Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-16, 09:32
Medlem
wwrs avatar
Nedåt i Stockholm. Småsparare (givetvis) försätts i ett knepigt läge. Har de pengarna på banken kan man läsa att de förlorar 10% om året i värde genom inflationen. Sätter de in en del av pengarna på börsen i breda fonder (som tidigare rekommenderats och fungerat för långsiktigt sparande) så gapar någon amerikansk instans plötsligt ut dåliga siffror och allt rasar.

Placeringsrådgivarna sade "köp" under hela fallet i våras. Det visade sig ju vara fel, vilket man kanske kunde genomskåda. Nu har de väl tystnat eller vad säger de nu?
Citera
2022-09-16, 17:49
Medlem
Swingexpertens avatar
Lätt som en plätt, bara att korta index idag!

Avanza-portföljen +1,5% 🥉 Jämför med OMXS30 -1,6% (1882).

Sviten intakt. Nu 7 veckor i rad med 100% vinster varje dag 🤩
Citera
2022-09-19, 14:17
Medlem
Fn går det åt helvete. Både aktier och fonder ner.
Jag tyckte jag valde trygga tråkfonder men allt tar stryk nu. Jag har tajmat fel också och har flera surdegar, bla Volvo Securitas Ericsson och Scandinavian Enviro.
Dom rackarna kommer inte ge pengar på ett bra tag.
Just nu känns allting osäkert och kaosigt.
Inte blir det bättre med nya regeringen.
Ngt säger mig att Uffe & Co kommer att köra sönder Sverige ännu mer. Håll i relingen.
Citera
2022-09-19, 14:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Fn går det åt helvete. Både aktier och fonder ner.
Jag tyckte jag valde trygga tråkfonder men allt tar stryk nu. Jag har tajmat fel också och har flera surdegar, bla Volvo Securitas Ericsson och Scandinavian Enviro.
Dom rackarna kommer inte ge pengar på ett bra tag.
Just nu känns allting osäkert och kaosigt.
Inte blir det bättre med nya regeringen.
Ngt säger mig att Uffe & Co kommer att köra sönder Sverige ännu mer. Håll i relingen.
Jag håller med. Nu är det trögt. Men smockorna kommer från väster, över Atlanten. Vår börs är bara en blåkopia av jänkarnas börs. Lägg till EU:s sanktioner. Fast medges att vi inte är så mycket bättre heller.

Jag undrar om de inte kan vara på gång att pegga euron 1:1 med dollarn och införa dollar i Europa. Eller också fortsätter eurofallet.

På börsen går det utför och har man pengarna i madrassen förlorar man ändå 10% om året på inflationen. Man måste kanske in i råvaror på ett sätt som är svårt för småsparare.

Nasdaq pre market back 0.8% just nu

Oljepriset faller också.
BGF World Energy har fallit eller är snarast oförändrad sedan juni.

Allt blir värdelöst. Jag börjar misstänka att Klaus Schwab, WEF och The Great Reset, kan ligga bakom ...
Senast redigerad av wwr 2022-09-19 kl. 14:56.
Citera
2022-09-19, 17:14
Avstängd
Odagans avatar
Brorsan är stenpackad och headbangar till Dr Feelgood. Yrar dessutom om Adidas, Sandvik, IVN, ARCH, RIG, SD (tack Brollan) och Instalco..
Hopplös kille...
Citera
2022-09-19, 17:27
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Brorsan är stenpackad och headbangar till Dr Feelgood. Yrar dessutom om Adidas, Sandvik, IVN, ARCH, RIG, SD (tack Brollan) och Instalco..
Hopplös kille...

Kvalitetsbolaget Adidas känns lockande på de här nivåerna. Tyvärr verkar politikerna vilja föra Tyskland tillbaka till stenåldern.
Citera
2022-09-19, 17:54
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Kvalitetsbolaget Adidas känns lockande på de här nivåerna. Tyvärr verkar politikerna vilja föra Tyskland tillbaka till stenåldern.

Lockande.. He He. Dunka in allt du har råd att förlora, ok?
Citera
2022-09-19, 21:55
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
Ruinerad

Vad hände?
Citera
2022-09-21, 20:26
Medlem
wwrs avatar
Dow och Nasdaq föll dramatiskt 2% för 20 minuter sedan. Någon som vet om det kommit någon rapport eller dylikt kl. 2 deras tid?

...

FED är ute och gapar igen för att sprida oro och kaos:
Citat:
Fed predicts big slowdown in economy and rising unemployment as it battles inflation
Published: Sept. 21, 2022 at 2:06 p.m. ET

U.S. unemployment rate seen rising to 4.4% from current 3.7%
https://www.marketwatch.com/story/fe...?mod=home-page
Senast redigerad av wwr 2022-09-21 kl. 20:32.
Citera
2022-09-21, 21:43
Avstängd
Odagans avatar
S&P svajar betänkligt efter räntehöjning. Nu går OMXS30 mot 1750.
Citera
2022-09-22, 16:59
Medlem
MrLevaLivets avatar
Skitbra, samtliga björnar printar och en del energibolag samt telekom är plus, bästa dagen på länge.
Citera
2022-09-22, 19:54
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Skitbra, samtliga björnar printar och en del energibolag samt telekom är plus, bästa dagen på länge.
Bears do go brum. Det är bara du, jag, dr börre och vår matematiker som är glada idag.

Odagan: Its on. Svenskaspel söndag eftermiddag. Jag spelar bäst på tom pung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in