Citat:
Ursprungligen postat av
HeyWired
Ursäkta ett oerhört sent svar, mycket har hänt i energifrågan sedan jag vandrade runt bland valstugorna men väldigt kortfattat så uttryckte de partier jag pratade med att:
S: Putins fel. Spelar ingen roll att priserna skenade innan kriget, det är Putins fel. Lösningen går ut på diffusa ekonomiska stöd.
M: oppositionens fel som lade ner kärnkraften. Vi måste bygga mer kärnkraft och innan dess sänka skatt och moms, dvs. "avgifter". Även prat om ett högstapris förekom. Men även här fick Putin skulden.
C: Putins fel. Långsam grön omställning. Ekonomiskt stöd för värst drabbade.
SD: Sossarnas och MPs fel. Mer kärnkraft är lösningen. Sänkta avgifter för att rädda ekonomin till vintern.
MP och V fanns på plats men jag orkade inte ödsla min dyrbara tid.
Tack så mycket för din rapportering!
Jag är inte förvånad att Centerpartiet vill säga att skulden ligger på för långsam grön omställning. Centerpartiets version av "grön omställning" bygger på kol, gas och olja, och några vindkraftverk för att ge medborgarna intryck av miljövänlig el.
Citat:
Ursprungligen postat av
HeyWired
Det konstiga är att ingen av partierna sköt över skulden till EU och de länder som gjort sig beroende av rysk gas. Vetskapen om varför det blivit så fruktansvärt dyrt var bristfällig. Alla lösningar handlade om att släcka bränder, inte att lösa problem.
Just nu går det inte att göra så mycket annat än att släcka bränder. Det kommer att ta lång tid att lösa problemen. För att komma bort från fossila bränslen, så är atomkraft den enda fungerande lösningen, och det kommer att ta tid att bygga alla dom kraftverk som behövs.