa en M/KD regering
och SEN tillknnage att den regeringen innehller ett par ministrar frn L och SD
Men det ska vara en M/KD regering i grunden
Alla njda
Citera
2022-09-13, 22:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Tror inte riktigt SD:s krnvljare kan acceptera att ledningen r s taktisk och nedtonade som krvs fr att accepteras av resterande partier i en hgerregering.

Har vldigt svrt att se L acceptera ministerposter fr SD, eller s mycket SD-politik som krvs fr att f SD att passa ministerposter i en hgerregering.

Ser rligt talat inte hur Ulf Kristersson ska kunna f ihop en stabil blbrun regering.
Hans alternativ r troligen rtt begrnsade, S skulle ju knappast acceptera en blockverskridande majoritetsregering med S+M+C med just UK som statsminister, ven om ett sdant alternativ knns osannolikt oavsett.

Han kommer mjligtvis f uppdraget av talmannen, men jag tror att han kommer f kasta in handduken rtt snart.

Samma skit kommer drabba Magda om hon skulle frska. C vill inte jobba med V eller vise versa. S vill egentligen inte ha med MP.
S r strst men till sin hjlp har de bara en massa skitpartier som de mste lyssna p fr att f igenom ngon av deras frgor.

S vilka som n frsker bilda regering s kommer det bli svrt.
Citera
2022-09-13, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Samma skit kommer drabba Magda om hon skulle frska. C vill inte jobba med V eller vise versa. S vill egentligen inte ha med MP.
S r strst men till sin hjlp har de bara en massa skitpartier som de mste lyssna p fr att f igenom ngon av deras frgor.

S vilka som n frsker bilda regering s kommer det bli svrt.

Ja, inte tusan skulle det bli ltt fr Magdalena heller, men om SD tar mer plats i en hgerregering n L kan leva med tror jag nd att hon har ngot bttre chanser.
Citera
2022-09-13, 22:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Ja, inte tusan skulle det bli ltt fr Magdalena heller, men om SD tar mer plats i en hgerregering n L kan leva med tror jag nd att hon har ngot bttre chanser.

Jag r inte s sker om jag ska vara rlig. C och V kommer inte bli ltta att gra njda och bda behvs. MP vill man inte ens ha med men r tvungen att bjuda in d de annars finns risk fr kaos.
Det som gr att det kan g r att alla i den rdgrna delen vill hlla SD lngt borta ven om S och SD har liknande politik i mnga frgor.
Citera
2022-09-14, 10:53
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Fast varfr rstar SD konstant i riksdagen fr M politik, nu senast gemensam budget med dem. Hoppas att lille tuffe Uffe fr till det med SD s vljarna ser vilket hgerparti SD egentligen r, och de r definitivt inget S parti frn 60-talet bara fr att de runkar till Tage Erlander och folkhemmet.
Jag har inte fljt exakt alla rstningar i riksdagen, s jag vet inte om de har rstat mer med M n med S. Men jag vet att de vid mnga tillfllen har rstat med S, framfrallt nr det har handlat om vlfrd. De r betydligt nrmare 60-talets S n vad S r idag. Om Tage Erlander och Per Albin Hansson hade levt idag, kan jag nstan garantera att de hade varit med i SD, eller i varje fall rstat p SD.
Citera
2022-09-14, 11:06
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
SDs rstare r sannolikt inte bostadslsa. ven om de kan vara fattiga och oroa sig fr att deras hyreslgenheter kommer att lyxrenoveras och att d inte kan bo kvar. SD kommer inte bry sig om dem. Oaktat vad SD tidigare rstat fr spelar det ingen roll idag. SD r nu Uffes knhund och de frgor som SD vill pverka nu r frgor som rr invandring av utomeuropeiska mnniskor och och hur de som redan bor hr kan fs att tervnda.
Nej, inte bostadslsa. Men det r idag otroligt svrt att hitta en ledig lgenhet. Mycket svrare n vad det var nr jag var ung, dvs p 90-talet. Idag bor svenskar hemma hos sina frldrar betydligt lngre n vad de gjorde frr, och mnga frldrar stter sina spdbarn i bostadsker d det tar vldigt lng tid att hitta en.

P 70 och 80-talet var det hur enkelt som helst att hitta en ledig lgenhet i Sverige. Det kryllade av dem. Med tanke p att svenskar skaffar f barn, och att den svenska populationen drmed krymper lite smtt hela tiden, behver du inte vara en matematiker fr att rkna ut att det r tack vare invandringen som bostadsbristen existerar. Vi har fortfarande inte mnga hemlsa mnniskor i Sverige. Men vi har fler n frr. Vi har tom en del pensionrer som r hemlsa. Det r just pensionrerna som fr de strsta konsekvenserna av massinvandringen. Det r deras pensioner som det sparas in p, och det r deras boenden som grs om till migrant-boenden. Detta beror p tv saker. Fr det frsta kan pensionrer inte gra mycket motstnd i form av demonstrationer och upplopp, och fr det andra kan de heller inte rsta i mnga val till. Hur som helst r det riktigt skamligt, vidrigt, och ckligt att prioritera mnniskor som inte ens r fdda i Sverige, framfr de som har byggt upp Sverige. Hur de som str bakom detta kan sova om natten, kan jag inte frst.
Citera
2022-09-14, 11:11
Medlem
SD mste vara tuffa mot adoptionsuffe - bestmma straffrtten + migrationsministerposten.

Annars gr vi till S o skapar en stark regering
Citera
2022-09-14, 13:21
Medlem
Det r mycket mrkligt att Jimmie kesson inte vill bli stadsminister. Trots att de r SD r strre n M.
r det s att SD r skraja fr att misslyckas, saknas kompetens, tror man inte p sin egen politik?
Eller kanske r det bara enklare att bara sitta bredvid, utan ansvar, och kritisera alla andra partier?
En konstant opposition oavsett valresultat?
D blir det i s fall en clownregering dr Kristersson blir springpojke t SD. Vilket inte r trovrdigt.
Drfr blir det nog omval vldigt snart.
Citera
2022-09-14, 13:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Det r s roligt med alla Sverigedemokrater som tror att de vunnit ngot. Det r omjligt fr Sd att sitta i ngon regering. ven om M och Kd gr med p det s kommer aldrig L att gra det. L gr d ver till andra sidan och vi fr Magdalena som statsminister igen. Denna valperiod kommer inte skilja sig frn frra nr det kommer till sd.

Problemet (och troligen lsningen framver) r ju att SD inte riktigt gr att slppa fram i stor skala (dvs, i proportion med sitt rstetal) frrn man byggt upp ett politiskt frtroendekapital via sina tongivande toppkandidater.

Det gller ju att inse att exakt samma dilemma finns p andra sidan, S vill inte (prestigemssigt) slppa in V i regering, och C kommer inte att medge detta. Ingen av C och S vill heller ha Mp i regering.

I praktiken kommer det dock att skilja avsevrt, eftersom synen p I&I, frsvaret och kriminalpolitiken frenar, ekonomipolitiken blir en pragmatisk verlevnadsfrga, sjukfrskring och arbetslshetsfrskring behver inte ndvndigtvis ndras. (Jimmie m fl kommer troligen inte heller att p ngot vis motstta sig villkor av typen "d mste vi ha ordentlig fusk-kontroll").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in