Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-26, 02:57
  #1
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Postar i konservatismdelen, mod får gärna flytta tråden om det skulle behövas.

Tänker mig att ordet borgare idag mest förknippas med socialliberalism och liberalism i Sverige, men förr i tiden, efter den franska revolutionen, så var det främst de konservativa europeiska idealen som färgade borgerligheten. Det har självklart ändrats lite fram och tillbaka beroende på hur konservativt Sverige och övriga länder varit. Idag t ex när alla partier, oavsett färg, bedrivit en närmast ultraliberal invandringspolitik utan framgång och endast SD som vill ha en mer "moderat" försiktig åtstramning sticker ut hakan, så kan man ju anta att det inte är så konstigt varför konservatismen inte räknas som borgerlig i samma bemärkelse.

Men jag tänker typ:
Vad krävs för att man ska räknas som borgare? Om jag röstar på ett borgerligt parti, blir jag en borgare då? Är borgerligheten kulturell, eller exklusiv? Vad är borgerlighetens främsta ideal och målsättningar?
Citera
2022-09-26, 03:02
  #2
Medlem
Det handlar om att du inte tillhör proletariatet, alltså du är ingen vanlig knegare. Du skiljer dig ut som borgare från slöddret, genom att du har ett högt välstånd, har en anknytning till det kulturella och har rejäla finansiella tillgångar.
Citera
2022-09-26, 03:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Postar i konservatismdelen, mod får gärna flytta tråden om det skulle behövas.

Tänker mig att ordet borgare idag mest förknippas med socialliberalism och liberalism i Sverige, men förr i tiden, efter den franska revolutionen, så var det främst de konservativa europeiska idealen som färgade borgerligheten. Det har självklart ändrats lite fram och tillbaka beroende på hur konservativt Sverige och övriga länder varit. Idag t ex när alla partier, oavsett färg, bedrivit en närmast ultraliberal invandringspolitik utan framgång och endast SD som vill ha en mer "moderat" försiktig åtstramning sticker ut hakan, så kan man ju anta att det inte är så konstigt varför konservatismen inte räknas som borgerlig i samma bemärkelse.

Men jag tänker typ:
Vad krävs för att man ska räknas som borgare? Om jag röstar på ett borgerligt parti, blir jag en borgare då? Är borgerligheten kulturell, eller exklusiv? Vad är borgerlighetens främsta ideal och målsättningar?

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det handlar om att du inte tillhör proletariatet, alltså du är ingen vanlig knegare. Du skiljer dig ut som borgare från slöddret, genom att du har ett högt välstånd, har en anknytning till det kulturella och har rejäla finansiella tillgångar.

Ang. det fetmarkerade. En borgare är INTE på något sett anknuten till svenskt kulturliv, med sådant som politiskt korrekt konst inspirerad av feminism, vänsterförfattare. En borgare läser ej Aftonbladets kultursidor.
Citera
2022-09-26, 05:35
  #4
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det handlar om att du inte tillhör proletariatet, alltså du är ingen vanlig knegare. Du skiljer dig ut som borgare från slöddret, genom att du har ett högt välstånd, har en anknytning till det kulturella och har rejäla finansiella tillgångar.

Kan det även ha att göra med till exempel synen på pengar, rätten till att jag kan äga mer än dig och om man anser det okej att någon annan till exempel handlar eller gör saker åt en?

Citat:
Ursprungligen postat av magisterperra
Ang. det fetmarkerade. En borgare är INTE på något sett anknuten till svenskt kulturliv, med sådant som politiskt korrekt konst inspirerad av feminism, vänsterförfattare. En borgare läser ej Aftonbladets kultursidor.

Det här låter som riktig borgerlighet. Håller nog med lite där.
Citera
2022-09-26, 06:17
  #5
Medlem
Jag skulle säga att det som definierar en borgare är att man ser livet som en tävling. För en borgare handlar det om att ha ett så bra anseende och att framstå som så lyckad som möjligt.

Han har inte nödvändigtvis ett välbetalt jobb. Men han ser alltid till att ha ett jobb och att arbeta flitigt.

Han är inte nödvändigtvis rik. Men han är sparsam och noga med att alltid ha en stabil och växande ekonomi.

Han är inte nödvändigtvis konservativ. Men han ser till att följa alla traditionella regler för hur man ska lägga upp sitt liv.

Och eftersom han vill att dessa saker ska ge så hög avkastning som möjligt så röstar han blått.
Citera
2022-09-26, 06:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Jag skulle säga att det som definierar en borgare är att man ser livet som en tävling. För en borgare handlar det om att ha ett så bra anseende och att framstå som så lyckad som möjligt.

Han har inte nödvändigtvis ett välbetalt jobb. Men han ser alltid till att ha ett jobb och att arbeta flitigt.

Han är inte nödvändigtvis rik. Men han är sparsam och noga med att alltid ha en stabil och växande ekonomi.

Han är inte nödvändigtvis konservativ. Men han ser till att följa alla traditionella regler för hur man ska lägga upp sitt liv.

Och eftersom han vill att dessa saker ska ge så hög avkastning som möjligt så röstar han blått.

Det här tycker jag passar in med mina tankar i ämnet.

Vissa inlägg ovan syftar snarare på adeln än borgare.
Citera
2022-09-26, 07:29
  #7
Medlem
nordicwraths avatar
Man är woke.
Citera
2022-09-26, 08:18
  #8
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Jag skulle säga att det som definierar en borgare är att man ser livet som en tävling. För en borgare handlar det om att ha ett så bra anseende och att framstå som så lyckad som möjligt.

Han har inte nödvändigtvis ett välbetalt jobb. Men han ser alltid till att ha ett jobb och att arbeta flitigt.

Han är inte nödvändigtvis rik. Men han är sparsam och noga med att alltid ha en stabil och växande ekonomi.

Han är inte nödvändigtvis konservativ. Men han ser till att följa alla traditionella regler för hur man ska lägga upp sitt liv.

Och eftersom han vill att dessa saker ska ge så hög avkastning som möjligt så röstar han blått.

Tycker du har en intressant take på det hela, måste inte nödvändigtvis handla om att vara rik men att ha det rätta tankesättet för det.

Skulle du säga att man är mer av en borgare, om man röstar blått och delar dessa värderingar som du nämner?
Citera
2022-09-26, 08:35
  #9
Medlem
Du tjänar ett par miljoner om året
Du har ett hus som kostar 10 miljoner
Du har minst två bilar
Du behöver inte bidrag
Så ungarnas barnbidrag åker direkt in på deras bankkonto
Citera
2022-09-26, 09:03
  #10
Medlem
Månsans avatar
Säker indikation, du drabbas av olust och lätt huvudvärk när du hör Morgan, Ygeman, Strandhäll och Magdalena på lägga ut texten. När Bolund, Märta Stenevi och Dadgostar dyker upp i TV med sitt imbecilla pladder blir du illamående, får kräkreflexer och måste omedelbart byta kanal.
Citera
2022-09-26, 09:46
  #11
Medlem
Du har fast jobb och anser att alla bör bidra till samhället och välfärden.
Citera
2022-09-26, 14:49
  #12
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Du tjänar ett par miljoner om året
Du har ett hus som kostar 10 miljoner
Du har minst två bilar
Du behöver inte bidrag
Så ungarnas barnbidrag åker direkt in på deras bankkonto

Nej, det stämmer inte. Dom du pratar om är the 1% dvs. borgareliten.

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Säker indikation, du drabbas av olust och lätt huvudvärk när du hör Morgan, Ygeman, Strandhäll och Magdalena på lägga ut texten. När Bolund, Märta Stenevi och Dadgostar dyker upp i TV med sitt imbecilla pladder blir du illamående, får kräkreflexer och måste omedelbart byta kanal.

Stämmer bra. Vem får inte det av det gänget lixxom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback