2022-09-25, 21:48
Medlem
Lintottan08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Självklart är det en Stockholmare som lyckas med något dylikt. Höll väl förmodligen på att livea eller något annat bekräftelsesökande beteende ni storstadsbor ägnar er åt.

Har du ens varit i Stockholm?
Citera
2022-09-25, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Jag kom efter själva händelsen. Hur och exakt när hon fallit vet jag inte men hon låg på den sidan som blir en öppning.
Hon låg inte på västra sidan ( Södermalm ) där den uppvikta bron blir som en vägg.
Intressant att du varit på plats. Hmm... det ger ju en lite tankeställningar. Vad jag tror du menar är att hon låg på den fasta delen. Jag hade några alternativ innan din post men nu börjar jag att undra om hon följt med den rörliga delen 4-5 m upp i luften och sedan dimpt ned på den fasta delen. Annars var min teori dessa två alternativ.

Alternativ 1. Cyklar ramlar över kanten hamnar på brofästet.
(Tvivekaktigt om det är 4-5 meter högt)

Alternativ 2. Befinner sig på den brodel som öppnas vid lutning faller sedan
med vinkeln av lutningen 4-5 meter.

3. Höjd till vattnet ca 15 meter.

https://www.bildtagg.se/bild/hoh0qqh2cvpg368zhgz1vasc
Citera
2022-09-25, 22:06
Medlem
Citat:
Jag kom efter själva händelsen. Hur och exakt när hon fallit vet jag inte men hon låg på den sidan som blir en öppning.
Hon låg inte på västra sidan ( Södermalm ) där den uppvikta bron blir som en vägg.
Då måste hon ha cyklat från Södermalm och gjort en Fast and Furious ("hoppat" mellan uppåtgående brofäste och Sickla sidan).
Citera
2022-09-25, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Då måste hon ha cyklat från Södermalm och gjort en Fast and Furious ("hoppat" mellan uppåtgående brofäste och Sickla sidan).
Japp inte omöjligt. Snarare troligt.
Citera
2022-09-25, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Det var i Södertälje och engelsmännen drog rakt genom bommarna (hade antagligen rökt på ordentligt).

Går inte att jämföra med det här.

Det var i Södertälje som två kvinnor (gamla bron) inte kunde stanna i isig nedförsbacke
o kanade igenom bommen o dog
Citera
2022-09-25, 22:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Vad bra med ett ögonvittne. Då kan du klargöra det vi alla undrar: Var föll hon? Alltså var landade hon? I vattnet eller på vägbanan?
Citera
2022-09-25, 22:54
Medlem
Det tar ca 10 sek för bron att nå 4-5 m stigning ifrån att den öppnar sig.

https://www.bildtagg.se/bild/ij8snufdgu55g3cuak32vxi

Hela broöppningen igen om ni vill kolla hastigheten. I valet att hoppa alternativt återvända tillbaka den vägen man kom och därmed kanske springa i 30-40 graders lutning.

YT:
https://www.youtube.com/watch?v=tCn6ZeW9BLo

En spekulation eftersom inte så mycket framkommit vad som egentligen har hänt.
Citera
2022-09-25, 22:54
Medlem
Citat:
En kvinna har fallit med cykel vid broöppning i södra Stockholm under eftermiddagen. Händelseförloppet är oklart, men fallet är uppskattat till fyra-fem meter. Kvinnan är överraskande nog inte allvarligt skadad, och är vid medvetande.

Vilken bro handlar det om?
Har inte varenda bro bommar som ska förhindra sådant här?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=960103

Bild från platsen: https://ibb.co/rH7r3kX
Någon som känner igen och vet vilken bro det handlar om?

Die dumme Schweden!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Die_dummen_Schweden

Det är inget jävla fall på 4-5 meter.
Första kvinnan som trotsar tyngdlagen i så fall.
Ingen jävel ifrågasätter det som står i Aftonbladet.

Möjligen FLÖG hon 4-5 meter.
Men det låter häftigare att skriva FÖLL.

Citat:

Ja kanske flög 4-5 meter från en höjd på 1 meter och med viss hastighet österut.
Citera
2022-09-25, 23:10
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Intressant att du varit på plats. Hmm... det ger ju en lite tankeställningar. Vad jag tror du menar är att hon låg på den fasta delen. Jag hade några alternativ innan din post men nu börjar jag att undra om hon följt med den rörliga delen 4-5 m upp i luften och sedan dimpt ned på den fasta delen. Annars var min teori dessa två alternativ.

Alternativ 1. Cyklar ramlar över kanten hamnar på brofästet.
(Tvivekaktigt om det är 4-5 meter högt)

Alternativ 2. Befinner sig på den brodel som öppnas vid lutning faller sedan
med vinkeln av lutningen 4-5 meter.

3. Höjd till vattnet ca 15 meter.

https://www.bildtagg.se/bild/hoh0qqh2cvpg368zhgz1vasc
Jag har ingen aning om hur högt hennes fall varit. Såg alltså inte fallet. Hon låg på gångbanan/cykelbanan på den fasta delen, den du märkt 1.
Citera
2022-09-25, 23:10
Medlem
Var där under själva händelsen.

Kom dit (från södersidan) när bommarna var nere/sekunder innan bron öppnades.

Cyklisten stod stilla på bron med cykeln, närmre Nackasidan (cykeln vänd ditåt så antagligen på väg åt det hållet) och tog antingen bild in mot Hammarbykanalen eller tittade ned i mobilen utåt kanalen vid kanten.

Vi tänkte att det där ser fel ut.

En sekund senare börjar personer som var närmst på Nackasidan vifta och ropa för att påkalla uppmärksamhet. Personen ser och hör inte (förmodligen hörlurar i) och tror, eventuellt, att den står på rätt sida av bommen. Hursomhelst står personen fortfarande och kollar på mobilen/utsikten.

Sekunder efter det öppnas bron, personen som är några meter från öppningen panikar, hoppar på cykeln, cyklar rakt framåt några meter mot öppningen istället för tillbaka där mot södersidan dit det börjar luta.

Kollektivt tänker vi ”oh shit, men visst stannar personen innan kanten och håller fast i något istället”.

Tyvärr inte, utan personen cyklar rakt över kanten, vi på södersidan ser inte vad som händer när personen faller bakom kanten och blir totalchockade över det som sker.

Fallet gissade vi på 3m kanske utan att ha direkt synlighet från andra sidan, men räddningstjänsten har enligt nyheterna sagt 4-5m.

Det är ett UNDER att personen inte dog med tanke på:

1. Höjden på fallet i.o.m. att personen cyklade rakt fram över kanten och därefter föll ned över styret. Lär ha fallit med huvudet först (personen hade som tur var hjälm från det vi såg).

2. Att bron var öppen, hade lika gärna kunnat slå i huvudet på kanten av andra sidan och åka rätt ned i kanalen.

Personen borde köpa en trisslott och vara tacksam att den klarade sig undan lindrigt med lättare skador + en pinsam historia.
Citera
2022-09-25, 23:13
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad bra med ett ögonvittne. Då kan du klargöra det vi alla undrar: Var föll hon? Alltså var landade hon? I vattnet eller på vägbanan?
Hon låg på gångbanan/cykelbanan.
Antar att något ögonvittne till fallet sagt till pressen att hon föll 4-5m. Om det är riktigt vet inte jag.
Citera
2022-09-25, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZimZimma
Var där under själva händelsen.

Kom dit (från södersidan) när bommarna var nere/sekunder innan bron öppnades.

Cyklisten stod stilla på bron med cykeln, närmre Nackasidan (cykeln vänd ditåt så antagligen på väg åt det hållet) och tog antingen bild in mot Hammarbykanalen eller tittade ned i mobilen utåt kanalen vid kanten.

Vi tänkte att det där ser fel ut.

En sekund senare börjar personer som var närmst på Nackasidan vifta och ropa för att påkalla uppmärksamhet. Personen ser och hör inte (förmodligen hörlurar i) och tror, eventuellt, att den står på rätt sida av bommen. Hursomhelst står personen fortfarande och kollar på mobilen/utsikten.

Sekunder efter det öppnas bron, personen som är några meter från öppningen panikar, hoppar på cykeln, cyklar rakt framåt några meter mot öppningen istället för tillbaka där mot södersidan dit det börjar luta.

Kollektivt tänker vi ”oh shit, men visst stannar personen innan kanten och håller fast i något istället”.

Tyvärr inte, utan personen cyklar rakt över kanten, vi på södersidan ser inte vad som händer när personen faller bakom kanten och blir totalchockade över det som sker.

Fallet gissade vi på 3m kanske utan att ha direkt synlighet från andra sidan, men räddningstjänsten har enligt nyheterna sagt 4-5m.

Det är ett UNDER att personen inte dog med tanke på:

1. Höjden på fallet i.o.m. att personen cyklade rakt fram över kanten och därefter föll ned över styret. Lär ha fallit med huvudet först (personen hade som tur var hjälm från det vi såg).

2. Att bron var öppen, hade lika gärna kunnat slå i huvudet på kanten av andra sidan och åka rätt ned i kanalen.

Personen borde köpa en trisslott och vara tacksam att den klarade sig undan lindrigt med lättare skador + en pinsam historia.
Efter denna redogörelse hade du kunnat skriva Case closed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in