Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Det är ett aktivt val att uppfylla sin del. Sen kan man klaga på den andre parten om den inte gör som del.
Jag orkar inte dra en idiotdebatt om detta. Poängen är att konflikten startade inte 24/2 2022. Ukraina har låtit konflikten koka på sedan 2014 och trodde väl att man bara kunde skita i allt så skulle det magiskt lösa sig av sig själv. De hade valet att vara proaktiva och jobba ut former för utökat självstyre för Donbass och Luhansk, föra samtal med separatisterna, hitta kompromisser och lösningar. Men man hade en massa prestige och skulle minsann inte vara ”först”.
Jag vill påstå att du drivit en idiotdebatt ända från början och inte velat se det från två håll. En av anledningen att Ryssland bröt avtalet var för att separatistmotståndarna hade artilleri i området som enligt avtalet inte var tillåtet.
Men anledningen att det fanns, var för att ryssarna hade smugit in artilleri till separatistsidan. Så?
Hur artilleriet kommit in från Ukraina är också en fråga. Jag tror inte ledningen i Ukraina var inblandade utan det sköttes av andra i armen som stödde separatistmotståndarna.
Ukraina var definitivt mer tillmötesgående än Ryssarna egentligen. Ryssarna sökte bara en anledning att få bryta avtalet men skylla på Ukraina och var definitivt inte intresserad av kompromisser, utan ville att allt skulle ske på deras villkor.